Avatar billede franke1965 Nybegynder
04. juli 2006 - 23:30 Der er 11 kommentarer

Kan man køre netværk, med både kabler og trådløst på samme tid

Hejsa alle kloge hoveder.
Jeg har et eksisterende kabelnetværk, med router og 16 ports switch. Nu kommer jeg til at anskaffe 2 bærbare til arbejde.
Kan jeg anskaffe et eller andet, og sætte til det eksisterende netværk, så de 2 bærbare kører trådløst og de stationære forbliver med kabler.
Frank
Avatar billede ffn Nybegynder
04. juli 2006 - 23:36 #1
En trådløs router f.eks hvortil du kobler switch....
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 23:55 #2
For at slippe for yderligere en dims så du både har router, switch og access point (til wireless), er det måske smartest bare at skifte din nuværende router ud med en router der har indbygget access point. Men ellers skulle der ikke være noget i vejen for bare at købe et access point og slutte til dit eksisterende netværk. :-)
Avatar billede franke1965 Nybegynder
05. juli 2006 - 00:07 #3
kan routeren med accespoint også køre med kabler
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
05. juli 2006 - 00:10 #4
De fleste routere med wireless i den billige ende af skalaen, har typisk en 4 ports switch indbygget, så kan du evt. bare slutte din 16 ports switch til den.
Avatar billede franke1965 Nybegynder
05. juli 2006 - 00:10 #5
eller har jeg misforstået dig ?
Avatar billede franke1965 Nybegynder
05. juli 2006 - 00:12 #6
Herligt, har du et godt bud på hvad jeg skal købe, i stedet for min nuværende router
Avatar billede franke1965 Nybegynder
05. juli 2006 - 00:18 #7
Prøver at se mig om, hvordan gir jeg dig dine point ??
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
05. juli 2006 - 00:26 #8
Jeg har glemt at tage højde for hvordan din internet forbindelse er koblet til dit setup.
Er der et modem før din router, eller er din router en "kombi router og modem i en", som man fx får til et cybercity abonnement?

For hvis der er indbygget modem i routeren, så skal du enten beholde den og så koble en router med wireless efter den eller også købe en router med både wireless og modem til adsl/kabel (alt efter hvad du har), men det kan godt blive en kompliceret sag.. beklager hvis det lyder som tågesnak :-)
Jeg har selv bare sat en router med wireless på min kombi router/modem.
Avatar billede franke1965 Nybegynder
05. juli 2006 - 08:45 #9
Jeg har bare et stik i væggen/kabel
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2006 - 08:52 #10
Du kan faktisk bare købe et accesspoint eller en billig WLAN router og slutte til dit eksisterende setup (på en ledig port). Så vælter du ikke alle brugerne af, mens du eksperimentere med at få WLAN til at virke.
Avatar billede prinneh Nybegynder
05. juli 2006 - 12:53 #11
http://www.apple.com/airportexpress/
Dette kan være en rigtig god løsning. Selvom det er et Mac produkt, virker det også rigtigt godt til Windows bærbare. Det kan være meget rart ikke at skulle købe en hel ny router, hvis den gamle stadig virker perfekt.

Hvis dit fysiske netværks setup ikke rigtigt har plads, kan du jo altid købe en lille Switch (evt. 5-port TekComm) som den kan sluttes til. Selv kører jeg med 4 stationære pc'er, 2 apple ibook & 2 pc bærbare på netop denne måde, og det virker som en drøm.