Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 09:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Netværksudfald hvert minut på wireless

Hej!

Jeg og en kammerat har samme router: D-Link DI524.
Det er en router med indbygget wireless ap og vi har hver især lidt problemer når vi kører wireless.
Jeg sad og prøvede på at fixe hans net i lørdags, dog uden held, så håber i kan give mig et hint.
Hvis man starter en command prompt og pinger fx google.com (med en "ping google.com -t" så den bare bliver ved), har han en konstant ping på ca 120 ms.
Men præcist hvert 1 minut og 3 sek (har målt det med et interval stopur), så får han lige et udfald, hvor den ryger helt op på 1600-1800 ms.
Det er til at levet med når man bare surfer, men når man spiller et eller andet online spil, så lagger det lige hvert minut og det er til at blive tosset af.
Da jeg kom hjem, ville jeg prøve at teste lidt hos mig selv, for at se om jeg har samme fejl. Det er ikke så udpræget hos mig, men jeg får den også, der går bare 3-4 minutter mellem hvert udfald.
Når vi kører via kabel i switchen har jeg ingen problemer, og det samme sker for min ven, så jeg vil mene at det har noget med den trådløse forbindelse at gøre. Jeg har prøvet opdatere firmware, men uden held.
Vi kører begge Windows XP SP2 UK - kan ikke komme på flere relevante oplysninger, men spørg endelig hvis jeg glemmer noget.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 09:05 #1
Opdater netkortets driver til den nyeste.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 09:07 #2
Test desuden for nabo netværk der bruger samme frekvens, dette kan i gøre med www.stumbler.net. Hvis der er nabo netværk bør i vælge en frekvens på AP'et der ligger "langt" fra disse.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 09:31 #3
Jeg vil lige prøve det med at teste frekvens når jeg kommer hjem. Jeg har prøvet at skifte channel, men det hjalp intet.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 09:40 #4
Lige en ting der måske kunne misforståes.. min ven og jeg kører ikke på samme net, vi bor langt fra hinanden, men vi har begge en D-Link DI-524, og nogenlunde samme problem.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 09:45 #5
Ja men derfor kan din og hans nabo godt have routere der bruger frekvenser der ligger tæt på jeres og det kan give ustabilt udstyr.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 22:22 #6
Jeg skal vist bruge lidt hjælp til netstumbler. Hvad skal jeg kigge efter?

Jeg kan se at der var et andet AP på samme channel, så det har jeg skiftet. Så kan man dobbeltklikke på diverse AP's og man får en graf, men det siger mig ikke meget.
Jeg har taget et screenshot her: http://img28.imagevenue.com/img.php?image=30657_net_247lo.JPG

:-)
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
04. juli 2006 - 23:44 #7
Jeg har prøvet at tage lidt tid mellem udfaldene på mit eget net. Jeg pinger bare min router, så der ikke er nogle påvirkelser udefra. Den pinger præcist!! 693 gange mellem hvert udfald og det svarer til ca. 11:30 minutter - målt over 5 kvarter.
Ganske fantastisk at det er så præcist, og mindst lige så belastende! :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2006 - 04:41 #8
Jeg er i tvivl om hvorvidt du kan bruge dette link, men der er en firmware opdatering til din router: http://dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVTALoZU9f8nJUIKOZUTMyka/O31g24UoR/l7wvNJIjNqVh7jg=

Fix issue with DHCP release on WAN interface
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
05. juli 2006 - 17:37 #9
Jeg har allerede opdateret firmware :-(
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
13. juli 2006 - 01:04 #10
Jeg har deaktiveret windows' styring af trådløse netværk, så jeg nu bruger dlink softwaren til det - det hjalp dog desværre ikke. Men med det software kan jeg se at der ligger 3 net i nærheden, der er ganske vist meget svag signal til dem, men der er der da. De ligger i samme frekvensområde og de kører på channel 5,6 og 11, så jeg har sat min til channel 1.

James, det du skrev til at starte med, med at det kan være der er en nabo der ligger i samme frekvens og at jeg så skal vælge en frekvens der ligger langt fra dem, hvis der er....
Nu er det selvfølgelig ikke sikkert at du lige kender min router/ap, men er det overhovedet muligt at skifte frekvens? Kan man ikke kun skifte channel?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juli 2006 - 08:13 #11
Når du skifter frekvens, skifter du også kanal. Der er et antal kanaler 11+ der er lovlige at bruge i Danmark, de ligger på forskellige kanaler. Kanal 1 burde være langt nok fra naboerne.

Undskyld forvirringen om frekvenser/kanaler!
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
13. juli 2006 - 11:24 #12
Ah ok! så er jeg med. Jaja.. Man lærer jo lidt hver dag :-)

Jeg har mistanke om at det er mit netkort den er gal med (kan næsten ikke se hvad det ellers skulle være), så går og lurer på om jeg kan låne et kort på arbejdet.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
13. juli 2006 - 17:10 #13
Jeg lånte et trådløst netkort på arbejdet, endda et fint Cisco kort.
Jeg har afinstalleret alt andet og kører nu kun med det - her har jeg så udfald ca. hvert minus, præcis som min kammerat.

Arrrrrgh!

Det må jo være routeren der bare er dårlig. Jeg vil gøre et sidste forsøg på at finde nye drivere og software til cisco kortet - ellers er jeg sikker på at min router ikke holder til en tur ud af vinduet, så kan den nemlig prøve hvordan det er at være trådløs uden vinger! :-)
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
17. juli 2006 - 13:50 #14
Løsningen må være en ny router!

James, tak for hjælpen. Hvis du vil have points, så smid et svar :-)
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
19. juli 2006 - 18:30 #15
Jamen så nupper jeg dem selv igen.