Avatar billede dummernik Nybegynder
19. juni 2006 - 19:28 Der er 13 kommentarer

Nyt Bundkort

Jeg har købt et Asus P4S800d-X Bundkort efter at mit gamle P4C800-e deluxe gik i stykker, jeg har 2 S-ata harddiske plus 3 ide Cd rom og Dvd.
Mit problem er med det nye bundkort at det ikke kan finde mine S-Ata harddiske selvom de er i bios'en under boot/hd men de er ikke i main opsætningen, jeg har prøvet at instalere Win XP
men efter 5 minutter sagde den at den ikke kunne finde mine hardiske.
jeg har på fornemmelsen at jeg skal instalere en driver når jeg instaler Xp, men skal det så være en raid driver, det er jeg ikke så meget for, eller når driveren er instaleret kan jeg så slå raid fra.
håber nogen har været ude for det samme og kan hjælpe mig
Hilsen Poul
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 20:45 #1
P4C800-e deluxe kan se din SATA disk uden den driver du taler om, fordi den har et Intel chipset.
P4C800-e deluxe har ikke dette chipset, men err som jeg husker det et SAS chipset.

Derfor skal du have fat i CD'en der fulgte med bundkortet, for på den vil der være en driver til din SATA disk. Der er givetvis en mappe derr hedder noget med MakeDisk, og deri ligger alle de filder du skal bruge. Dem kopiere du over på en diskette, og anvender denne under installationen, når du bliver bedt om det. Den skriver tryk F6 for at installere 3. parts driver.

Kik evt. her: http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 20:46 #2
I anden linie skulle der have stået

P4S800d-X har ikke dette chipset, men er som jeg husker det et SIS chipset.
Avatar billede dummernik Nybegynder
19. juni 2006 - 20:53 #3
Hej dragonknight
Ja det er et sis chipset og i det bundkort der hedder p4c800-e deluxe er det et intel chipset
Den er jeg med på, men skal jeg så køre raid, hvilket jeg ikke er meget for eller hvad med det der hedder jbod kan jeg køre det
Hilsen Poul
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 21:00 #4
Nej du skal ikke køre raid, men SATA.

Øjeblik !
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 21:12 #5
Du skal ind i BIOS, og der hvor du kan se dine IDE diske, er der et menupunkt der hedder OnChip Sata Controller, og jeg tror at hvis du sætter den til Enable, så vil den kunne se din SATA disk. Jeg tror SIS her har lavet et smart ChipSet, som kan genkende SATA diske.
Avatar billede dummernik Nybegynder
19. juni 2006 - 21:15 #6
Ja men den driver med MakeDisk hedder SiSRAID
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 21:17 #7
Hvis det ikke virker, så går du ind på CD'en under mappen SISRaid den ahr en undermappe der hedder makedisk eller makedriverdisk. Der er der et program der hedder makedisk.exe, og kører du dette, vil den kopiere filer til ditt diskettedrev, og det er denne diskette du skal anvende når du trykker F6 under installation
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 21:18 #8
Prøv først det jeg skrev kl.  21:12:11

Derefter disketten.
Avatar billede dummernik Nybegynder
19. juni 2006 - 21:22 #9
I bios'en unde det der heder OnChip Sata Controller er den enabled,
og jeg er stadig i tvivl om jeg så skal køre raid
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2006 - 00:45 #10
Du laver disketten, og starter installationen af XP, og på et tidpunkt ret tidlig i instalationen vil der nederst stå "Tryk F6 for installation af 3. parts driver". Der trykker du F6, og giver den  din diskette med driveren på.
Avatar billede dummernik Nybegynder
20. juni 2006 - 08:39 #11
Ok det prøver jeg i aften
Avatar billede dummernik Nybegynder
21. juni 2006 - 11:48 #12
Hej Dragonknight
Det lykkedes med en masse besvær, sikkert fordi det er et andet chipsæt
Da jeg skulle installere XP spurgte den efter G:\i386 jeg henviste
til mit cd rom drev og så skrev den indsæt en diskette i dit drev,
tilsidst opgav jeg det ok kopierede mappen over på et andet drev
hvorefter det lykkedes.
Nu er jeg ikke sikker på hvordan jeg giver point ???
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2006 - 15:26 #13
Det gør du ved at markere mit navn nederst til venstre, og trykke på accepter, for jeg lægger et svar nu.

Du skal ikke anvende svar muligheden, men anvende kommentar.