Avatar billede jacobf Nybegynder
07. juni 2006 - 11:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvilken plotter skal jeg vælge ?

Jeg skal bruge en plotter til udprintning af autocad tegninger.

Mine erfaringer mht. plottere er et absolut minimum, så jeg søger lidt info om hvad jeg skal kigge på og efter...

Har haft lidt kig på HP DesignJet 110 og 130, men efter et opkald til HP blev jeg ikke meget klogere. Hvad findes der af alternativer ?

Når jeg ved hvad jeg skal kigge efter, kan jeg finde en forhandler på sjælland hvor man evt. kan se modellerne i aktion...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juni 2006 - 15:23 #1
Når vi snakker plottere i dag, snakker vi faktisk bare almindelige blækprintere.

Så det er snarere et spørgsmål om, hvad den skal kunne. Og som det første, i hvilken størrelse.

Det er primært HP og Epson der fremstiller de store plottere (A2 og derover). Det er derfor disse to producenter du skal fokusere på.

Og der ud over skal du fokusere på, hvilke programmer du skriver ud fra. Er det standard windows programmer, og har du ikke de store krav til farvestyring, kan du bruge næsten hvad som helst.
Men er der blandet andre platforme eller ældre programmer ind, eller skal du kunne styre farverne mere nøjagtig, vil du nok skulle kigge på en printer med Rip-Board til PostScript sproget.

Og endelig bør der være så meget RAM som pengepungen tillader.

Personligt har jeg kun erfaring med to af HP´s A1/A0 plottere - men da jeg var ude og undersøge dem specifikationsmæssigt, ville jeg selv have købt en Epson. Disse havde bedre specifikationer til prisen...
Avatar billede jacobf Nybegynder
06. august 2006 - 10:32 #2
Hvis du smider et svar, skal jeg sørge for nogle point for de gode råd jeg fik med på vejen :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. august 2006 - 10:02 #3
Der kommer svar her - og så håber jeg du fandt ud af noget...