Avatar billede lord_xizor Nybegynder
12. maj 2001 - 00:44 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken comp skal jeg købe

Hej.

jeg vil ud og bruge ca 12.000 kr på en comp men jeg ved ikke hvad jeg skal købe ? (den skal mest bruges til spil)

jeg havde tænkt lidt på en min 1000 mhz tb med 266 mhz på bussen (så den kan opgraderes til DDR ram senere) og så minst 256 pc 133 ram jeg skal jo også have et ret kraftigt grafik kort...jeg skal også have en skærm med....en samlet comp til at spille på...

ps...hvordan giver man points...?
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 01:15 #1
Okey.....

prosessor: 1000-1200 MHz Thunderbird

Motherbord: abit K7TA-Raid (så kan man sltid køre raid når man menner at ens harddisk er ved at blive for gammel/langsom)

Ram: 256 Mb DDR

Grafikkort: Geforce 2 GTS (eller geforce 3 men det er en helt anden prisklasse så er den det halve af computeren)

skærm: AOC Spectrum 9Gls 19\"

Harddisk: IBM 75GXP 60giga

så skulle den være rustet til de nye spil de næste pr. år...

venlig hilsen
jakob (jakob@hviid.net)
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 01:17 #2
foresten ved jeg ikke hvordan man giver point... jeg er ny her på experten.....

/jakob
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2001 - 01:30 #3
Når der er givet svar kan den, som har oprettet spørgsmålet se navnene på de/den som ahr svaret.Samtidig er der en Accepter og en Afvis knap. Marker navn på den med det rigtige svar og klik på Accepter. Så tildeles point og spørgsmålet er samtidig lukket. Så lad vær\' med at acceptere for hurtigt - der kan komme flere rigtige svar. Hvis flere skal have point markeres deres navne og pointene fordeles ved klik på Accepter
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 01:35 #4
okey fedt nok... :o)
og tak..

han fortjæner ellers et point eller 2... ;o)
/jakob
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2001 - 02:37 #5
www.hsdata.dk har et hammergodt tilbud til deres e-mail nyhedskunder p4 1400 Mhz på pentiums eget bundkort med 400 mhz på bussen og 128 MB ram 30 GB harddisk  TNT2 32 MB grafikkort. til 8.999 uden skærm.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2001 - 02:38 #6
9.799 for en tilsvarende med 1500 mhz, det er da et tilbud der vil noget. Så er man over i pentium og kører stablit. ;o)
Avatar billede cp1 Nybegynder
12. maj 2001 - 05:46 #7
>pentium køre sku ikke en skid mere stabilt end AMD....
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2001 - 08:14 #8
Så er det da meget meget mærkelig, at erhverslivet faktisk kun køre med pentium. De servere, som man ser rundt omkring har alle pentium. Et andet eksempel inde for spilleverden er, at hvis man vil spille med programmet Bleem, Så skal man have en speciel udgave af programmet specielt til AMD. Hvorfor er hovdeparen af spørgsmålen herinde omkring PC\'er med Amd, Hvorfor mon de med Pentium ikke stiller så mange sprørgsmål. Er det måske fordi, dem med AMD er nød til at være mere pilfingret eller? ;o)

Man kunne også få en anden tanke. Programmerne kan godt aflæse om det er en AMD eller en pentium, som afvikler dem, så er det op til programmøres humør. ;o)

Avatar billede lord_xizor Nybegynder
12. maj 2001 - 11:10 #9
Wraithbone kan du ikke give mig et link hvor jeg kan købe den computer du snakker om..?

og Halifax kan du ikke lige svare så jeg kan give dig nogle points for dit svar med pointsne..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2001 - 11:31 #10
kharder -> nu er du igen igang med din religion om Pentium og erhvervslivet. Vi gider ikke læse det samme fra dig hver eneste gang. Nogen er jøder, nogen er muslimer, nogen er for Pentium, andre er for AMD. Kan du ikke lade det blive ved det. - Og jeg selv?  -  jeg er da for AMD  *GG*
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2001 - 11:33 #11
lord xizor -> takker for tildeling af lidt point
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 12:20 #12
jeg ville ikke købe den maskine som kharder snakker om da du har i tale om at bruge den til Spil primært.... de vil et tnt2 kort ikke tilfredsstille dig over længere tid... desuden er ram mængden lige i underkanten for computere i dag...

ALT hvad jeg skrev på min liste kan købes fra Midtdata.dk

her er en liste over priserne...

KT7A-RAID 1.695,00

AMD K7 Athlon (Thunderbird) 1.2 Ghz 3Dnow!
SOCKET A / 128 + 256kb Ondie Cache / 0.18 micron  T1200SOCA133 1.820,00

Samsung 256 MB DDR RAM 2100 (PC266)
M368L3313BT1-CB

Asus AGP V7700 Deluxe GeForce2 GTS 64MB
Nvidia GeForce2 GTS chipset/64MB DDR RAM/TVOUT
3.345,00 (med 64 ddr ram... dette bliver MEGET handy i fremtiden og så lige TVout da mange er glad for det.. og geforce 2 understøtter jo oxo twinwiew..:o)

AOC 19\'\' Digital Monitor TCO99 0.26dp
1600 x 1200 @ 75hz / 1280 x 1024 @ 85hz / TCO99  9GLR
2.725,00 (dette er oxo den skærm jeg har... TRO mig den er fed!)

IBM IDE 60GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
Ultra Dma 100 / 2MB Cache / 8,5ms  IC35L060AVER07
2.245,00 (gode harddiske IBM laver)

i alt giver dette: 13450kr...

hvis det er for meget er det bare at vælge andre ram fx. eller købe mindre harddisk.. en mulighed ville oxo være at købe 2 harddiske der er mindre fx. 30 giga med ATA 100 og sætte dem i RAID... dette ville five en MEGET effektiv forarbejdnings hastighed...

/Jakob..
Avatar billede toast Nybegynder
12. maj 2001 - 15:16 #13
Mht. til stabilitet og ustabilitet, så finder du ikke en mere stabil computer end en P3 på et BX chipset...

Familie firmaet, som er et IT-firma, har 50 af slagsen, og der er ALDRIG problemer med dem, selvom at EDB-arbejderen (De elsker at spille =) ) ofte sidder efter arbejde og spiller spil.

Desuden har jeg også et BX chipset - og det kører totalt fornemt!

Toast
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 15:29 #14
Sjovt... mit gører ellers stabilt.... også på mit VIA chipset... har sgu aldrig problemmer.... og tro mig jeg har skam arbejdet med mange computere gennem tiden...

men med hensyn til at han skal bruge den til at spille på vil jeg stadig anbefale det støre grafikkort og ram.... til forskel til den du anbefalede...

det primære er at han skulle kunne bruge den til at spille og være tilfreds med resultatet i så lang tid som muligt...

og det er det jeg mener min løsning holder bedere...

men det er jo selvfødelig et valg for køberen... :o)

/jakob
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 15:30 #15
foresten skriv lige hvad du køber lord_xizor... vi vil jo gerne vide hvad det blev til... :o)
Avatar billede mlj Nybegynder
12. maj 2001 - 17:16 #16
wraithbone > Man kan ikke sætte DDR-Ram på et KT7A, kun SD-Ram.
Midtdata har et godt tilbud på et Microstar GF2 Pro 64 DDR, til 2595,-. Ellers ser konfigurationen fin ud. ;o) Husk selvfølgelig kabinet, mus+tast osv.

Da du skal spille meget, er et TNT2 IKKE at anbefale.
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 17:47 #17
Enig.... hvis du har ret i at den ikke kan bruge  DDRram så undskylder jeg.... så er det bare at tage et endet kort med understøttelse af DDR ram...

og tak mlj... det er nemmelig næsten min computer du snakker om... bortset fra at jeg har 133 ram og  et k7t-raid

så vidt jeg havde forstået understøttede A versionen DDR ram... men det var åbenbart min fejl...

/jakob
Avatar billede mlj Nybegynder
12. maj 2001 - 18:04 #18
KT7 (A), fordi Det kører med Via KT133A, KT7 kører med KT133 Chipsæt.

KT133: 133 og 100 MHz SD-Ram, 100 DDR (200MHz) MHz FSB

KT133A: 133 og 100 MHz SD-Ram, 100 og 133 (200 og 266 MHz) DDR FSB (Understøtter de nye \"C\" Athlons med 133MHz DDR FSB)

Ydelsen på et KT133A med 133DDR FSB processor og 133MHz Ram ligger kun ca 3-7% i gennemsnit under ydelsen af et DDR-baseret system. SD-Ram er meget billigere, og jeg vil hellere bruge pengene på et vildt grafikkort, da det i de fleste tilfælde er \"flaskehalsen\"

Her er en sammenligning af 100 og 133MHz FSB Athlons:

http://www4.tomshardware.com/cpu/01q1/010308/index.html
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2001 - 20:47 #19
Netop til spil er der ikke nær de samme problemer med pentium, som der er med Adm sådan er det engang, men hvad det vil jo også være trist, hvis der ikke var nogle problemer der skulle løses. ;o), så selvfølgelig skal i købe AMD, så kan dem, som ikke ønsker alle de småproblemer jo vælge en sikker motor i sin PC ;o)

Fantastisk, når man går ind på mærkevare, og ser på deres kraftige maskiner, så heder det også PIII eller P4 . Hjemmepc ja der er der mange med AMD, det er billigere, også forventer man heller ikke, at en hjemmePC, kører i så mange timer som en erhversmaskine, som gerne skal kunne køre 24 timer i døgnet. Derfor undre det mig, når man vil køre Raid, at man så ikke er konsekvens og vælger en P4 maskine.
Avatar billede mlj Nybegynder
12. maj 2001 - 23:11 #20
kharder> P4 og TNT2 er en dårlig løsning til spil. P4 skal sættes sammen med et kraftigt grafikkort, da det er den begrænsende faktor. Desuden er RD-Ram DYRT, og P4 skifter interface til efteråret (Northwood), hvilket gør en opgradering besværlig. P4 laver desuden mere varme end Athlon, og har \"Clock throttling\".

Jeg har både Athlon og PIII. Stabilitetsproblemer har jeg så godt som ingen af. AMD maskiner med Via-chipsæt kan være lidt sværere at sætte op, med korrekt installation af drivere, osv.

Mange mennesker har haft problemer med AMD-Via 686B -SB Live! kombinationen, men det er faktisk vias 686B southbridge, der volder problemerne. Via har dog lavet en patch, der retter fejlen.

Dine antydninger af at AMD-maskiner er mindre stabile synes at henlægge på fordomme fremfor facts.
Avatar billede wraithbone Nybegynder
12. maj 2001 - 23:52 #21
Hørt!!!... tak mlj !!!
Avatar billede mlj Nybegynder
13. maj 2001 - 00:21 #22
kharder > Faktisk virker det som om Intel har udgivet den nuværende P4 (Villamette) i desperation, efter de bittert erfarede at P6-kernen i nuværende udgave (PIII) ikke kunne køre over 1GHz, og derfor ikke kunne følge Athlon mht. ydelse. Men hvis du har masser af penge, er ligeglad med opgraderingsmuligheder, og desuden ikke har for høj rumtemperatur (Hehe, læs artiklen) er P4 da et udemærket valg  ;0)

Læs evt:

http://www.hardware-unlimited.com/reviews/athlon133ddr/index.shtml
Avatar billede wraithbone Nybegynder
13. maj 2001 - 00:51 #23
heh heh NICE.. ;o)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. maj 2001 - 01:11 #24
kharder -> Du bliver virkelig ved med at fremture. Og du skal også have lov til at have en mening. Men når du bliver ved med at fremføre de samme argumenter hver gang, og de argumenter og kendsgerninger er skudt i sænk - nu senest at Intel virkelig handler i panik med P4 for at undgå nederlag til AMD som klarer sig bedre end P4 i de fleste tests - så gider vi altså ikke læse det samme fra dig hver gang. Kom med noget nyt - ellers lad være med at gentage dig selv i utallige spørgsmål her på Eksperten.
:)
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2001 - 02:30 #25
Ja i her og nu test men hvad så i det lange løb, det er det problemerne opstår. Det ses da tydelig her på eksperten, med alle de sprøgsmål som indeholder problemer hvor Amd er indblandet. Det er vel ikke forbudt at komme med sin mening, hvis man mener der findes bedre tilbud eller hvad?

At man gentager sig selv flere gange her på eksperten følger vel med i, at samme spørgsmål bliver stillet flere gange her på eksperten. Her mangler vi åbenbart en god ovesigt over spørgsmål som er behandlet. Det er jo ikke altid lige nemt at finde gamle spørgsmål omkring emnet. Ellers ville gentagelser jo nok ikke forekomme sådan som det sker nu. Utroligt, at man ikke må komme med sin mening, når man ved at brugerne senere kommer til at sidde og døje med problemer når de vælger besteme produkter.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2001 - 02:32 #26
Endvider mener jeg ikke at opræde så ofte her på ekspeten længere. <;o)
Avatar billede jacobchr Nybegynder
13. maj 2001 - 03:14 #27
Jeg giver helt klart kharder ret i hans mening. Da jeg helt klart har bedst erfaring med Intel.

I stedet for de såkaldte \"bestilte\" test af AMD i forhold til Intel. Skulle man måske selv prøve at teste lidt inden et køb.

Avatar billede mlj Nybegynder
13. maj 2001 - 10:09 #28
jacobchr > Faktisk har BapCo, et firma der laver benchmarkprogrammer (Bla. Sysmark), til huse i Intels bygninger. Men selvfølgelig er der da nogle benchmarks for Intel, andre for AMD.

Faktisk måtte jeg genstarte denne maskine (PIII 500, BX) igår, da den opførte sig underligt. Men jeg tvivler dog på at det er selve hardwaren, der er noget galt med.
Min erfaring er at stort set alle ustabilitetsproblemer, idag er driver/softwarerelaterede. Så når folk har en AMD-baseret maskine, der kører dårligt, er det jo (lidt for) let at skyde skylden på processoren(AMD). Processoren er jo en lille del af hele maskinen.
Avatar billede mlj Nybegynder
13. maj 2001 - 10:27 #29
Jeg kan ikke modtage eller sende mail. :( Det må være den s***** f******** Intel-processor ;0)
Avatar billede wraithbone Nybegynder
13. maj 2001 - 11:58 #30
LOL og der går den diskution igen.....

men jeg giver ret de fleste problemmer opstår jo drivere/software... :o) så slap af begge 2... det hele var jo egentlig bare en der skulle have en computer ik.... ikke en INTEL/AMD diskution!!!

/jakob
Avatar billede jacobchr Nybegynder
13. maj 2001 - 19:33 #31
Godt nok bare så længe vi er enige. :-)
Avatar billede tommy.b Nybegynder
14. maj 2001 - 01:35 #32
at i gider....
ta feks 5 opel-ejer og 5 toyota-ejer de kan diskutere i timevis hvilken bil der er bedst uden resultat
og for det meste er det sku brugeren der er noget i vejen med ikke computeren
jeg har haft både pentium og amd og har haft lige mange småproblemer med begge
Avatar billede lord_xizor Nybegynder
14. maj 2001 - 14:34 #33
Ehh...Wraithbone jeg kan ikke samle min comp selv så jeg skal have en færdig comp med skærm....

og Kharder jeg kender selv lidt til computere og tnt2 er vist ved at være lidt forældede nu er de ikke?
Avatar billede wraithbone Nybegynder
14. maj 2001 - 15:37 #34
Jeg kan måske hjælpe dig med at lave det.... bare skriv til  jakob@hviid.net