Avatar billede ove.c Nybegynder
07. juni 2006 - 08:49 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Ramklodser 2 ens kan ikke køre sammen

Jeg ville have monteret noget ekstra Ram – PC eren var oprindeligt monteret med 2 klodser 1 stk 256 MB Ram og et med 512 MB altså i alt 768 MB – disse 2 klodser er af forskelligt fabrikat men kører fint sammen

PC eren der er monteret med et ASUS bundkort af Typen P4PE BP Black Pearl – dette kort kan ifølge instruktionsbogen køre med op til 2 GB Ram – jeg købte så 1 stk 1 GB Kingston Value Ram for at se om dette kunne køre sammen med nogle af de 2 gamle ram klodser –

Ved montering af den nye 1 GB klods sammen med det gamle 256 MB kører den fint men derimod ikke sammen med den gamle 512 MB – det vil sige jeg kunne komme op på 1,2 GB (1,280 MB)

Så langt så godt jeg ville gerne højere op så jeg købte en ekstra 1 GB klods magen til den tidligere indkøbte – det vil sige nu har jeg 2 ens 1 GB Klodser – men det kan den ikke køre på – ved montering af dem begge kan der ske flere ting dels at skærmen bare går i sort – den kan også kommen med den sorte skærm hvor jeg kan vælge at starte Windows eller starte op med sidst fungerende konfiguration eller i fejlsikret tilstand

Den kører fint med begge de nye 1 GB ram enkeltvis men ikke samlet – jeg har prøvet at bytte de 2 klodser om (så den ene sidder der hvor den anden sad og omvendt)

Min CPU er en Pentium 4 – 2,54 GHz – kører med Windows XP Pro – Service pack 2

Er der nogen der har et godt forslag – eller bliver jeg nød til at nøjes med de 1,2 GB?
Avatar billede strych9 Praktikant
07. juni 2006 - 09:41 #1
Der kunne være noget galt med din ene RAM sokkel? Har du kun 2 sokler i det mobo der?
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. juni 2006 - 09:44 #2
Lidt i forlængelse af det strych9 siger. Har du prøvet at køre kun med 1 klods, først i den ene ram sokkel, så i den anden.. Så kan du da se om det skulle være den ene sokkel den er gal med
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. juni 2006 - 09:48 #3
Det kan også have noget med ram typen at gøre. Det kan være den godt kan køre med 2gb pc 2700, men ikke med mere end 1-1.2 gb med pc3200, eller noget i den stil, havde selv et bundkort engang der kunne køre med 2gb pc2700 men kun med 1gb pc3200. Prøv evt at gå ind i din bios og sætte ram hastigheden ned.. Men test først om det er den ene sokkel den er gal med
Avatar billede ove.c Nybegynder
07. juni 2006 - 11:47 #4
Til strych9 og drqonzo - begge sokler  jeg har anvendt og de virker - I vil lægge mærke til i mit spørgsmål nævner jeg at jeg har monteret 2 ramklodser - 1 på 1 GB og en på 256 MB - og de 2 virker sammen - jeg har monteret dem startende med 1 GB en til venste - dvs det slot der vender bagud mod kabeltilslutningerne og så den anden ved siden af.
DEr er 3 slots til montering af klodser
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. juni 2006 - 11:51 #5
hvis kortet kan køre op til 2gb ram og har 3 sokler, tror jeg ikke du kan køre med 2*1gb, mener det skal være fordelt på de 3, der må stå i manualen hvor store ram klodser den kan tage i de enkelte sokler
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
07. juni 2006 - 11:51 #6
Se om Asus ikke har en opdatering til bundkortet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. juni 2006 - 12:16 #7
ja det kan være en bios update hjælper som jake siger..

Jake - gammel wwf fan?
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
07. juni 2006 - 12:20 #8
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/e1110_p4pe.pdf
Side 37 nederst. Kunne det være det ellers?

drgonzo - wwf, som i wrestling? Nej ikke kæmpefan. Men det var da sjovt. Men kan faktisk ikke huske hvor jeg samlede det har nick op, hvis det er det du hentyder til...
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. juni 2006 - 12:36 #9
Jepz, jake the snake roberts var wrestler i 80´erne, stor python og alice cooper i ringhjørnet he he
Avatar billede ove.c Nybegynder
16. juni 2006 - 21:51 #10
Tak for rådene alle sammen - det det endte op i var at jeg fik opdateret BIOS og så virkede den - jeg turde ikke selv gøre det så jeg måtte sende den til en spesialist -jeg kunne ikke finde en brugsanvisning - ej heller vejledningen i manualen syntes klar til mig.
Jeg skal have fordelt point - jeg vil gerne dele dem mellem drgonzo og jake_the_snake er i rar at sende mig et svar - er det ikke sådan at hvis jeg accepterer begge jeres svar samtidig så deler i de 60 point
Avatar billede drgonzo Praktikant
18. juni 2006 - 19:32 #11
Jo præcis :)
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
23. juni 2006 - 12:08 #12
undskyld havde ikke opdaget der var kommet liv i det her spørgsmål igen. Men godt det virkede :-)
Avatar billede ove.c Nybegynder
23. juni 2006 - 19:42 #13
Tak foe hjælpen - vi slutter for dennegang/Ove
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. juni 2006 - 20:09 #14
du skal lige acceptere svarene for at lukke spm :)