Avatar billede Bennysørensen Praktikant
11. juni 2006 - 13:28 Der er 13 kommentarer

Flytning af allerede installerede filer til ny harddisK

Det kan være at det her er et helt banalt spørgsmål, men alligevel...

Mit gamle C-drev støjer en del, og på i en etværelses lejlighed er det anstrengende i længden. Min photoshop og lidt forskelligt ligger der, men de fleste ting ligger på mit nye E-drev.

Kan jeg købe et nyt og mindre støjende drev, installere det som "C-drev" rykke alle  filer (WinXP ikke inkluderet) over på dét og så bare forsætte uden problemer? Jeg har smidt de fleste af mine oprindelige installatioons-cd'er væk...
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2006 - 13:34 #1
Ikke uden videre. Den "Nye XP" skal jo også have photoshop installeret.

DDu kan måske lave en image flytning, hvor du indkopiere et image af den gamle, der så har den samme størrelse, hvorefter du udvider partitionen til den nye disks størrelse med f.eks. drive image pro eller fips
Avatar billede hcma Novice
11. juni 2006 - 14:15 #2
er du sikker på at det er din harddisk som støjer. har du checket din køler ?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2006 - 14:15 #3
Kig lidt på http://www.helgec.dk/dd-windows.html er du i tvivl så spørg
Avatar billede gratis Nybegynder
11. juni 2006 - 18:13 #4
et godt købe program til den slags opgaver "True Image" http://www.acronis.com/
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
11. juni 2006 - 19:18 #5
Well, jeg har fået skiftet køleren og fik i dén sammenhæng at vide at deet da havde fjernet en del støj, men at mit gamle drev stod for det meste.

Jeg fatter det ikke rigtigt...når min WinXP på E:/ whatever trækker på de andre programmer, er de så ikke installerede på ex. C/whatever/whatever, og linker (eller hvad det nu hedder) WinXP så ikke bare til de samme steder? Programmerne har jo i sin tid kørt på C-drevet med den gamle WinEtellerandet...
Der er meget jeg ikke fatter :o)
Avatar billede hcma Novice
11. juni 2006 - 19:37 #6
når du geninstallerer WinXP, lægger den IKKE alle filerne på nøjagtig samme plads på harddisken som før, så derfor mistes der forbindelser til de andre programmer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2006 - 19:45 #7
Når du installerer et program, lige gyldigt om du installerer på C drevet eller et andet drev, så "installerers" der faktisk ting to steder.

Sammen med selve programmet. Dvs hvis du installerer f.eks. photoshop på dit D drev (hvis du har sådan et) så installeres en masse masse filer på D drevet. Men der installeres også på C drevet under windows bibliotekerne.

Dette betyder atdu ikke bare kan flytte de filer der er installeret på D drevet i dette tilfælde, du skal også have de ting der er "installeret" under windows med, herunder især de  ting der er skrevet ind i windows registreringsdatabase.
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
11. juni 2006 - 21:05 #8
Tak til bufferone for at opklare noget jeg ikke fattede.

Som svar til hcma skal WinXP IKKE flyttes, den ligger fint på mit E-drev. Det er kun andre programmer, eksempelvis min Photoshop, der ligger på C:/
Avatar billede hcma Novice
12. juni 2006 - 00:38 #9
er fuldstændig klar over at XP ikke skal flyttes til en anden partition, men derfor mister du alligevel forbindelserne til de programmer som ligger på særskilte partitioner (som bufferzone forklarer meget bedre end jeg)
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
12. juni 2006 - 09:15 #10
Så er det bare mig det ikke fatter en skid :o)

Venligst
Anders
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. juni 2006 - 11:08 #11
Ved at gøre lave et image af din gamle disk og flytte dette image over på den nye disk, opnår du at alle "forbindelser" fra XP til programmerne forbliver intakte. Med f.eks. partition magic kan du så gøre det image du har lagt ind på den nye disk større så den fylder hele den nye disk, eller du kan lave endny en partition på den resterende plads på disken.

Kun ved at lave tricket med et image får du både programmerne og de ting der er "installeret" i selve XP med over på den nye disk
Avatar billede hcma Novice
12. juni 2006 - 11:44 #12
hold dig til bufferzone, da han har helt ret :o)
Avatar billede hcma Novice
12. juni 2006 - 11:50 #13
så du har altså 2 muligheder:
1:  en ren install af WinXP, hvilket så kræver at ALLE andre programmer også skal geninstalleres.
2:  lav et Ghost = Image = Spejlbillede af dit "gamle systemdrev" og læg det så ind på din nye disk. Du skal bare være sikker at partitionen på din nye disk er mindst lige så stor som på den gamle.

Jeg har selv godt erfaringer med Norton Ghost, men det koster altså lidt penge:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=241&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=551&Rating=0&Max=&Soegeord=Ghost&Equal152=&Equal190=&Equal215=&Submit.x=22&Submit.y=7