Avatar billede arbogast Nybegynder
21. juni 2006 - 08:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

støjdæmpning - hvilke blæsere og hvordan?

Jeg byggede for 1/2 år siden comp. m flg specs:

mobo:
Asus P5LD2 (passiv køling)
cpu:
P4 630 - 3.0GHz
grafik:
XFX Geforce 6600 (passiv køling)
kabinet:
IN-WIN 710G(B) full (færdig-kabinet m indb. PSU samt blæsere)

Nu vil jeg gerne ha støjniveauet ned, derfor:

* hvilken CPU-køler? I forsk. tests jeg har læst er der STOR forskel på effektiviteten af disse.

* er det muligt/praktisk at modificere det kabinet jeg har, dvs. skifte blæsere og PSU? Jeg syntes det så lidt kompliceret ud da jeg kiggede i kabinettet før jeg samlede computeren). Hvilke vifter/PSU'er anbefales.

* kom gerne med links til (pædagogiske) indføringer i emnet.

på forhånd tak!

ps. jeg er IKKE interesseret i at rode med vandkøling.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
21. juni 2006 - 10:47 #1
Det er en skam du ikke vil køle med h2o da det er en ret sikker metode til at bringe støjen ned. Cpukøler kunne være Freezer 7 Pro. Den findes til alle gængse standarder og siger absolut ingen ting. Blæsere og psu er standard størrelser, så der er mange muligheder. Få psu med 120/140 mm. fan der qua de relativt få omdrejninger ikke siger meget; Chill Innovation laver fremragende modeller. Blæsere bør købes i 120 modeller eller med en 80-120 mm. fanadapter.
Avatar billede desolater Nybegynder
21. juni 2006 - 11:57 #2
www.stillepc.dk

Jeg vil anbefale ThermalTake Blue Orb II som en rigtig god og støjsvag løsning:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321099
Avatar billede arbogast Nybegynder
21. juni 2006 - 22:15 #3
nogen som har erfaring med kabinetvifter og/el strømforsyning?
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
24. juni 2006 - 12:12 #4
jeg bruger en Termeltake 360w PSU med 2 møller den kan man knap høre, men idag er 360w jo ikke nok så jeg ville måske vælge Zalmans 460W http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=194&code=015 Hvis du kan holde temp under 45 grader inde i kabinettet laver blæseren ikke mere en 18 db hvilket vil sige at du ihvertfald ikke kan høre andet end "luftmodstanden" inde i computeren
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
24. juni 2006 - 12:25 #5
Jeg har gode erfaringer med Termaltakes Smart Case Fan 120x120x25 mm som sidder bag i mit kabinnet. Du skal nok lige have fat i en linial for at måle om du har plads til en 120mm da det jo ikke er en lille størelse. Denne Fan har 3 funktioner som man kan indstille hastigheden på den med.

1: Temperaturføler (du klister temperaturføleren fast på f.eks graffikortet nær GPUén uden at kommme i nærkontakt med evt GPUblæser, men da jeg har en Passiv køling så er der rigelig med plads at klistre fast på.)

2:Manuel Hastighed ( der følger en Bracket med til at sætte fast i en pci port i kabinettet hvorpå der er en knap du kan skrue op og ned for hastigheden, den kan næsten suge alt støvet ud af pcen når den er på fuld styrke :)

3: Fuld Hastighed ( kører som standard på fuld styrke hvis man ikke benytter 1 af de 2 andre muligheder.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
24. juni 2006 - 12:32 #6
så lige i brugsanvisningen til den case fan at de anbefaler man sætter temperatur sensoren fast under CPU køleren, men at klistre noget fast der vil sikkert bare gøre luftgennemstrømningen til CPUén værre, og hvis CPUén skulle gå hen og overophede så lukker bundkortet automatisk ned i langt de fleste bundkort, hvliket ikke altid er tilfældet hvis din GPU køler stopper, men hvis den gør det dør Gpuen nok alligevel selvom kabinnetkøleren Accellerere :)
Avatar billede arbogast Nybegynder
03. juli 2006 - 13:19 #7
1000 tak alle. undskyld langsom tilbagemelding. Smid svar folkens.
Avatar billede arbogast Nybegynder
23. juli 2006 - 09:37 #8
Nå. Nu lukker jeg. For det tilfældes skyld at en af jer finder ud af, i gerne vil have lidt points, holder jeg øje med tråden her en 14 dage endnu.