Avatar billede tofte Juniormester
04. juni 2006 - 13:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med grænser på produkttegn

Hej

Jeg har følgende ligning i mit dokument
\begin{eqnarray}
g=\frac{N!}{\prod_1^M n_j!}
\end{eqnarray}
produkttegnet vises grænserne i top og bund på højre side på produkttegnet, og ikke oven og neden for, som det plejer. Jeg antager latex gør det fordi det står i en brøk og den gerne vil økonomisere med pladsen, men er der en måde man kan få den til at smide den oven og neden for, da jeg ikke synes det ser sæligt fikst ud.

Rasmus
Avatar billede texperten Nybegynder
04. juni 2006 - 18:18 #1
Først: eqnarray er noget hø! Skynd dig at brug align, gather eller lignende.

Med hensyn til dit problem, så er det fordi LaTeX prøver at afgrænse det, så nævneren ikke bliver for dominerende i forhold til tælleren, men hvis du alligevel vil tvinge det til at være stort, kan du bruge \dfrac i stedet for \frac. Her står d'et for ``displaystyle''.
Avatar billede texperten Nybegynder
04. juni 2006 - 18:21 #2
Jeg vrøvler! Det er jo ikke selve brøken, som er for stor, men ``kun'' nævneren. Løsningen er

\begin{align}
  g=\frac{N!}{\displaystyle{\prod_1^M n_j!}}
\end{align}
Avatar billede tofte Juniormester
06. juni 2006 - 10:42 #3
tak for det. Smid et svar. Hvad er problemet i forhold til eqnarray?
Avatar billede tofte Juniormester
07. juni 2006 - 00:37 #5
Tak for hjælpen. Det er jo godt vi har daleif :-)