Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 11:39 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

XP kan ikke starte op! Jeg har meget brug for hjælp

Hej Eksperten

Ved opstart af mine forældres PC kommer er følgende besked: "Ultra100 BIOS is not installed there are no drives attached". Jeg har prøvet at lave en reperation fra XP cd'en, men det kan ikke lade sig gøre pga en administator kode (de har aldrig lavet en administrator kode!). Jeg har også prøvet at komme ind i BIOS, selvom jeg ikke har så meget styr på det, men der skulle jeg også bruge en kode. Mine forældre har aldrig lavet nogle koder til PC'en, den eneste de har skrevet ind på den er XP CD nøglen..! Jeg har også prøvet at starte Windows op, men så fryser den lidt og kommer med mange forskellige fejl, så som: "wmiprvse.exe Programfejl. Instruktionen ved "0x7ca72dcf" refererede hukommelse ved "0x7ca72dcf". De krævede data belv ikke skrevet i hukommelsen, pga. I/O-fejlstatus "0x0000185"", andre programfejl den laver er: defrag.exe, update.exe, wuauclt.exe, logonui.exe, userint.exe. Den har lavet nogle flere, hvis jeg skal skrive dem ned så sig lige til.
Efter den har vist de forskellige fejl genstarter den.

Jeg er slet ikke skarp til bl.a. BIOS, så de flinke mennesker som vil hjælpe, må meget gerne skrive svarerne temmelig simple.

På forhånd tak!

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 11:46 #1
jeg har læst denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/187069#rid1815156
men jeg kan jo ikke komme ind og ændre BIOS'en, så det hjælper jo ikke så meget...

/gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 11:55 #2
har du et raid-kort i, så fjern, og se hvad der så sker..?

Jeg ville prøve at resette bios*, og ellers formatere harddisken, med killdisk el. en win98 start diskette. For så at installere påny, og derved sikkert sparrer en masse tid.

*Hvis det ikke virker, og der stadig er password på, ja, så skal man ha´ fat en bios mangen til, og resette via den, el. erstatte den.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 12:00 #4
gardengate bor du i nærheden af fredericia,  så kan det være at jeg kan hjælpe dig, jeg har nogen værktøjer så jeg kan nulstille administrator adgangskoden på din computer.
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 12:34 #5
Tak for svarene!

Jeg ved ikke hvad et raid-kort er! Hvordan resetter man bios'en?
Jeg bor desværre ikke i nærheden af Fredericia, men ellers mange tak Henrik! Jeg bor ved Roskilde.

/gardengate
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juli 2006 - 12:41 #6
Maskinen er jo tydeligvis plaget af et eller andet.

For at kunne hjælpe optimalt ville det være en fordel at vide hvilken maskine det er mærke og producent. Hvis det ikke er en mærkevare PC skal vi vide hvilket motherboard der er tale om.

Der findes på www.ulitmatebootcd.com ud over test værktøjer til harddisk og ram, et tool til fjernelse af passwords på windows maskiner. Men lad os nu lige finde ud af hvad det er for en maskine først.
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 12:57 #7
Jeg er næsten hundred procent sikker på, at det ikke er en mærkevare PC. Det er i såfald ikke et mærke jeg kender.
Uden på kabinettet står der EMS, hvis det kan hjælpe.
Motherboard er SY-P4ISR - INTEL Socket-478 i845 Based.

Håber det kan hjælpe..

/gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 13:40 #8
det bundkort er med Raid.-> http://www.soyo.com.tw/products/proddesc.php?id=4

resette bios ved at flytte en jumper, sidder tit tæt på batteriet, eller fjern batteriet et øjeblik..(se manualen) !!

Raid er en funktion, hvor man kan sætte 2 el. flere hdér sammen, for at forøge skrive/læse hastighed,.. eller for at lave backup.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 13:56 #9
det er ikke sikkert at du bruger raid, selv om at dit bundkort understøtter det.
er dine ide (harddisk kabler) sat i de 2 gule porte bruger du raid.
Er de sat i den hvide eller blå, bruger du ikke raid.
du kan downloade manualen til dit bundkort her

http://www.soyo.com.tw/dl/manuals/p4/mp4isr10.pdf

hvis du har været ved at lege med jumperne, kan det være at de er blevet sat forkert, du kan se hvordan de skal sidde på side 46.

for at se hvordan du nulstiller bios, se side 47.

har du haft flyttet rundt på computeren, kan det også være at nogen af kablerne er rystet løs, så kik lige alle kablerne efter når du nu har åbnet kabinettet.

håber at du finder ud af det !
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 14:19 #10
Jeg har ikke rodet med jumperne, der har heller ikke været flyttet med PC'en.

For at være helt sikker, så skal jeg nulstille BIOS? Der er ikke noget, som jeg skal før eller efter?

Jeg kan ikke helt finde, hvor der står det med nulstilning af BIOS?!

/gardengate
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 14:33 #11
side 47,  der er en tegning med titlen  "clear coms"  det er denne jumper som du skal flytte i  nogle sekunder, og så sætte den tilbage igen.
Det burde fjerne adgangskoden til din bios, så du kan komme ind i den .
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 14:39 #12
skal jeg gøre det mens den kører eller skal den være slukket? Okay det er side 43 :-) Jeg går ud fra du mener CMOS?! Skal jeg bare flytte den der sorte ting fra 1-2 til 2-3?! Hvis du forstår?

/gardengate
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 14:44 #13
ja    men for guds skyld når maskinen er slukket,  og strømstikkene pillet ud !
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 14:52 #14
en god ide, ville måske være at prøve at installere raid-controller driveren igen, .. hvis muligt. Evt. under en repair.
driverne finder du her.-> http://www.soyo.com.tw/downloads/selectresults.php?language=&col1=Motherboard&col2=4&col3=Driver

hvis du ikke har en driver cd- til bundkortet.
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 14:53 #15
Okay. Jeg har slukket for maskinen og taget strømstikket ud. Jeg er åbenbart meget blank, for jeg troede, at jeg skulle kigge på motherboardet efter noget med en hvid "hat", men jeg kan sgu ikke finde noget der ligner det på billedet?! Hvor kan den sidde? Er det på harddisken, motherboardet, bateriet etc?

Henrik<< har du messenger?

/gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 14:56 #16
det er bundkortet du skal "clear cmos"..
jumperen sidder tæt på batteriet.. eller fjern batteriet et øjeblik...på bundkortet.!
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 14:58 #17
bartfreak<< Jeg kan ikke komme ind i repair i Windows, da jeg skal bruge en administrator kode, som jeg ikke har..

/gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 14:59 #18
har du prøvet IKKE at skrive en kode.. ?
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 15:00 #19
Jamen sidder batteriet ikke bag en metalplade. hvis man f.eks. lægger pc'en ned så er bateriet helt oppe i venstre hjørne ikk? Jeg har ikke fjernet metalpladen, men skal jeg så det?

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 15:01 #20
Ja, jeg har prøvet ikke at skrive en kode, det kan man ikke.

/gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. juli 2006 - 15:07 #21
se på side (var det.?) 46 i manu..
Der er en jumper JP5.. der er 3 pins, 123, jumperen sidder på 2&3, flyt den over på 1&2 et øjeblik. Og sæt den så tilbage igen.
så er den klaret.O)
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. juli 2006 - 15:37 #22
Okay. jeg bliver nødt til at kigge på det i morgen, for jeg skal til noget familie tamtam nu. Mange tak for hjælpen, jeg håber, at I vil hjælpe igen i morgen.

Forsat god weekend.

/gardengate
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 18:12 #23
undskyld at jeg lige pludselig forsvandt, jeg skulle lige køre min svigerinde til banegården.
gardengate  jeg kikker i forumet imorgen så kan vi tage det over messenger
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juli 2006 - 18:25 #24
ikke for at trampe på nogen, men i henhold til ekspertens regler skal løsningen forligge på eksperten! så Messenger er ikke umiddelbart en mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 19:27 #25
jamen så accepterer gardengate vel bare sit eget svar, og så må vi jo så løse problemet uden at der bliver delt point ud ;-)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 19:33 #26
løsningen ligger her sådan set også allerede  det handler bare om, om man kan forstå det der skrives,
(forsøger íkke at bryde reglerne, men jeg hjælper gerne folk hvis de har behov for det.  også uden at få point for det! )
Avatar billede gardengate Nybegynder
17. juli 2006 - 19:46 #27
Så er jeg tilbage igen. Jeg var desværre ikke hjemme igår, så jeg har først haft mulighed for at kigge på det nu.

Jeg fandt aldrig ud af, hvor den jumper sad?

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
17. juli 2006 - 20:13 #28
Jeg har kigget på motherboardet, og jeg kan ikke finde noget der hedder JP5, men tilgengæld kan jeg se JP4 og andre. Jeg har også fundet ud af, at jeg har en Raid_Ide, som er 3 pins. Den har en grøn hætte på! Kan det hjælpe??

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. juli 2006 - 17:14 #29
Er der nogle som kan hjælpe?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. juli 2006 - 21:24 #30
Prøv lige at kikke i din motherboard manual, kik efter BIOS reset.
I manualen er der gerne et kort over motherboardet og en vejledning, til at hjælpe dig på vej.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
27. juli 2006 - 00:47 #31
tror du skal finde en ven, der har bare lidt check på computere, og få ham til at hjælpe dig.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. august 2006 - 17:04 #32
.. hva så, er der sket noget..O)
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. august 2006 - 21:23 #33
Sorry jeg ikke har skrevet i lang tid...

det der skete er, at mine forældre syntes at de hellere ville sende den til en prof, hvilket egentlig er meget glad for, for så endte det ikke med, at de huggede hovedet af mig.

I mellemtiden jeg er dog selv kommet i den meget kedelige situation, at min egen pc er fucked. Jeg har skrevet det i et andet indlæg, men i må da meget gerne deltage..!

jeg ved ikke helt med point, da i var nogle stykker der hjalp... hvad plejer i at gøre?

link til mit problem: http://www.eksperten.dk/spm/321225

mvh gardengate
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. august 2006 - 08:03 #34
smider et svar..?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. august 2006 - 10:05 #35
du kan bede de andre om at ligge et svar..O)