Avatar billede shadowdance Nybegynder
22. juli 2006 - 14:34 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

USB giver stød

Hejsa,

jeg kan af en eller anden grund tydeligt mærke strømmen fra min USB-port. Enden af stikket giver stød. Og slutter jeg fx min IPod til, kan jeg mærke at skjoldet på IPod'en giver et svagt stød. Det er nok til at være ubehageligt, men der sker tilsyneladende ikke noget ved det. Det er dog stadig lidt foruroligende.

Hvad kan der være galt? Og er det potentielt skadeligt for hardwaren?
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. juli 2006 - 14:45 #1
Ingen hardware har godt af at få stød, det kan brænde af på et eller andet tidspunkt.

Problemet opstår temmelig sikkert fordi du ikke har jord stik til din pc, der skal være 3 ben i dit strømstik og ikke 2.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2006 - 14:51 #2
eller dit kabinet og gulvtæppe har det bare ikke så godt sammen.
brug windows sikker fjernelse af hardware og se om det ikke løser problemet.
du klikker på dit usb ikon i ikonbakken, og vælger sikker fjernelse af hardware.  vent til at du får beskeden "du kan nu fjerne din ....."

hvis problemet fortsætter, skal du prøve at flytte din pc til et andet underlag, og se om det hjælper.

Det er en skade, som venter på at ske hvis ud ikke får løst problemet, statisk elektrisitet vil på sigt ødelægge et eller andet i din computer.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. juli 2006 - 14:56 #3
Vend 220 volt stikket i stikkontakten, så skulle det være slut.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
22. juli 2006 - 15:32 #4
Det er rimelig irriterende, bor i et gammelt hus i kælderen, så der er ikke lige nogle jordstik at finde. Jeg vil forsøge mig med de ting jeg kan nu, og så vende tilbage... måske bliver jeg *suk* nødt til at trække et jordstik...
Avatar billede shadowdance Nybegynder
22. juli 2006 - 15:33 #5
Henrik >> hvad har Windows' sikker fjernelse af hardware med det at gøre, egentlig?
22. juli 2006 - 15:49 #6
... foreløbig løsning/mulighed: Forbinde en stump ledning fra metallet på din putter til METAL vandrør ind i huset...

Alle min computter enheder er ikke forbundet til JORD men til samme JORD/potentioale via en fælles strømskinne med rigtige jordben ...
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 16:01 #7
Så vidt jeg har forstået bevirker en sikker fjernelse kun at man sikrer sig, at alt er skrevet til enheden bliver fysisk skrevet i stedet for at ligge i computerens RAM eller sidefil.
Det kan godt være at der ligger mere i funktionen, men jeg har svært ved at tro det.

Det vigtigste for ikke at få stød, er som de andre har beskrevet det, at få chassiset jordet. At vende 2-polede stik (som peet49 beskrev) kan også virke i din situation, men det er gennerelt en bedre løsning at få tingene jordet.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2006 - 16:25 #8
sikker fjernelse af hardware er :  operativsystemet stopper strømforsyningen til din usb, enhed    dvs. windwos stopper med at sende strøm til din usbport.
Det er sket at der er sprunget "gnister"  eller hvad man nu vil kalde det mellem computeren og usb-stikken '(eller hvad man nu har tilsluttet)
sikker fjernelse gøt at dette ikke længere er muligt.
Det skal dog lige siges at jeg aldrig selv bruger det, da jeg endnu ikke har været ude for det ...
22. juli 2006 - 16:58 #9
"...stopper strømforsyningen til din usb, enhed..." - det er kun +5V der stoppes. Stel/særm/ 0 Volt afbrydes ikke; der er der at problemet ligger med forskelligt jordpotentioale ... Så det vil ikke gi' nogen ændring...
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 17:22 #10
En gnist kan springe ca. 1 mm pr. 1000 V i alm. luft.
Almindelig hud har for stor modstand til at lede nævneværdig strøm ved 5V.
Man skal derfor have tungen direkte på, før at "sikker fjernelse" gør en forskel.
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 17:33 #11
Er det potentielt skadeligt for din hardware?
Strømmen løber via stel på dit USB stik til stellet på din iPod. Den statiske strøm løber dermed ikke gennem komponenterne i dit udstyr og griller dem, med mindre du pille chassis af iPod eller computer og sætter fingeren direkte over kredsløbet.

Er det irreterende at få stød?
Jowjow! ;-)
At vende dit 2-polede stik, kan evt løse problemet for dig.
At have fælles jord mellem dine maskiner m.m. kan også til dels hjælpe dig.
Det vigtige er at chassiset er jordet med den overflade du står på for ikke at skabe en faseforskel.
Vis du ikke har "jordforbindelse" i dit el-system, kan dette i praksis gøres ret effektivt ved at trække en ledning fra dit chassis (evt jordstikket) og stikke et spyd i jorden udenfor (evt. nok at trække ledningen hen til en radiator, men er ikke altid nok).
22. juli 2006 - 17:45 #12
Enig med tafkab, dr1 og mige, peet's løsning kan også virke for dig.
Jeg er aldeles ikke nogen haj på pc strømforsyninger. men jeg ved dog så meget, at der sidder et filter over indgangen på strømforsyninger, der er forbundet til chassiset (altså midten af filteret). Derfor, hvis din pc ikke er jordet, og du f.eks tager fat i en radiator, med gamle rør (Der med jordet), så har du en spændings forskel på 110 volt ac. Det er temmeligt ubehageligt.
Hvis du feks bruger 2 forskellige stik kontakter, er der en risiko for at det er 2 forskellige faser.
Dr1's løsning er god, bruger den selv. Jeg bor også i et gammelt hus.
Ellers peet's løsning - prøv det.
Én ting har henrik dog ret i: Statisk elektricitet kan være synderen. Her er det så dig der er opladet, så læg din hånd på maskinens chassis, inder du rører ved andet. Det bedste er at få fat i et esd armbånd, så får du ikke stød, da der sidder en modstand i. Under alle omstændigheder står du med en forhøjet for at futte din usb port, eller ipod af.
Der er i øvrigt futtet mange printer porte af gennem tiderne, pga manglende jord.

>DR1, er du sikker på at der bliver slukket for strøm til usb porten ved sikker fjernelse?. Jeg kan ikke se nogen grund til at skulle gøre det. Men jeg ved det ikke.
På dette punkt er jeg helt enig med mige.
22. juli 2006 - 17:50 #13
i øvrigt, jeg bruger altid! sikker fjernelse, når jeg fjerne lagings enheder fra et kørende system. Netop at de årsager som mige skriver.
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 18:28 #14
Mht. sikker fjernelse, kan man i Windows indstille for den enkelte enhed om der skal optimeres for hurtig fjernelse eller for hurtig ydelse. I sidstenævnte benytter den Rammen og skriver først fysisk til drevet, når man benytter funktionen sikker fjernelse.
Højreklik på "sikker fjernelse"-ikonet og klik på popuppen.
I vinduet kan man sætte et flueben i "Vis Enhedskomponenter"
I egenskaber for devicet kan man gå ind under "Politikker" og vælge hvad der skal optimeres for.
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 18:53 #15
Shadowdance, Stødet du beskriver, Er det kort eller vedvarende?
Er det kort er det statisk.
Er det vedvarende er det jordforbindelsen.

Rogerrabbit, I Swicthed Mode Strømforsyninger er jord forbundet med 0V og chassiset.
Dette 0V ligger ret tæt på strømstikkets 0V, men er ikke direkte forbundet.
Det første der sker er at spændingen bliver konverteret og boostet til ca. 380V DC afhængig af modellen via en brokobling og nogle spoler. Denne jævnspænding spænder sig over de 2 peaks på fasen, hvor midten dermed svarer til 0V.
At sende 110 volt AC eller DC ud på chassiset vil være direkte livsfarligt og vil i bedste fald knalde dit HFI relæ når du forbinder til jord.
22. juli 2006 - 19:14 #16
>>mige, rart at høre fra nogen der ved noget. Som jeg skrev er jeg ikke nogen hej på pc strømforsyninger. Men jeg har et par gange hoppet lidt, når jeg har haft fat i en jordet enhed med den ene hånd, og så har rørt ved en ikke jordet pc.

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men hvis du kan forklare det, så er det herligt.
Jeg opretter også gerne et spørgsmål om det, hvis i synes det.

Jeg har i øvrigt set en PC, der ikke ville tænde fordi, den var pænt jordet, men der var koblet en printer til (Parallelt), der sad på en anden gruppe + den ikke var jordet.
Avatar billede miqe Nybegynder
22. juli 2006 - 19:40 #17
Hæhæ!
Når du får stød mellem en jordet PC og en ikke-jordet PC er det fordi den ikke-jordet har oparbejdet sig et potentiale i forhold til jord.
Dette potentiale bliver dog hurtig fjernet, så snart det har afladt igennem f.eks. en uheldig person. Dette princip er det samme som i statisk elektricitet og er grundlaget for ting som kondensatorer.
Selvom der kan være tale om en betydelig spænding er der sjællent stor kapasitet i sådant et chassis og strømmen der bliver trukket igennem en vil derfor være så kortvarig at det ikke er farligt.
Med andre ord, prøv at forestille dig at række ud efter mælken i supermarkedet.
Den spænding og strøm du bliver påvirket af, ved det statiske stød du får, ville, vis det var vedvarende, grille dig godt og grundigt inden du kunne stave til sildesalat.
24. juli 2006 - 15:02 #18
I de tilfælde jeg har oplevet det, er det vedvarende. Og ikke bare et lille ESD prik.
Avatar billede miqe Nybegynder
24. juli 2006 - 16:14 #19
Mellem 2 PC'er kan de godt opretholde faseforskellen, men der løber sjællent nogen nævneværdi strøm så.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
25. juli 2006 - 11:36 #20
Jeg skammer mig over, hvor lidt af det her jeg egentlig forstår...:-) Det kunne være man skulle støve nogle af de gamle fysikbøger af...

Miqe>> Det er helt klart jordforbindelsen der er problemet, men jeg forstår så ikke, var det en god eller dårlig idé at jorde computeren ved hjælp af en ledning over til radiatoren?
25. juli 2006 - 12:33 #21
Samme FÆLLES JORD på alle enheder; om det så er koplet til "rigtig" JORD så som radiator er i første omgang underordnet..
Avatar billede miqe Nybegynder
25. juli 2006 - 13:34 #22
Enig med dr1. Vis det ikke virker stikker du et spyd i jorden udenfor, men sørg stadig for at alle enheder har fælles jord.
26. juli 2006 - 10:06 #23
Enig.
Avatar billede shadowdance Nybegynder
24. august 2006 - 16:30 #24
Uha, har vist lige ladet denne her ligge lidt for længe.

Kan jeg så i princippet ikke jorde lortet (undskyld sproget) med en USB-ledning, som jeg lader hvile mod radiatoren?

Det er min løsning lige nu...
24. august 2006 - 16:45 #25
Joooo - hvis det på en eller anden måde får det løst - ja ...
24. august 2006 - 16:45 #26
Ping...

(Det var et [svar] - deles med andre...)
Avatar billede miqe Nybegynder
24. august 2006 - 17:03 #27
En USB ledning burde i princippet kunne gøre det, så længe du sørger for at metalet har kontakt med radiatorens metal (Ikke udenpå malingen). En magnet vil evt. kunne holde den til, så den ikke mister forbindelsen (evt. en loddeklat).
24. august 2006 - 17:19 #28
jeg ville nu bare have sagt en ledning fra kabinettet og til radiatoren.
Avatar billede miqe Nybegynder
25. august 2006 - 09:03 #29
Vis der er skruer i kabinetet kan du benytte en af dem til at spænde den ene ende af ledningen fast.
Med den anden ende ville jeg nok se om jeg kunne spænde den fast til metallet på radiator eller vandrør, eller sætte en loddeklat.