Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
06. juli 2006 - 14:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Masseudsending af e-mails

Jeg er i gang med et system der skal håndtere en masseudsending af e-mails.

Hvad er den bedste måde at gøre det på, rent performance mæssigt?
Hvad jeg er kommet frem til, er at lave en klasse der håndterer denne udsending, og lade den arbejde på en ny tråd.

Er der noget jeg skal være opmærksom på her? Skal jeg evt. lave det som et komponent?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2006 - 15:11 #1
koden til at sende email med er ret triviel

det som notorisk driller folk mest er restriktioner paa SMTP serveren, saa saet dig
grundigt ind i dem

(og husk at bruge BCC ikke TO/CC)
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
06. juli 2006 - 15:20 #2
Hej Arne,

Det er ikke så meget selve koden til at udsende en e-mail. Det er mere, hvis den skal stå og sende fx 100.000 e-mails, så skal det jo ikke låse systemet den næste time, eller hvor længe det nu tager.

Mht. BCC og TO/CC så vælger jeg nok at sende til 1 e-mail adresse ad gangen.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2006 - 15:33 #3
multithreaded er helt klart et must til saa mange

jeg vil umiddelbart tro at 100 emails med 1000 BCC vil vaere hurtigere
end 100000 emails med 1 TO
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
06. juli 2006 - 15:40 #4
Jeg siger mange tak... Det var bare det jeg ville have bekræftet.
Smider du et svar?
Avatar billede websam Nybegynder
06. juli 2006 - 18:10 #5
Jeg laver det med en metode der sender en mail af gangen og så i en ny tråd så den ikke forstyrre resten af systemet.

Jeg sender til ca. 10.000 modtagere og det tager ca. ½ time så med 100.000 vil det vel tage små 5 timer ;o)

/Websam
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2006 - 19:05 #6
svar
Avatar billede guidmaster Nybegynder
06. juli 2006 - 23:57 #7
Hvis du har adgang til en SQL Server 2005, så vil jeg nok tage et kig på de muligheder du har for at sende mails direkte derinde fra. Jeg er ret overbevist om at du vil kunne få en meget bedre performance (og større sikkerhed for at din mailudsendelse ikke fejler). Se evt. http://www.dotnetforum.dk/files/51/sql_server_2005/entry69539.aspx
Avatar billede tpsx Nybegynder
10. juli 2006 - 08:36 #8
Hm, er det ikke en bug i ASP.NET 2.0 der gør at modtagerene af en mail kan se BCC-modtagere i mailens header?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2006 - 13:12 #9
det var dog en grim egenskab

har du et link til en beskrivelse ?
Avatar billede tpsx Nybegynder
11. juli 2006 - 09:41 #10
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2006 - 02:11 #11
Det var godt nok en mega bøf.

Jeg kan dog ikke genskabe problemet. Er det et Exchange Server only problem ?
Avatar billede tpsx Nybegynder
12. juli 2006 - 08:48 #12
Ja ikke?

Jeg må indrømme jeg ikke har testet det. Ville have det bekræftet inde på asp.net forums af asp.net teamet, men så kom der lige noget andet i vejen...