Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
22. juni 2006 - 11:44 Der er 14 kommentarer

Ny PC - Sort skærm = ingen signal

Jeg fik en ny computer igår:

AMD ATHLON64 PR300+ S-754
160GB MAXTOR
2X512 DDR RAM PC3200
ASUS K8U-X S-754

Til  min forbavselse havde computeren et han stik til skærmen, og kunne derfor ikke tilslutte skærmen der.
Jeg installerede mit gamle grafikkort (RADEON 9250, tror jeg nok), tændte for computeren og indsatte win xp cden. Da jeg skulle trykke på enter, så reagerede det trådløse keyboard ikke. Jeg prøvede med alle USB indgange og med en konverter på USB stikket, samtidigt med at trykkede på signalknapperne, både keyboard og signalmodtager, men intet virkede. Jeg bemærkede dog at USBen viste et grønt lys, men når jeg trykkede på en knap så slukkede lyset hmmmm. Jeg forsøgte at genstarte computeren, men det hjalp heller ikke. Et sort skærmbillede med computerens hardware dukkede op, bl.a. med en besked om FATAL ERROR. Jeg slukkede computeren og lånte et keyboard med ledning. Da jeg tændte computeren slukkede skærmen umiddelbart efter. Jeg forsøgte med to andre grafikkort men intet hjalp.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
22. juni 2006 - 14:58 #1
I plejer at være rimelige hurtige med at svare :-), men så vil jeg spille bolden videre og stille et andet spørgsmål. Før jeg tager tilbage til butikken med computeren skal jeg høre om jeg har gjordt noget forkert af det jeg nævner i indlægget. Det er mere at jeg ikke skal betale for servicearbejde, hvis de mener at det er mig der er skurken - 300 kr pr 1/2 time servicearbejde er meget i forhold til en 3000 kr PC
Avatar billede larsenj Nybegynder
22. juni 2006 - 19:48 #2
du har åbnet den og skiftet hardware i den, det er som regel nok til at det ikke vil være en garanti rep. mere :/

Men man kan jo kun håbe du ikke har sagt det til dem ;)
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
22. juni 2006 - 20:08 #3
Jeg kunne selvfølgelig lade være med at sige noget, men de vil hurtig kunne se at jeg har haft et greafikkort i da jeg måtte brække det stykke metal der sidder i vejen :(
Jeg kan godt se, at jeg står med lorten i hånden.
Avatar billede azrael Nybegynder
24. juni 2006 - 03:13 #4
Jeg vil vove at påstå, at det skyldes det crappy motherboard i maskinen. Virker som om ASUS har overtaget et par low end boards fra deres ASRock afdeling. Hvis jeg var dig, og hvis du kan finde ud af at skifte motherboard selv, så ville jeg investere de ca. 400 kroner på et board i ASUS K8N-serien (http://www.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2=14&l3=66&slname=NVIDIA%20nForce3). De er massivt bedre end et ULI-baseret board, selv når det kommer fra ASUS.
Ovenstående er selvfølgelig tænkt, hvis du ikke kan levere computeren tilbage.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
25. juni 2006 - 21:29 #5
Jeg har sendt min PC til forhandleren, og der går 5-10 dage før jeg får tilbage, men tak azrael jeg vil have det i mente. JEg vender tilbage, og fortæller hvad fejlen skyldtes.
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 21:36 #6
Det lyder godt. Ser frem til at høre mere i sagen!
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
02. juli 2006 - 11:27 #7
JEg har fået computeren tilbage og spurgte så hvad den fejlede. Men det kunne de ikke svare på da de bare havde skift bundkortet ud med et nyt. et bundkort til ca 300 kr er vel næppe værd at bruge tid på når de skal have 300 kr pr halve time. UNder alle omstændigheder endte jeg med at betale 0 kr.
Avatar billede azrael Nybegynder
02. juli 2006 - 17:31 #8
Så må du da lige holde os opdateret omkr. det nye board. Er det af samme type?
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
09. juli 2006 - 13:23 #9
Ja, det er af samme type, og det er ikke at anbefale. Nogle gange skal jeg reboote af ukendte årsager.
Avatar billede azrael Nybegynder
09. juli 2006 - 17:57 #10
Øv da! Men måske er det værd at overveje et alternativ som det jeg anførte ovenfor? Det er godt nok en ekstra omkostning, men alternativet er vel nærmest konstante pc-problemer?
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
12. juli 2006 - 21:28 #11
Det har du fuldstændig ret i. Jeg må kraftigt overveje det. Af en eller anden årsag så skifter bios, boot device priority, konstant. Jeg tror, jeg opretter en ny tråd om de nye problemer.
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 21:53 #12
Oki! Så må vi jo se om vi kan hjælpe dig i den anden tråd. Jeg skal da nok prøve i al fald... :D
Avatar billede miqe Nybegynder
12. juli 2006 - 22:44 #13
Indenfor det første halve år, skal DE bevise at det er dig der er skurken, hvorefter du står med bevisbyrden de resterende 1½ år.
Desuden gælder der for PC, at normal udskiftning af hardware ikke bryder garantien, med mindre de kan bevise at man har lavet noget forkert.
Mange butiker har i sin tid forsøgt sig med at bilde folk ind at garantien ikke dækker fordi de har brudt forseglingen og har puttet ekstra RAM i. Den holder bare ikke i retten.
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 23:38 #14
Det som mige skriver er fuldstændigt korrekt. Det første halve år står du nu meget bedre end under den gamle garantilovgivning. Det var måske værd at overveje at benytte sig af det. Jeg har på fornemmelsen at du ellers kommer til at lide rigtigt meget med den pc.