Avatar billede madsdj Nybegynder
23. juni 2006 - 17:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor passer dokumentet ikke med grid'et

Hej, her er lige et rigtig newbie-spørgsmål til Illustrator (CS2). Jeg opretter et dokument på 15 x 15 cm. Når jeg så ser på grid'et, er dokumentrammen lidt "skævt" placeret. Og hvis jeg fx vil placere en cirkel (diameter: 15cm) i midten af dokumentet ved at skrive 7,5cm i menubaren øverst (så den burde blive centreret), arrangerer den cirklen efter grid'et og ikke dokumentrammen. Nogen der har en forklaring? mvh. Mads
Avatar billede louisek Mester
24. juni 2006 - 09:15 #1
Hvis du bruger din "transform" palette og angiver x og y værdierne til 7,5 burde cirklen lande i midten selvom griddet er forskudt i forhold til rammen.
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
22. august 2006 - 10:48 #2
Jeg har lige testet, og hvad louisek skriver virker (som forventet).
Problemet du beskriver har sandsynligvis noget at gøre med om der snappes til grid eller punkt. Uanset havde jeg ikke problemer med at få det til at virke.
Du kan jo eventuelt også vælge et grid der passer til dokumentet, så det 'går op', fx. gridlines every 10 mm, subdivisions 4.
Held og lykke.
Avatar billede madsdj Nybegynder
23. august 2006 - 16:33 #3
Men hvorfor er dokumentrammen "skæv" på den måde? det virker da underligt? eller hvad?
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
23. august 2006 - 19:24 #4
mener du skæv, som i drejet? eller forskudt? Hvis griddet, og dets underinddeling ikke 'går op' i dokumentrammen, så kan det jo ikke passe hele vejen rundt.
Så vidt jeg husker, har ikke lige tjekket, så kan du placere griddets 0-punkt ved at trække øverste venstre hjørne ved linealerne derhen hvor du vil have det. Sådan fungerer det i hvert fald i InDesign.
Avatar billede madsdj Nybegynder
28. august 2006 - 23:31 #5
Som i forskudt... Et eksempel: jeg vil oprette en firkant i størrelsen 5x5 cm i et dokument på ligeledes 5x5 cm. Hvis jeg bruger transform paletten og angiver firkantens placering til 2,5x 2,5y, burde firkanten placeres midt i dokumentrammen, og nå præcis til kanten på alle fire sider... men det gør den ikke... Den forskubber sig op mod højre, så den "stikker ud" over dokumentrammen i øverste og i højre side, mens den ikke når helt ud til rammen i nederste og venstre side. For at opnå en præcis centrering i forhold til dokumentrammen skal jeg angive værdien 2,4647 i transformpaletten. I eksemplet er det selvfølgelig ikke noget problem at placere firkanten korrekt, men i større og mere komplekse dokumenter er det noget nær umuligt, og jeg får en irriterende hvid kant i den færdige pdf-fil.
Avatar billede madsdj Nybegynder
11. januar 2007 - 11:42 #6
lukker spørgsmålet