Avatar billede heyde Nybegynder
17. juli 2006 - 16:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bruge Linux som server til nedenstående?

Hej

Jeg er ret ny indenfor Linux, og har derfor lige et par spørgsmål.

Jeg skal til at sætte en ny filserver op, som primært skal bruges til at streame mp3'ere til min Roku Soundbridge (www.rokulabs.com), og så til at stå og downloade store filer, og opbevare en masse billeder.

1. Alle andre pc'er i hjemmet kører Windows XP. Vil jeg kunne sætte en Linux-server op, som Windows-maskinerne kan udveksle filer med? Hvordan?
2. Hvilken Linux distro kan anbefales?
3. Kan der laves en form for Remote Desktop til serveren fra en Windows-maskine? Jeg skal ikke have en skærm tilsluttet serveren, men skal kunne tilgå den nemt.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2006 - 16:54 #1
re 1)

ja

via Samba

re 2)

som ny til LInux:
  Fedora
  Mandivia
  Ubuntu

re 3)

ja

bl.a. gode gamle VNC
Avatar billede heyde Nybegynder
17. juli 2006 - 16:59 #2
Ok, det lyder jo rigtig godt. Så vil jeg glæde mig til, at få leget lidt med Linux, i stedet for Windows :)

Alt dette kan jeg vel også teste med VMware, før jeg får fat i min nye server?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2006 - 17:42 #3
jeg har aldrig brugt VMWare men det vil jeg tro
Avatar billede inglenook Praktikant
17. juli 2006 - 17:46 #4
Du kan sagtens installere Linux paa VMware. Har tidligere koert Fedora 4 & 5 paa baade VMware Workstation og VMware Server uden problemer.
Avatar billede heyde Nybegynder
17. juli 2006 - 20:36 #5
Ok, det lyder godt. Så vil jeg prøve det på min nuværende server først.

Tak for hjælpen til jer begge to. Arne, smider du lige et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2006 - 20:52 #6
kommer her