Avatar billede ras Nybegynder
02. juli 2006 - 11:46 Der er 13 kommentarer

Byggeprogram der kan lave arbejdstegninger

Hej Eksperter :-)

Findes der et program, hvor man laver traditionel 3D ligesom i 3DS Max, Maya osv., men med den lille ekstra finesse, at den kan udregne dele man skal bruge ? Altså, hvis man laver en kasse, udregner den hvor store de dele man skal bruge skal være(Hvor den tager træet's tykkelse - hvis man laver det i træ - med i beregningerne) ? Jeg har et billede fra en PDF med arbejdstegninger i.

http://www.dondencker.dk/bp.jpg

Jeg er 100% sikker på, at det er genereret med et program :) Undskyld min dårlige formulering, men jeg håber i forstår mig :o)

- Rasmus
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 11:57 #1
Jeg ved at vi på arbejde har et program der gør noget sådan, men det er monstre dyrt.

Alternativt kan du kikke på http://sketchup.google.com/ det er i det mindste gratis.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2006 - 12:20 #2
Det ser ud til at det er lavet med Autodesk Inventor.
Info her: www.autodesk.com/inventor
Avatar billede vejmand Juniormester
02. juli 2006 - 12:24 #3
Inventor 62.000,-
http://www.cadbutik.dk/product.asp?product=398&sub=103

PS: Jeg ved godt at det nok ikke er det du søger.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
02. juli 2006 - 12:24 #4
Ups, glemte lige at opdatere....
Avatar billede ras Nybegynder
02. juli 2006 - 15:15 #5
Det der Inventor ser nice ud, men pænt meget for dyrt :) Og alt for advanceret. :) Det jeg skal bruge det til, er bare et kabinet med nogle lidt anderledes former. Sketchup er dog lidt for simpelt. Hehe, jeg er ikke så let at gøre tilfreds :D

- Er der andre alternativer ?
Avatar billede kalb Nybegynder
02. juli 2006 - 15:36 #6
http://www.formz.com/downloads/demo_log_in.html

her er et godt program men du kan ikke save eller printe - det er en demo men det skulle være godt og prisen ?
Avatar billede ras Nybegynder
02. juli 2006 - 15:57 #8
Jeg prøver lige :)
Avatar billede ras Nybegynder
02. juli 2006 - 19:09 #9
Nah, det er stadig ikke helt i vinkel - Sorry :(
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. juli 2006 - 19:24 #10
Det jo bare målsætning du ser på den arbejdstegning, det noget alle programmer kan. Men som du ser så er de avanceret.

Tegningen kunne i princippet være lavet i et hvilket somhelst cad program. Og om det er 3d, er ikke sikkert. Det ikke alle cad programmer som man kan lave arbejdstegninger ud fra en 3d model.

Så hvorfor ikke bare lave det i et 2d miljø, "3d" modellen som du ser kunne også være tegnet isometrisk.

Et andet bud kunne være at tegne det i hånden.

Et andet er at lade mig gøre det ;)

Hvis du kommer i tanke om at lave det i 2d så er der open source cad programmer, hvis jeg ikke husker helt forkert :)
Avatar billede kalb Nybegynder
02. juli 2006 - 23:50 #11
http://www.sketchup.com/?section=downloads
har ikke lige haft tid til at tjekke denne ud. Sidder selv med tungen ud af halsen for at blive færdig med et projekt.
Avatar billede ras Nybegynder
03. juli 2006 - 15:34 #12
michael-k, det lyder spændende. Lad mig da lige prøve det med 2D :) Tror du du kunne finde et program ?

kalb, jeg har prøvet det, men det er vist hovedsageligt til at lave store ting i :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
04. juli 2006 - 16:39 #13
http://www.freebyte.com/cad/cad.htm#2D3DCADSystems var lige hvad jeg kunne finde, har dog ingen erfaring med programmerne men prøv dig frem der er nok at kigge på.

mangler du noget hjælp til vurdering af dine tegninger så må du sige til eller skriv til mig, så skal jeg gerne kigge med kritiske øjne, der er selvfølgleig nogle retninglinjer for hvordan man illustrere abejdstegninger, så mangler du nogle fif, giv me a call :)