Avatar billede neffer Nybegynder
18. juli 2006 - 23:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Specifik tildeling af IP-addresse

Hej alle

Jeg er lige ved at sætte et lille netværk op af de ting jeg lige har liggende.

Jeg har en computer med to netkort. Det netkort er koblet til et ADSL modem, og det andet netkort er koblet til en switch.

Jeg har to computere yderligere der er koblet til switchen, og får tildelte ip-adresser ved hjælp af DHCP fra "hovedcomputeren".

Det hele fungerer egentlig meget godt, men der er bare det, at jeg bruger ZoneAlarm som Firewall. Jeg kan godt tilføje sikre ip-addresser, men de ændrer sig hver gang computerne genstartes.

Er det muligt at få hovedcomputerens DHCP til kun at vekle mellem f.eks. 4 ip-addresser, så jeg kan nøjes med at tilføje dem over sikre ip-addresser, eller skal der en anden løsning til.

Ved godt det hele kan omgås med en router til et par hundrede kr. men hvis dette kunne virke, kunne jeg spare den udgift ;)
Avatar billede iss Novice
18. juli 2006 - 23:53 #1
Nu har DNS og DHCP intet med hinanden at gøre, men læs din manual til det DHCP software du bruger, evet lad være med at bruge DHCP til de maskiner ville jo være løsningen.
Avatar billede snowball Novice
19. juli 2006 - 00:08 #2
Du kan konfigurere din DHCP sådan så den (eller de) samme PC får den samme IP tildelt af DHCP serveren hver gang. Dette kaldes for en "Reservation" og og du skal bruge MAC adressen på PC'ens netkort for at sætte det op.

Det er beskrevet på http://techrepublic.com.com/5100-1035_11-5611546.html og http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/DHCP_Server_Windows_2003.html hvordan man sætter det op.
Avatar billede neffer Nybegynder
19. juli 2006 - 00:09 #3
Jeg bruger vist bare Win XP, hvor jeg lader internetforbindelsen være delt.

Så vidt jeg har forstået, når internetforbindelsen bliver delt, så ændres det andet netkorts ip-adresse sig til fast at være: 192.162.0.1 - og vil så kunne uddele ip-addresser i området 192.162.0.2 til 192.162.0.254.

Hvordan skal man så opsætte resten af netværksindstillingerne, så uddelingen af ip-addresser indskrænkes til 4 specifikke?
Avatar billede neffer Nybegynder
19. juli 2006 - 00:12 #4
Var vist lidt langsom til at svare... Ser lige på de to forslag og melder tilbage...
Avatar billede neffer Nybegynder
19. juli 2006 - 00:25 #5
snowball: Det var et udemærket svar du gav, men... løsningen kræver så at man kender de computere der er koblet på switchen.

Da der kun er 4 frie porte i Switchen, havde jeg forestillet mig en løsning, hvor der kun kunne uddeles 4 forskellige ip-addresser. Dermed ville enhver udefra kommende bærbar kunne tilsluttes med dynamisk tildeling af ip uden problemer. - Og firewallen ville kunne indstilles til at kende de 4 ip-addresser.

Men igen, så er en router jo nok den bedste løsning - Aldi har jo en på tilbud til 200 kr. Er det em rimelig pris og er den noget værd?
Avatar billede iss Novice
19. juli 2006 - 00:26 #6
Til dit behov er den nok mere end fin.
Avatar billede snowball Novice
19. juli 2006 - 00:26 #7
Mit forslag kan vist heller ikke benyttes når du blot benytter WinXP med ICS (Internet Connection Sharing) - det kræver en Windows Server med en "rigtig" DHCP server ;)
Avatar billede iss Novice
19. juli 2006 - 00:33 #8
Det er en Topcom BR-604, den er fin nok.
Avatar billede neffer Nybegynder
19. juli 2006 - 00:44 #9
Jah, det lugter vist lidt af en invistering i en router. Vil det så være muligt at slutte en switch på en router, og på den måde "udbygge" routerens kapacitet. Spøger bare af nysgerrighed.

Men ellers har i vel svare på spørgsmålet med et lille nej.
Så iss, smid et svar så vil jeg nok dele point ud noget i retning af 34/66 i Snowballs favør ;) - Tak for hjælpen begge to.
Avatar billede iss Novice
19. juli 2006 - 00:56 #10
Ellers tak.
Avatar billede neffer Nybegynder
19. juli 2006 - 09:47 #11
Sådan - og så en tur i Aldi ;)