Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2006 - 20:24 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Egen boot med XP (med bat), ligesom med autoexec.bat i Windows 98

Jeg skal bruge et eller andet, der gør det muligt at afvikle en .bat fil, inden Windows XP starter op.

Det er det der svarer til autoexec.bat filen i f.eks. Windows 98.

Jeg skal kunne afvikle .bat filen fra forskellige partitioner på harddisken, uden brug af eksterne medier, som f.eks. disketter og cd'er.

Sig til hvis jeres forslag kræver et bestemt filsystem (f.eks. FAT32 eller NTFS).

Nogen forslag?
Avatar billede jps6kb Novice
24. juni 2006 - 20:50 #1
Jeg tror ikke du kan afvikle noget før XP starter op.
Windows XP er jo selve kernen, hvor ved Windows 98, var det DOS som afviklede autoexec.bat.

Så hvis du kan få den til at boote på en DOS partition eller noget, kører din batch og så boote videre på XP partitionen, vil jeg tro det var din bedste mulighed.

Hvordan man gør det, ved jeg til gengæld ikke. :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2006 - 21:09 #2
Der ligger i lag mellem hardwaren og operativsystemet. Laget hedder HAL.
Man skal vist bruge HAL, men jeg ved ikke hvordan..
24. juni 2006 - 22:11 #3
(Hvad skal du bruge det til?)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2006 - 22:26 #4
Det skal bruges i forbindelse med geninstallering af et image.
Hver person der skal bruge computeren, har en installation af Windows XP (de foretrækker bl.a. forskellige sprog).

Pseudo-kode:

Hvis en bestemt fil eksister
  installer image og genstart computeren
ellers
  indlæs Windows
  Windows opretter filen, via "Start/Startup" menuen
slut hvis

Forklaring på pseudo-kode:
Når computeren starter op, checker den om en bestemt fil eksisterer.
- Hvis den gør det, skal image'et installeres på partitionen
- Hvis den ikke findes, skal den indlæse Windows, og Windows vil oprette filen.

På den måde vil man altid have en ren Windows installation.. og ja, det tager lidt tid at lægge image'et ind.. så må de bare vente :-)

Hvis I undrer jer over hvad det er jeg har gang i:

Min søsters comp er fubar! :-)

Hun, og hendes børn, hører til den gruppe af mennesker, der ikke må komme i nærheden af noget som helst, der er mere advanceret end en GameBoy! :-)

I stedet for hele tiden at skulle ud til hende, og fixe den, skal den automatisk fixe sig selv.. :-)
Avatar billede jps6kb Novice
24. juni 2006 - 22:38 #5
Det lyder meget fornuftigt.. hehe.. mon ikke de fleste har en eller anden afskygning af den type bruger i kartoteket.. :p

Men jeg kan ikke hjælpe dig med det du siger der, men har du overvejet DeepFreeze?
Jeg bruger det arbejdet. Den låser de drev du beder den om, så alle ændringer forsvinder efter genstart. Det er jo det du vil få ud af det andet også.
Der kunne man jo så vælge at låse system drevet og så have et dokument-drev som er åbent og man kan gemme på.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2006 - 23:01 #6
Ja, dokumenter og installerede programmer vil blive placeret på et dedikeret drev, så de ikke mistes ved geninstallering af image.

Det ser ud til at DeepFreeze kan gøre det, og koster 189.70 DKK (hvilket egentlig ikke er særlig mange penge).. Men jeg ville foretrække en batch-version, så jeg har mere kontrol over situationen..

Jeg søger derfor et eller andet (et program eller en metode) halløj, hvor jeg kan få lov til at afvikle mine egne .bat filer.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2006 - 23:01 #7
PS: Til dem der er interesseret i DeepFreeze, er deres website her:

http://www.faronics.com/html/deepfreeze.asp
Avatar billede janius Nybegynder
25. juni 2006 - 10:42 #8
En anden mulighed er Acronis True Image. Den kan installere en partition hvorfra den kan boote sig op udenom XP, men også hvortil ændringer i imaget kan tilføjes. Smart og vil være en god hjælp i dette tilfælde
25. juni 2006 - 10:53 #9
... hvis du bruger IMAGE trixet så får du jo ikke (automatisk) nyeste M$ opdateringer / evt. antivirus prg. opdateringer / ... med ... muligt problem ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juni 2006 - 17:16 #10
Ang opdateringer:
Det er altid et problem, med opdateringer, hvis man bruge image.

Installationen vil ikke blive brugt i lang tid ad gangen, hvilket minimerer sårbarheden, men sårbarhederne i Windows og de installerede programmer vil altid være der.

Ang Acronis True Image:
Hvis man kan placere de opdaterede filer (dem opdateringerne indeholder) over i de respektive steder/mapper, ville det være en god funktionalitet at have.
Det forudsætter, at man kan gøre det automatisk, dvs via commandline. Jeg tror ikke på, at brugerene af computeren selv kan finde ud af det.

Jeg vil dog stadigvæk gerne have muligheden, for at afvikle egne .bat filer.
Det kunne være, at der var andet der skulle laves, inden Windows indlæses.
Avatar billede vibs1310 Novice
26. juni 2006 - 09:17 #11
Medmindre de bruger forskellige konfigurationer kunne du også bruge et reborn-kort. Så kan man gå bag om og opdatere windows og antivirus når det er nødvendigt. Og alt hvad brugeren ligger ind forsvinder ved genstart. DEr kan læses lidt her: http://www.safetycard.dk/http://www.safetycard.dk/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juni 2006 - 18:18 #12
vibs1310>
Hmm.. ser ikke ud til at http://www.safekey.dk handler med private:

"Kundegrupper vi daglig handler med.

Skoler
Universiteter
Erhvervsuddannelsens institutioner
Underholdningsparker
Fødevare industrien (Mejerier og slagterier etc)
Kommuner
Amter
Staten
Liberal erhverv
ITK forhandlere
O.a."

Men igen er der tale om noget software, der bare lægger image'et (eller hvad de nu kalder det) ind..
Der er ikke tale om egen boot, med brug af bat fil..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juni 2006 - 18:19 #13
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 14:48 #14
jps6kb> Hvordan er det med Windows opdateringer, når man bruger DeepFreeze?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 14:53 #15
jps6kb> Hvordan er det med DeepFreeze og opdateringer, generelt?
F.eks. Windows opdateringer, antivirus opdateringer, osv...
Avatar billede jps6kb Novice
31. juli 2006 - 15:09 #16
Ja, altså den låser jo for ALT, men du har muligheden at, i stedet for at vælge "Tø op" så sige næste gang, eller de næste to gange der bootes skal du være tøet op. For på den måde at få opdateringen og så er den låst efter det.

Hvis du køber klient/server løsningen er det klaret, ved at serveren sender opdateringer ud, men til privat brug er det nok lidt dyrt. ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 17:59 #17
Det er smart nok med at den resetter efter andet boot.. men jeg er bange for, at 1 misset boot, er nok til at det hele ryger ad H til.. :-)

Det er lidt af et problem..

For, som det er nu, skal jeg hen til hende computer hver gang der er en opdatering..

Det kunne måske klares med reset efter hver andet boot.. men.. det er jeg ikke meget for..

Måske er det bare den eneste løsning..

Jeg vil lige tænke over det..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 20:16 #18
jps6kb> Jeg tror at jeg snart er der, hvor jeg kan se hvad resultatet bliver..

Hvordan er det med DeepFreeze og flere bruger?

Jeg går ud fra, at den enten bruger 1 profile til alle brugerene ELLER 1 profil per bruger.. men jeg regner med at det er 1 profil til alle brugerne..
Avatar billede jps6kb Novice
04. august 2006 - 20:30 #19
Du må lige definere hvad du mener ned profil?
Avatar billede jps6kb Novice
04. august 2006 - 20:36 #20
*med

Hvis du mener lokale bruger, altså Windows brugere, så ser DeepFreeze stort på det.
Den gælder for alle brugere på maskinen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 20:51 #21
Yes.. det er flere brugere i Windows.. og de har hver deres login..

Dvs, hvis jeg logger på Windows med Bruger A, og sætter ikonerne (på skrivebordet) som de skal være, og freezer den.. og så gør det samme med bruger B, bare med andre ikoner..

- Vil det så virke med DeepFreeze?

Bruger A og B skal jo ikke have samme ikoner, da det er 2 forskellige brugere..
Avatar billede jps6kb Novice
04. august 2006 - 21:05 #22
Når du fryser PC'en er der PC'en og ikke kun en bruger der er frosset.
Den er så frosset at du kan slette Windows mappen (eller de filer man nu kan som ikke er i brug) og genstarte, og så vil den være der igen. Urørt.
Det vil sige at man ligeledes er immun overfor virus og andet malware. :)

Så hvis noget skal ændres på en bruger, uanset hvilken, så maskinen være tøet op mens du gør det.
Avatar billede jps6kb Novice
04. august 2006 - 21:46 #23
Hmm.. ved ikke om det helt besvarede dit spm.

Men ja, det vil virke.
DeepFreeze ser ikke på brugere. Din PC fungere helt som normalt.

Du kan se på det som, en diskette der er skrivebeskyttet, som i de gode gamle dage.
Du kunne arbejde med filerne, men hvis du lukkede dem og åbnede dem, var de uændrede.
Så du har alle muligheder med bruger opsætning som normalt. :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 22:12 #24
Det lyder godt :-)

Ved du om man kan placere oplysninger om skriverbordet (og andre relaterde ting) på en anden partition?

De skal nemlig have deres programmer på en anden partition, så de er "sikre"..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 22:12 #25
"oplysninger om skriverbordet (og andre relaterde ting)" = bruger-relaterede ting (deres profil)
Avatar billede jps6kb Novice
04. august 2006 - 22:16 #26
Jeg mener, uden at være sikker, at du godt kan definere en anden lokation for brugerprofiler.
Det er noget jeg lige vil tjekke op på i morgen. Jeg mener jeg har set det i en af mine MS bøger.
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. august 2006 - 22:22 #27
thesurfer, jeg har ikke lige orket at læse det hele igennem, men dét, du vil afvikle under opstart, er det ikke miljøvariabler, som du skal sætte op?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 23:08 #28
Hvis jeg kunne afvilke bat-filer under opstarten, skulle den lægge et helt image ind.. ikke ligesom DeepFreeze..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2006 - 23:08 #29
Jeg har spurgt min lærer i computer arkitektur.. Han siger man at godt kan bruge Windows' egen "Windows Disk Protection", som også tillader opdateringer..

Så det bliver den løsning.

Alternativet er nok DeepFreeze (*1), så jeg vil bede jps6kb om at lægge et svar.

*1: Jeg skulle så bruge Remote Desktop til at deaktivere DeepFreeze, opdater Windows og genaktivere DeepFreeze.
Avatar billede jps6kb Novice
01. september 2006 - 07:28 #30
Sådan et får du her. :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. september 2006 - 10:51 #31
Points givet.