Avatar billede lzs Nybegynder
06. juni 2006 - 11:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nedjustering af Harddisk

Jeg har en 60 GB HDD 7200RPM Silent i min bærbar og jeg har den under beskyldning for at larme en del. Er det muligt enten at få den til at tage mindre omdregninger? eller måske midlertidig slukke for den (en eller anden standby funktion), selvom man sidder og arbejder med et word-dokument?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 11:58 #1
Fra Windows kontrolpanel->Strømstyring kan du sætte harddisken til at stoppe efter nogle minutter, hvor disken ikke er i brug. Problemet er at det sikkert ikke hjælper meget da Windows og/eller andre programmer skriver til disken så ofte at disken alligevel kører konstant.
Alternativt kan du hente et såkaldt "acoustic management" program til disken, der kan justere på støjniveauet mod at ofre lidt ydelse. Find ud af hvem der har produceret disken og kig på deres hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 12:18 #2
Er du sikker på at det ikke vil hjælpe hvis du laver en ordentlig defragmentering af disken - prø at downloade og køre Defrag 2000 >>>http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?op=&cid=139
Avatar billede lzs Nybegynder
06. juni 2006 - 14:51 #3
Det er ikke den der knaselyd der er problemet, men en summende lyd.
Avatar billede lzs Nybegynder
06. juni 2006 - 15:06 #4
Jeg har fundet ud af at jeg har et program der kan ændre lidt ved harddisken.
Det er Notebook Hardware Control. Under fanen "Hard disk" kan man under "advanced power management" vælge
enable spin down (1)
without spin down (128)
Max. performance (254)
mit spørgsmål: hvad er det? Hvad ændre det?

Man kan også under "Acoustic Management" vælge
quite (128)
loud (254)
mit spørgsmål: hvad er det? Hvad ændre det?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 22:38 #5
Den ændrer den måde søgehovederne bevæger sig over overfladen, helt præcsit hvordan aner jeg ikke. Men prøv at se om det hjælper, det kan ikke skade.
Hvis ikke det hjælper er der ikke så meget andet end at skifte disken der hjælper. Det er desværre ofte sådan at hurtige diske larmer mere end godt er.
Avatar billede zoone Nybegynder
07. juni 2006 - 09:27 #6
Det kunne også tænkes at det var noget andet der larmer end lige harddisken? f.eks en blæser? De kan være meget irriterende at høre på hvis der f.eks. er røget et leje.
Avatar billede lzs Nybegynder
07. juni 2006 - 10:16 #7
Tak for svarene.