Avatar billede puttitat Nybegynder
05. juli 2006 - 23:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

200gb disk i "ældre" maskine

Hejsa,

Har kastet en 200gb Samsung PATA disk i en ældre maskine. Den kører med et K7SEM-bundkort - kan ikke huske fabrikatet. AsRock eller ECS, kunne jeg forestille mig.

BIOS får ikke rigtig fat i størrelsen (ikke nogen overraskelse, selvom den kører med nyere BIOS). Windows XP SP2 får kun fat i 33 gb i Diskhåndteringen - der synes jeg da ikke der plejer at være nogen problemer? - Windows plejer da nok at fange det som BIOS ikke fanger. Hvad kan jeg lige gøre? :)

Venligst,
Troels.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. juli 2006 - 23:59 #1
Det er uden tvivl em bios begrænsning du er ude for. Hvis der ikke ligger en masse ikke allokeret plads i diskhåndteringen må du se hvad producenten af harddisken har at tilbyde som kan løse problemet. Check også om drevet er jumpet som 32 GB limit.
Avatar billede puttitat Nybegynder
06. juli 2006 - 00:02 #2
Drevet er ikke jumpet til 33gig limit. Samsung tilbyder ikke en skid - det er så typisk :(
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. juli 2006 - 00:04 #3
Så kommer du nok ikke længere medmindre du kan finde noget hos f. eks. Seagate eller western Digital der kan fungere på andre end deres egne drev.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. juli 2006 - 00:10 #4
Du kan jo altid stikke en løs ide controller i maskinen. Controlleren skal understøtte 48 bit lba mode, men det gør alle neyere. Prisen er ca. 150 kr. http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330148 som et eksempel.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. juli 2006 - 00:11 #5
neyere=nyere
Avatar billede fuglen1 Novice
06. juli 2006 - 00:45 #6
puttitat: Producenten af bundkortet skulle være ECS
Jeg kan se på Ecs hjemmeside at det skulle kunne tage op til 250gb harddisk

Ved min Samsung 160gb disk kan den godt jumbes til 32gb limit med 2 jumpere
Avatar billede peet49 Nybegynder
06. juli 2006 - 08:05 #7
Du skal have fat i jumper-K7SEM kan godt køre store diske.
Avatar billede puttitat Nybegynder
02. januar 2008 - 20:19 #8
x
Avatar billede puttitat Nybegynder
02. januar 2008 - 20:19 #9
x