Avatar billede kennijensen Nybegynder
16. juni 2006 - 14:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mangler ID-fil

Jeg har en bruger der har mistet sin bærbar med sin Notes på.

I adressebogen er ID-filen ikke inde under ham, så derfor har jeg ingen ID-fil.

Nu har jeg en anden pc-er til ham, men kan ikke installere Notes klienten uden ID.

Kan man genskabe en id-fil ?
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2006 - 15:05 #1
Afhængig af hvordan jeres miljø er sat op så kan der ligge ID-filer i Administrator postkasser, hvor de bliver tilsendt hvis brugeren ændrer adgangskode. Hvilken version af Notes kører, kan det være I har haft denne funktionalitet slået til?

Ellers er det bare at oprette ham påny. Eneste ulæmpe er at hvis I har anvendt at kryptere diverse dokumenter/post, så vil den ikke kunne læses med den nye ID-fil.

Ved oprettelsen opret ham med PRÆCIS samme navn. Så vil Domino Administrator spørge om den skal opdatere den eksisterende post i Adressebogen. Mailfilen skal MIDLERTIDIGT angives til en anden fil, f.eks. MAIL\BRUGER2.NSF. Når oprettelsen af brugeren er færdig, gå så ind og ret Persondokumentet i Adressebogen til så postfilen igen er MAIL\BRUGER.NSF

Herefter vil det meste være og igen.

En anden ting du bør overveje fremover et anvendelse af Notes Roaming. Det giver mulighed for at sikre både ID-fil, Bogmærker og den Personlige Adressebog automatisk, så den slags problemer du er udsat for næsten forsvinder.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2006 - 15:10 #2
husk bagefer at slette den midlertidige postkasse MAIL\BRUGER2.NSF
Avatar billede kennijensen Nybegynder
19. juni 2006 - 07:48 #3
Ser ud til at fungere. Tak for hjælpen

Nu har jeg sat roaming til. Kan se det bliver gemt i et bibliotek. Vil ID filen være gemt som en fil og hvordan laver man evt. en restore ?
Avatar billede jogii Nybegynder
19. juni 2006 - 08:02 #4
Umiddelbart er det ikke muligt at trække ID-filen ud af RoamingAddressBook. Men når man opretter en ny maskine/"installation af Notes" og angiver ens allerede anvendte brugernavn under opsætningen, så kommer både ID-fil, adressebog og bogmærker ned på maskinen automatisk. Meget praktisk.

For at sikre dig kopier af ID-filer, skal du bearbejde selve CERTIFIKATUDSTÆDEREN, ofte CERT.ID. I Domino Administrator kan du redigere det der hedder "Configuration->Certification->Edit Recovery Information..."
Her kan du angive en adresse, som skal modtage kopier af ID-filer, der er blevet ændret af brugerne.

Forøvrigt er PW Recovery en fin facilitet til at redde ID-filer, hvor brugeren har glemt adgangskoden.