Avatar billede microdot Nybegynder
11. juli 2006 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Chip Fan Fail or speed too low..

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig..

For et stykke tid siden når jeg startede min computer, larmede min ene blæser en del.. Larmen forsvandt lige så snart den var startet helt op.

Dette problem stoppede automatisk af sig selv.. Godt 1 til 2 uger efter begyndte min computer under opstarten at skrive "Warning: Chip Fan Fail or speed too low" jeg kan så vælge at trykke F1 for at gå videre og ignorere denne meddelse eller trykke DEL for at gå til setup.

Jeg gik straks i panik og slukkede min computer, tog derefter kabinettet af og rengjorde alle mine blæsere, men dette hjalp ikke på problemet.. Jeg prøvede at genstarte og jeg kom ind uden problemer.. Dette er så forgået i ca. 1 uge og nogle gange skulle jeg da genstarte et par gange..

Nu her til morgen kan jeg slet ikke få den væk, har genstartet min computer i over 1 time og måtte så opgive da jeg skulle på arbejde.

Nogen der har en idé om hvad det kan være?

På forhånd tak.
Dennis
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. juli 2006 - 14:03 #1
Som systemet skriver, enten kører fan på cpu ikke, eller hastigheden er for lav. Se efter om den fysisk kører rundt, gør den det, gå da i bios og sæt cpufan, så den kan starte systemet.
Avatar billede microdot Nybegynder
11. juli 2006 - 14:16 #2
Mange tak, vil prøve at checke det når jeg engang har fået fri fra arbejde..
Avatar billede microdot Nybegynder
11. juli 2006 - 14:29 #3
Men undre mig stadig lidt over, at i en periode man bare kunne genstarte computeren og så ville meddelsen ikke komme? :O
Avatar billede Beach Mester
11. juli 2006 - 22:39 #4
Hvis BIOS brokker sig over Chipfan så er det IKKE CPUfan som peet49 skriver med den lille blæser der er fast monteret på dit motherboard. Afh. af hvilket MB du har så er den som regl ikke mere end 30mm (altså blæseren) og som regl indkapslet i en lille metalhus.
Hvis du går ind i BIOS (tryk Del under opstarten) kan du se hvor hurtigt blæseren kører eller om den er gået hel død.

Du kan selv prøve at afmontere denne blæser og rense den, om det virker kommer meget ann på hvor meget skit der er kommet ind i lejrene. Det kan ske du helt skal udskifte den med en ny:-(

Evt. skriv hvilket MB du har hvis du har problemer med at lokalisere blæseren....

Bliv endelig ikke ved med at forsøge genstart hvis maskinen brokker sig over problemet, da du nemt kan komme til at brænde noget af chipsættet af med et dødt MB til følge!

//Beach
Avatar billede microdot Nybegynder
12. juli 2006 - 08:06 #5
Mange tak Beach..

Den var åbenbart helt død, eller rettere sagt det drejede ikke rundt.. Rengjorde den endnu engang og var meget grundig!

Fik den også til at virke, men den knirkede og larmede en smule.. Så har været ud og invisterer i en ny.. Min maskinge kører nu upåklageligt!

Endnu engang tak! :)
Avatar billede Beach Mester
12. juli 2006 - 10:20 #6
Velbekommen og tak for point:-)

//Beach
Avatar billede the_ziro Nybegynder
18. januar 2008 - 16:36 #7
Må jeg være fræk og spørge hvor du har fået fat i sådan en chip fan?
Har nemlig samme problem:S