Avatar billede ruzzh Nybegynder
10. juli 2006 - 17:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vandkøling

Jeg har et problem med min pc. CPU'en kører normalt på 63 grader, og når jeg spiller kommer den op på 70 ca. Så varm var den, da den stod frit i et rum, men jeg skal til at have den i et skab, og det gør det jo ikke bedre! Jeg har overvejet at sætte vandkøling i, men er det den rigtige løsning? Kan man ligeså godt købe en god køler (blæser)? Hvis vandkøling er den rigtige løsning, hvad skal jeg så kigge efter, og hvilken prisklasse skal jeg op i?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
10. juli 2006 - 19:19 #1
http://www.h2okoeling.dk/default.asp er et glimrende sted at hente inspiration om vandkøling. Kommer der tit. Du skal som hovedregel regne med at du ikke kan komme længere ned i vandtemperatur end luftens temperatur + 2 til 4 Celsius. Det du køler kommer ikke længere ned end vandtemperaturen +2 til 5 Celsius. Hvis du lukker hele systemet inde i et skab uden udluftning hjælper vandkøling ikke en sk.. Men en fiks dual radiator med et par kapable 120 mm. blæsere der blæser ud af skabet vil helt sikkert hjælpe. Så uanset hvilken løsning du vælger er luftudskiftning alfa og omega.
Avatar billede ruzzh Nybegynder
11. juli 2006 - 13:24 #2
Har ikke nogen bagbeklædning på skabet, og jeg kan godt have skabet stående åbent, når jeg bruger pc'en. Så der kommer luft igennem, bare ikke så meget, som hvis den stod i et frit rum. Men er det et bedre valg at bruge vandkøling frem for almindelige kølere? -Selv om man køber de dyre af slagsen?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
11. juli 2006 - 17:10 #3
Som en generel betragtning vil et korrekt dimensioneret og ikke mindst korekt monteret vandkølingssystem altid køle bedre end luftkøling. Til gengæld er vandkøling jo ikke vedligeholdelsesfrit, da der jo bl. a. skal vand på ind i mellem. Luftkøling er meget nemmere at have med at gøre, da der ikke er nogen vedligeholdelse. Hvis du ikke kører noget tungt på maskinen er det måske nemmest at bruge luftkøling og sørge for at der kan komme frisk luft ind og brugt (varm) luft ud. Personligt er jeg blevet fascineret af vandkølingens muligheder, ikke mindst fraværet af støj hvis de rigtige blæsere bruges, men det skal som sagt vedligeholdes.
Avatar billede ruzzh Nybegynder
12. juli 2006 - 11:32 #4
Har selv kigget på noget, men aner jo ikke særlig meget om det. Er de to her okay: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149481 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185520
Hvis ja, hvilken skal jeg så vælge? -og hvis nej, hvor skal jeg finde det, og hvad skal jeg finde?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
12. juli 2006 - 17:14 #5
Helt klart sættet fra Asetek. ThermalTake sættet har fået mange slemme ord med på vejen da det mildt sagt køler elendigt. Og så er der jo ikke nogen grund til at lægge pengene i udlandet når Asetek er dansk.
Avatar billede ruzzh Nybegynder
13. juli 2006 - 12:53 #6
Okay! Hvis det er det, du synes jeg skal vælge, så er det jo top! Takker for hjælpen! Skriv lige som svar, så jeg kan acceptere! :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. juli 2006 - 18:02 #7
Kommer her. Du må meget gerne melde tilbage om dine oplevelser med sættet.
Avatar billede ruzzh Nybegynder
17. juli 2006 - 17:39 #8
Skal jeg prøve at huske! Hehe... Undskyld ventetiden angående svaret! Havde lidt problemer med nettet! :/ Men igen tak!!!