Avatar billede sunefr Nybegynder
02. juni 2006 - 20:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan man skifte IP adresse?

Hej
Jeg har Cypercity bredbånd og er på nettet via et trådlåst netkort med min bærbare computer. Er det muligt at få tildelt en ny IP adresse (ikke blot det sidste ciffer), eller er der et program der kan gøre det for en?

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Sune Frandsen
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 20:35 #1
Det kan ikke gøres pr. program (og dog mere herom senere) din ip adresse er nødt til at være kendt og unik for at internettet kan virke. ellers kunne du jo bare selv indtaste en ny. Du kan kontakte din udbyder og købe en ny (hvis han har IP adresser nok og det tror jeg cybercity har).

Alternativt kan du bruge Tor. Jeg finder lige et link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 20:37 #2
Læs denne artikle der beskriver hvordan su sløre din IP adresse totalt

http://www.eksperten.dk/artikler/810
Avatar billede sunefr Nybegynder
02. juni 2006 - 20:48 #3
Tak for hjælpen! Hvilke programmer vil man eksempelvis have problemer med at køre hvis man bruger Tor (når nu IP adressen skifter hele tiden)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 20:56 #4
Efter sigende hånterer Tor tingene, jeg kan dog forestille mig at f.eks. VPN forbindelser får visse problemer. Om VPN så er nødvendig, da alt trafikker i forvejen er kryptering kan man diskuterer.

Alle de tjenester der baserer sig på IP validering , hvor IP adressen er en del at den validering der foregår hver gang du loader en ny side vil heller ikke virke.

Derudover er der kun at forsøge sig frem
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juni 2006 - 20:58 #5
der er også Steganos Internet Anonym, kan ikke lige huske url'en, men prøveat søge på Steganos
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 21:07 #6
Man kan da sige at http://www.eksperten.dk/artikler/810 gør total grin med "eksperten`s" forsøg på at deaktivere uheldige elementer bl.a. ved at blokere deres ip-adresse. Det eneste de behøver er at gå på biblioteket så anviser "eksperten" hvordan en sådan blokering undgås Indenfor finans sektoren kaldes noget sådan for "Ebberød bank" gad vide hvad det hedder indenfor IT branchen
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2006 - 21:17 #7
<ole>

Nej, artiklen gør ikke nogen til grin, men beskriver, hvordan virkeligheden ser ud.

De, der gør andre til grin, er de fladnakker, der er opvokset i en petriskål uden nogen form for opdragelse - og som har udset sig Eksperten som deres 'scene'. Den slags er der desværre ikke taget højde for i HTTP-protokollen.

Eksperten gør, hvad de kan. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at der stadig er en masse forældre, der ikke ser det som deres opgave at give deres afkom det minimum af dannelse og opdragelse, der gør det muligt for andre mennesker at omgås dem

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 21:29 #8
"02/06-2006 21:17:45" Det var lutter kloge ord, det ændrer dog ikke ved den kendsgerning at "eksperten" bryster sig af sin høje etik, så efter min opfattelse har en sådan artikel ikke mere berettigelse end et link til hvordan man man hacker sin nabo`s computer
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 21:46 #9
Det er jo et spørgsmål om holdning. Udover at være ansat i forsvaret, arbejder jeg også en del i den øverste del af IT sikkerhedsbranchen som konsulent og underviser og konsensus i branchen er at det helgec taler for kun hjælper de uheldige elementer. Det gør hacking og den slag spændende og exklusivt når der "kun er få der ved hvad det handler om". Holdningen i branchen er at jo mere vi kan få viden om hvad det handler om ud i det åbne, jo bedre for alle er det. Den der vil lave lort, finder ud af det alligevel med eller uden min hjælp. Med min hjælp lære alle de gode og ærlige mennesker forhåbentlig at beskytte sig og fjerner mystikken og exklusiviteten for emnet
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 23:04 #10
"02/06-2006 21:46:45" Det lyder rigtig smukt, pudsigt at en artikel som har til formål at "lære alle de gode og ærlige mennesker  at beskytte sig " så skal koste point
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2006 - 23:33 #11
bufferzone >> det er en gammel debat her og i andre fora (og ikke mindst i kommentarerne til visse af dine artikler)  ;o)

Principielt er jeg helt enig i, at viden er et af de mest potente våben, kloden har set - og at dine 'hacker' artikler absolut har stor relevans på et site som Eksperten.
På den anden side har jeg ofte afslået at svare på specifikke spørgsmål om, hvordan dette eller hint kan lade sig gøre, fordi teksten i spm'et stank langt væk af, at spørgeren ville bruge det på en måde, der ikke var moralsk, etisk eller lovgivningsmæssigt 'iorden'.

Vi taler om et grænseland og i et sådan bør man altid træde varsomt og overveje sine skridt nøje. En parrallel er debatten om, hvorvidt vores unger skal modtage seksualundervisning eller ej - og om de går ud og gør det samme, hvis de får at vide, at visse mennesker tænder på at kaste døde dyrebørns afføring på sig selv og/eller andre.

Den slags vil altid kunne afføde diskussioner, men sålænge der er tale om neutral og sober information - som tilfældet med dine artikler (eller folkeskolens sex-undervisning) - er jeg ikke i tvivl. Den slags bør ikke undertrykkes  :)
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2006 - 23:39 #12
- en hel anden ting er så, at anonymiteten på WWW og det, at man i dén grad har mulighed for at sløre sin sande identitet, er en voldsom udfordring for vores demokrati. Det bygger jo netop på transparents og eksakt viden om, hvem der siger, hvad om hvem  :)