Avatar billede madsdj Nybegynder
20. juni 2006 - 11:51 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Photoshop CS2: At gemme stor fil i PDF-format

Hej, jeg skal have produceret en plakat i størrelsen 150 x 300 cm i opløsningen 350dpi. Plakaten skal konverteres til PDF-format, så den kan komme til tryk, men her opstår problemet, idet Photoshop (CS2) tilsyneladende ikke kan klare pdf-filer hvis dimensioner overskrider 30.000 pixels. Kan det være rigtigt? og i så fald, hvad kan jeg så gøre? mvh. Mads
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
20. juni 2006 - 12:04 #1
Hvorfor skal det være 350 dpi? det lyder totalt overdrevet, for 350 dpi giver et meget fornemt tryk, hvor du skal MEGET tæt på for at se rasterne.

Er det et foto vi snakker om? Eller handler det om at noget tekst skal kunne læses, for så skal du nok lave det som en kombination af vektor og pixels.
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 12:17 #2
er det poster eller plakat ???
hvis det er poster skal den laver i 300-350 dpi i 1/4 størrelse
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 12:36 #3
Ja, sindsyg opløsning i den størrelse.
En plakat står man jo ikke så tæt på.
150ppi er mere passende.

Du kan evt. lave det til en EPS. Det er som PDF enhedsuafhængigt, så det kan trykkeren også bruge.

Og ellers plejer man at sige: "Har du talt med din trykker idag?"
..ring til ham..
Avatar billede madsdj Nybegynder
20. juni 2006 - 12:54 #4
Hej alle og tak for svarene. Jeg synes også 350dpi lyder af meget, men det er hvad jeg har fået besked på. Plakaten er en såkaldt sponsorvæg, hvorpå der figurerer en række logoer i størrelsen 15x15 cm. Det er selvfølgelig vigtigt at logoerne står helt klart, men det ville de vel også gøre ved 250dpi (hvor jeg godt kan få lov til at save i .pdf)?

Macintosse, hvad mener du med 1/4 del størrelse (og hvad er forskellen på poster/plakat)?

Trykkeren gør os en stor tjeneste, så ville helst ikke forstyrre ham yderligere. Derfor prøvede jeg lige eksperten først, men det kan godt være jeg må ringe til ham.
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 13:08 #5
Jeg ved heller ikke hvad forskelen er på poster og plakat, udover sproget..

"men det er hvad jeg har fået besked på" Af trykkeren eller af en som intet ved?

250ppi er fint. Det er vel ikke mening at man skal tættere på end 10cm?!
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 13:08 #6
Poster bruges til fx udstillingssystemer og plakater bliver trykt i offset i mange eksemplarer.

poster skal som regel ende i en opløsning på ca. 75pdi når de bliver printet derfor laver man fx en poster på 100X400 cm i 1/4 størrelse så din pdf er 25X100 cm i fx 300 dpi
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 13:12 #7
"forstyrre ham yderligere":
Uhhh tro mig, du forstyrer ham meget mere hvis han står med noget der ikke kan køre igennem, eller er længere tid om at køre igennem. Og der med ødelægger hans tidsplan. Tid = penge.

Han vil hellere bruge de 10 sekunder det tager at sige opløsningen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 13:16 #8
Se feks på et magasin, det er normalt omkring 270ppi.
Avatar billede madsdj Nybegynder
20. juni 2006 - 13:21 #9
-->doggy82: Det er trykkeren der skrev: "send en pdf i 350dpi". Men man kan jo på den anden side ikke bare lige vedhæfte en 150x300 cm pdf i 350dpi med en mail... underlig formulering så.
-->macintosse: ok, er med nu.

Nå, konklusionen bliver at jeg må kontakte trykkeren. Jeg ved tydeligvis ikke nok om emnet! Og vil som du siger doggy ikke risikere at han står med en ubrugelig fil.
Uanset hvad, så tak for indsatsen til jer alle tre. Pointene går enten til doggy eller macintosse, hvem er jer vil have dem?
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 13:24 #10
Vi kan vel dele :)

Jo altså, normalt laver man jo ikke tryksager i Photoshop. Man redigerer billeder til tryksager i Photoshop.

Hvis nu den er lavet rent i vektorer fylder den jo ikke så meget.

Trykkeren regner nok ikke med at du laver den i Photoshop...
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 13:26 #11
sæføli
Hvis det er et logo kan du sikkert sende ham en ai fil, den fylder intet
Avatar billede madsdj Nybegynder
20. juni 2006 - 13:29 #12
ahh.. i see... Men jeg har en tyve logo'er, hvoraf nogen er jpg-filer, så jeg kan altså ikke udelukkende bruge vektorer
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 13:35 #13
nej desværre, hvis alle var ai filer kunne man monterer det i fx InDesign og lave en pdf herfra;-)
Avatar billede madsdj Nybegynder
20. juni 2006 - 13:41 #14
snedigt at man kan dele pointene, så lærte jeg det! :D jeg takker for svarerne! mvh. Mads
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 13:43 #15
takker for pointene ;)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2006 - 14:04 #16
"hvis alle var ai filer kunne man monterer det i fx InDesign og lave en pdf herfra"

Det kan man da stadigvæk gøre? Det ville jeg da gøre!

Evt. finde logos i vektorer på nettet.
Eller måske selv vektorisere dem. Kommer så lige an på om kunden har råd til det ;)

Men ellers skal de JPGs jo bare lige igennem Photoshop og laves til rigtig opløsning og format.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
20. juni 2006 - 14:11 #17
Ups "størrelsen 150 x 300 cm i opløsningen 350dpi." = 2,39 Gb som Tiff-fil.
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. juni 2006 - 14:15 #18
Doggy82 jeps, var det jeg prøvede at skrive ;)