Avatar billede foxmulder Nybegynder
08. juni 2006 - 22:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redning af HDD til min laptop

Jeg har desværre tabt min laptop og strømstikket har mast sig dybt ind i sjælen af denne gamle sag har knækket hunstikket derinde.

Jeg har ikke lyst til at ofre penge på at reparere min gamle udtjente laptop - Til gengæld vil jeg gerne have fingrene i de data som ligger på harddisken.

Hva' gør jeg?

Jeg har taget disken ud af kabinettet og har en ide om at jeg kan koble den på min stationære PC. Hvilket stik skal jeg bruge?
Har jeg brug for nogen form for converter?

Forslag??

Pointene går til det svar med den letteste og billigste løsning
Avatar billede lasserasch Juniormester
08. juni 2006 - 22:52 #1
Du skal bruge et harddisk kabinet til de små harddiske! Koster ikke så meget og kan bl.a. købes på edbpriser.dk eller i en EDB forretning! Tilsluttes via USB porten!

Den bærbare disk proppes så ind i dette lille kabinet, og kabinettets USB stik tilsluttes din stationære PC!

Pære Simpelt! Tror endda der findes nogle modeller som ikke kræver nogle drivere eller noget!
Avatar billede lasserasch Juniormester
08. juni 2006 - 22:56 #2
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juni 2006 - 00:13 #3
Nu ved jeg ikke om det kræver et mellemstik, men det billigste må være, at koble den
til en anden PC som slave. Så åben kassen, og se om du kan bruge de stik som er der
i forvejen.
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2006 - 01:35 #4
Det er denne adapter man kan bruge: http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/ADPNOTEB01.html
Computercity har den også til 99kr - Det hastede, så der købte jeg min.
Sæt den til IDE-1 kanalen som eneste drev, så undgår du bøvl med master/slave jumpere.
Avatar billede lasserasch Juniormester
09. juni 2006 - 01:44 #5
Tjaeee, kan man vel også! Det er da bare vildt bøvlet synes jeg! Muligvis koster det små 100,- Kr mere, men køb da en USB ting, som den her : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121529
Er da alt for bøvlet at skulle ind og pille i computeren for at sætte en bærbar HD til, når du bare hurtigt skal have overført data! USB er da lige så hurtigt som hvis du sætter din disk til på bundkortet!

Synes jeg i hvert fald!

/Lasserasch
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2006 - 02:09 #6
Hehe.. Jeg gjorde begge dele - købte 2,5" -> 3,5" adapteren i CC. Nogle dage senere kom den bestilte USB-box og harddisk til geninstallationen.
Næste gang XP begår selvmord, så er man igang igen efter et par minutter med en skruetrækker :-)
Avatar billede foxmulder Nybegynder
09. juni 2006 - 11:32 #7
Tak for jeres svar.

Jeg havde egentlig forventet et svar som dit Thov - men håbet på et svar som dit Lasserasch.

Indser samtidig muligheden for at bruge denne gamle harddisk som ekstra lagerplads til mit digicamera - så er jeg fri for at slæbe laptoppen med på ferie. - Nice :)

Jeg kan se at der findes et hav af disse eksterne HDD kabinetter. Disken er 2½" - men er der andre ting jeg skal være opmærksom på? Er der forskel på stikkene på mobile harddiske?
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2006 - 12:24 #8
Lagerkabinetterne til 2,5" diske er med standard USB tilslutning og er 'hjælpeløse' uden en computer.
De selvkørende, med kortlæser og strømforsyning - om de sælges uden harddisk, er jeg ikke sikker på, det nærmeste må være denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135228