Avatar billede asgerboll Nybegynder
26. juni 2006 - 11:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

DNS Spørgsmål

Hej!

jeg har et hurtigt spørgsmål, jeg har ikke ret meget styr på DNS, men jeg vil vide om det er muligt at lave en "genvej"

så hvis man f.eks har en intranet side der hedder server1/side1.html

så man bare i adresse linjen skriver: side1

kan det lade sig gøre?
Avatar billede jps6kb Novice
26. juni 2006 - 11:39 #1
Det kan næsten lade sig gøre.. du kan lave en genvej til en IP adresse i din 'hosts' fil.

Filen ligger her:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts og du åbner den bare med notepad(notesblok)

Så kan du ex. skrive:
193.162.169.2    maanen

når du så skriver maanen, sendes din request til 193.162.169.2
Avatar billede redhack Nybegynder
26. juni 2006 - 12:18 #2
Hum, en måde at gøre det på, er måske ved at give din server et ekstra dns-navn, og så i din webserver sætte op så alle forspørgsler fra det navn automatisk skal sendes vidre til "http://server1/side1.html".

Hvis du så kalder dns navnet intranet (eller noget andet) så vil du kunne få adgang til din intranet side ved at skrive http://intranet

Jeg ved ikke helt om det er det du vil?

..men at ændre i ens hostfil har i hvert fald ikke så meget at gøre med en dns server jps6kb..
Avatar billede jps6kb Novice
26. juni 2006 - 12:22 #3
Nej, men det vil kunne løse det problem han skriver jo :) Givetvis kun lokalt jo.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. juni 2006 - 13:39 #4
Det korte svar: Nej

I DNS servicen på Server 2003 er det ikke muligt at omdigere et navn til komplet URL.

Du kan sagtens oprette "side1" og pege den over på din webserver. Men istedet for at skrive server1/side1.html skal du så bare skrive side1/side1.html. Altså ikke en brugbar løsning.

Så for at opnå den funktionalitet du lader til at være interesseret i skal du også sætte et par småting op på webserveren. Der er et par måde at gøre det på. Den ene er som redhack beskriver. Altså at tildele selve websitet et ekstra navn. Dette gøres under "Host headers" på egenskaber for dit website (hvis der er tale om en IIS). Du kan også sætte dit website op til automatisk åbne side1.html. Dette gøres på fanebladet "Documents" under egenskaber for websitet.

Håber det hjælper dig på vej. Ellers må du jo spørge lidt mere :)
Avatar billede asgerboll Nybegynder
26. juni 2006 - 14:33 #5
vil gerne lave det for at gøre det lettere og mere idiot sikker
da ikke alle bruger er lige skap til det med computer og så vil det jo være lettere bare at skrive side1 i stedet for //server/mappe1/mappe2/side1
Avatar billede venturer Nybegynder
26. juni 2006 - 20:27 #6
Som du beskrev problematikken i første omgang forstod jeg at du ville simplificere adgang til en webservere (nu hvor du skrev side1.html). Som jeg forstår fra dit sidste indlæg ser det mere ud som om du vil give adgang til en "almindelig" filserver.

Dette kan gøre lidt simplere (men ikke helt som du selv startede med at spørge efter).
Med funktionen "Distributed File System" (DFS) kan du gøre det lidt simplere for brugeren.

Det går i korte træk ud på at du kan lave ét share: \\server\share\ hvor du herunder har en "genvej" til alle andre shares på netværket. Fordelen er at brugeren kun skal huske på det ene servernavn selv om dataen måske ligger på flere servere. I stedet for \\server kan du også bruge  \\domain.intern\share (eller hvad dit AD nu hedder).
Du kan så sammentidig lave et logon script der mapper ovenstående sti til et lokalt drevbogstav på brugernes maskine så de igen slipper for at skulle lede så meget på netværket.

Det korte med det lange. Prøv at kigge nærmere på DFS funktionen :)
Funktionen er allerede på Server 2003. Du skal bare konfigurere den (finde under "Adminstrative Tools").