Avatar billede ove.c Nybegynder
14. juli 2006 - 10:12 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk kan ikke formateres - gl. data kan ikke slettes

Jeg har et problem med styresystemet XP PRO - formaterede hard disken og lagde XP PRO ind og overskrev det gamle - da den var færdig kørte det stadigvæk ikke som det skulle - jeg kom til at se hvor meget det fyldte - 18 GB - det skulle den jo ikke - sædvanligvis ca. 2,20 GB - jeg lagde XP ind igen overskrev det tidligere indlagte XP men med samme resultat - stadig ca. 18 GB på C drevet - jeg prøver så at formaterer C drevet - denne Computer - markerer C drevet - højreklikker og så formater - den advarer så at alle dataene bliver slettet - dette accepteres
Og så kommer denne meddelelse i dialogboksen:

Formatering Lokal disk (C:)
Dette drev kunne ikke formateres. Afslut alle programmer, der benytter dette drev, og kontroller, at indholdet af drevet ikke vises i et vindue. prøv derefter at formatere igen

Jeg har også prøvet at i stedet for at højreklikke og formater at gå i filer og så ned i formater, men med samme resultat
Jeg har så prøvet at gå i Kommandoprompt og formatere derfra
Jeg skriver (efter at C: vises) format C: - derefter kommer der en advarsel om at alle data vil gå tabt – j til dette derefter siger den

Format kan ikke køres, fordi diskenheden bruges af en anden proces. Format kan køres hvis diskenheden kobles fra først.
ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE.
Skal frakobling af enheden gennemtvinges? < j / n > j

Dette siger jeg ja til så kommer meddelelsen:
Drevet kan ikke låses. Diskenheden er stadig i brug
C:\ >

Og så syntes jeg at mine ideer er ligesom opbrugte – hvad er det der blokerer – det er vel næsten unødvendigt at sige at der ikke er nogle programmer åbne – i hvert fald ikke nogen jeg kan se – jeg har også prøvet at klikke på CTRL+Alt+Delete for at se om der var nogle programmer der kørte det var der ikke

Et godt råd vil være meget velkomment
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. juli 2006 - 10:17 #1
Du kamn ikke formatere c:\ fra windows, da windows jo ligger der, du formateres under indstallationen ved, at slette partitionen (L) og opretter den igen (O) så formateres automatisk.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. juli 2006 - 10:25 #2
14. juli 2006 - 10:32 #3
14. juli 2006 - 10:32 #4
... så alt det der 'gammeldags finger-DOS' med
FORMAT C:
er slet ikke aktuelt mere - bare følg guiden ved ovenstående og vælg FULD formatering...

Husk at få M$ ServicePack2 install FØR FØR FØR nogen som helst internet forbindelse (stikket UD) ...
Samt alle efterfølgende WindowsUpdate elementer - der skal nok være >40 'pakker' ...

Og driver passende til din hardware...

http://www.spywareinfo.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm

Safe Surfing...
Avatar billede ove.c Nybegynder
14. juli 2006 - 22:27 #5
Tak til jer alle sammen med gode råd fiduser og installations vejledninger – jeg vidste nok det meste i forvejen - men et par ting har jeg nok lært.

Oprindeligt da jeg skrev mit spørgsmål om at få slettet harddisken var det fordi når jeg formaterede hard disken - det har jeg nu her i denne omgang gjort 3 gange – problemet oprindeligt var at den var fyldt op efter en tids brug og skulle derfor formateres.

Sædvanligvis er mine C drevs harddiske opdelt med en 20 GB partion så der plads til installation af XP Pro der fylder ca. 2,20 GB + nogle programmer og så er der stadigvæk godt med luft.

Da jeg havde formateret den de første 2 gange var der begge 2 gange anvendt ca. 14,4 GB til XP Pro og så var der 5,0 ledig – så jeg skønnede der var noget galt derfor spørgsmålet her i eksperten

Efter besvarelserne her i forummet har jeg lige formateret harddisken en gang til – og denne gang er tallene:
Kapacitet: 19,5
Anvendt plads: 15,0
Ledig plads: 5,09
Der er ingen software overhovedet installeret kun XP Pro – det siger sig selv at efter installation af lidt programmer vil der meget snart være trængsel på C drevet
Tommelfingerreglen om at der skal være ca. 25 % fri plads vil snart være overskredet

Så spørgsmålet er selvfølgelig hvorfor dette store forbrug af harddiskplads – jeg kunne selvfølgelig overveje at udvide C drevets i størrelse men nu har den jo i årevis været tilstrækkelig stor – og den anden harddisk hvor jeg også har et C drev på en 20 GB s partion virker jo fint.

Afslutningsvis skal jeg lige sige at efter at have gennemgået guiderne som foreslået er disse ikke helt svarende til min installation – i store træk de samme men nogen af skærmbillederne kommer i en anden rækkefølge

Gode forslag er velkommen.
14. juli 2006 - 22:47 #6
Min standard XP Pro DK SP2 instalation
+ alle WindowsUpdate elementer
+ alle Office2003 elementer incl OfficeServicePack2
+ NERO7
+ NAV 2006 opdateret
+ WindowsDefender
+ AcrobatReader, Irfanview, Winzip, Java, ...
+ diverse drivers

fylder < 2.5Gb

Dertil kommer
C:\pagefile.sys (Svapfile)
C:\hiberfil.sys (svarende til dine fysiske RAM størrelse - bruges til DVALE funktionen)

Jeg opretter typisk en partion på ~10-20 Gb netop til ovenstående elementer og DEREFTER resten af HD til partion #2 til EGNE DATA ...

såååå - "Anvendt plads: 15,0 Gb" - Hmmm... hvad har du gjort ?
14. juli 2006 - 22:49 #7
Kig lige med din "Stifinder" på C:\ om du har dobbeltdobbeltdobbelt af 'noget'.

NB: Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

???
14. juli 2006 - 22:53 #8
Hvis der IKKE er noget på HD'ens (andre) partioner som skal bruges så under http://www.helgec.dk/xp-install.html vælg [Slet partion] til der IKKE vises nogle partioner imenuen/listen. DEREFTER [Opret partion] - eks på nævnte 10-20 Gb ...
Avatar billede ove.c Nybegynder
14. juli 2006 - 23:07 #9
dr1 - din opsætning ligner min som den var oprindeligt - sådan cirka - jeg skal over og kigge på det andet c drev og se om der er noget dobbelt - egentlig er det jo ikke så interessant idet hvis der er noget der er dobbelt inde i styresystemet så kan man jo ikke bare gå ind og slette det - men hvad jeg ikke forstår er når vindows lægges ind og man laver en fuld instalation og den advaret om at alle data bliver slettet så mener jeg at det er ligesom man forestiller sig et bord der er fyldt op med alt muligt snavset porselain og så tager man en kost og fejer det ud over kanten og stiller noget rent og det der er nødbendigt op i pæn oden på bordet
Avatar billede ove.c Nybegynder
14. juli 2006 - 23:42 #10
dr1 - du er nok inde på det rigtige – jeg var ovre og kigge på det ”defekte” c drev – under conputernavnet som jeg har givet computeren ved de ´forskellige installationer ligger der fire (4) stykker opsætninger – det er der hvor computernavnet står foroven og når man åbner denne mappe så kommer undermapperne: andre computere – applikation data – cookies – dokumenter – foretrukne – lokale indstillinger – menuen start – printere – send to – seneste dokumenter – skabeloner – skrivebord

Alle disse er der 4 sæt af – én for hver Windows installation – disse fylder jo nok ikke så meget i sig selv men hver af disse har jo nok nogle tråde rundt omkring i systemet – så det er jo nok løsningen – der er mere eller mindre 4 styresystemer blendet sammen på disken.

Der  er et sted under installationen hvor der bliver spurgt om man vil beholde nogle filer da disse kunne være nyerere – det er der blevet svaret nej til.

Det kunne være interessant at vide hvorfor den opfører sig så mærkeligt
16. juli 2006 - 10:45 #11
[14/07-2006 22:53:00] ->
"... vælg [Slet partion] til der IKKE vises nogle partioner imenuen/listen.. "
Avatar billede ove.c Nybegynder
26. juli 2006 - 22:31 #12
Tak til jer allesammen - jeg brugte ikke programmet killdisk - jeg syntes at det lød for voldsomt - men lige meget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke slette harddisken - løsningen var Partition Magic - den kunne slette Harddisken -når dette program først havde slettet diskindholdet kunne jeg installere XP der samtidig formaterede harddisken i forbindelse med installationen
Jeg skal have sluttet sagen - jeg syntes at der jeg har lært noget af "hændelsen" og bl. a. fået nogle gode link - derfor vil jeg give mine point til
vejmand og dr1 - er i begge rar at sende mig et svar så jeg kan dele points mellem jer
Ove
27. juli 2006 - 07:14 #13
... som nævnte killdisk også kunne have gjort...

Så kom den 'ned' på passende størrelse/diskforbrug ?
27. juli 2006 - 07:14 #14
Ping...

(Det var et [svar]...)

Deles med andre...
Avatar billede vejmand Juniormester
27. juli 2006 - 11:39 #15
Oki, svar kommer her.  :-)
Avatar billede ove.c Nybegynder
27. juli 2006 - 12:20 #16
Til dr1 - ja den kom ned på normal størrelse - først slettede Partition Magic disken - der var vidst 65 mb tilgage - jeg installerede så XÅ og under denne prosedure formaterede den harddisken som den havde gjort før men nu fyldte den færdige instalation bare  ca 3 GB og ikke 15 GB som tidligere