Avatar billede christiansenbo Nybegynder
17. juli 2006 - 16:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Billeder til print ved fotohandler

Hvis jeg skal arbejde med billeder der skal printes ud ved fotohandler, hvilke farve indstillinger skal jeg så bruge, for at jeg på skærmen kan se hvordan resultatet bliver ?

Jeg har et par gange lavet noget der har fået noget andre farver på udskrifterne... Kunne være rart at vide sådan nogenlunde inden man sender dem afsted....
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. juli 2006 - 23:53 #1
Så ville jeg da spørge trykkeren, hvorfor farverne ikke ser ud som du havde forventet, så jeg sikker på du havde fået et kvalificeret svar.

Ellers så søg efter det her i kategorien den har været oppe før, og hvis jeg ikke husker helt forkert er der hvis også en artikel om det :)
Avatar billede deadkennedy Nybegynder
26. juli 2006 - 00:26 #2
Da jeg besøgte et reklamebureau, blev der udelukkende arbejdet i CMYK, tror dette er løsningen.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
26. juli 2006 - 09:52 #3
jeg arbejder allerede med CMYK, men der kommer alligevel en ret stor forskel i farverne.

Jeg prøver at tale med fotohandleren.

smid svar hvis i vil dele point
Avatar billede martince Nybegynder
28. juli 2006 - 00:23 #4
Hej

Som nævnt - så spørg fotohandleren, men mit umiddelbare bud er prøv at have det i RGB, det giver den mest naturlige gengivelse på din skærm, hvis det ikke er en dyr skærm du har. For øvrigt er det meget tit et stort problem med skærm kontra print, netop på grund af RGB/CMYK problemet. Hvis du skal have et mere nøjagtigt billede på din skærm, så skal du have den kalibreret, og allerhelst i forhold til den printer som fotohandleren bruger.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
28. juli 2006 - 09:33 #5
Hej Matince, ja, det kan jo blive svært at få den kalibreret i forhold til fotohandleren, så vil prøve at indstille til RGB i stedet.

Jeg har dog via håbløse print "sjusset" mig frem til, at den skal være lysere på skærmen end hvad jeg egentlig ønsker, så kommer det færdige resultat nogenlunde til at passe.

Ellers må jeg jo bare tage et prøve print først inden jeg forstørrer billederne mv. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede weje17 Nybegynder
07. august 2006 - 15:40 #6
ALDRIG arbejde med CMYK farver.. de foto lab som printer billeder ud arbejder i RGB...

Og nej, en foto handlers skærm hvor han "redigerer" billederne på er indstillet 100% korrekt ( forhåbentligt hos alle!!! )
Så derfor kan der godt være forskel fra det du ser på din hjemme skærm og til dine billeder kommer ud på papir..

Bare husk at arbejde i str. forholdet 3:2

Mikkel Weje