Avatar billede p38 Nybegynder
02. juni 2006 - 13:13 Der er 11 kommentarer

Almindelig XPinstallation ender med 'Invalid system disk'

Jeg har en bærbar og en stationær derhjemme og det fungerer fint. Men jeg kan ikke lide at XP på den stationær er installeret i en anden partition end den sædvanlig C.
Så jeg har forsøgt -på en reserveharddisk- at bugsere XP tilbage på C. Det gjorde jeg ved først at kopiere de 8 dosfiler ind på XPpartitionen, og så med drive image at kopiere XPpartitionen ind på C på reserveharddisken. Boot.ini har jeg husket at rette så der står part.nr 1 i stedet for 3.
Har kørt MBRfix. Har tjekket at alt ser normalt ud med Partitionmagic.
Hvad kunne jeg ellers gøre?
Avatar billede p38 Nybegynder
02. juni 2006 - 13:17 #1
'No commands for booting operating system' kom også frem et par gange efter 'Invalid system disk'.
Som slave er harddisken 100% OK.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2006 - 13:20 #2
Du kan ikke flytte XP.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2006 - 13:24 #3
Du kan heller ikke lave drive letter om på din systemdisk.

Men betyder det noget, for det er jo blot et bogstav ?
Avatar billede xp3rt Nybegynder
02. juni 2006 - 13:27 #4
Jo du kan godt flytte XP, men ikke uden lidt hjælp

Jeg bruger HD clone hvis jeg skal lave en 1:1 kopi af en HD

Det koster dog penge hvis du skal have fuld version, og trial understøtter kun PIO mode, så det går mildest talt lidt langsomt med mindre du køber det
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 13:40 #5
Hvis det er meget vigtigt for dig at XP ligger på c: så download og brænd KNOPPIX boot op skiven og kopier så hele den partition som indeholder din nuværende installation over på c-drevet, c-drevet skal naturligvis formateres først, det skal ligeledes gøres fra en cd
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2006 - 14:43 #6
Bios starter Master Boot Record code. Det sidste MBR code gør er at give kontrollen til File System Boot sector code. Den behøver ikke at ligge på den første disk, men den søger efter NTLDR på den første disk.
Den bruger blandt andet data i BIOS parameter block på den første disk til at finde NTLDR, så når din maskine siger 'No commands for booting operating system' og 'Invalid system disk', så fortæller den dig, "jeg har kikket i BIOS parameter blocken, og den partition den refererer til, kan jeg ikke starte fra".

Jeg kender ikke KNOPPIX, men helgec ved hvad han taler om, så den kan helt sikkert sørge for at referencerne er i orden.

Tilbage er blot, at NTLDR ikke finder noget bootbar.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS betyder af NTLDR skal kikke på den første disk på IDE kontrolleren (rdisk(0)), og finde partition nummer 1 (partition(1)). Partition nummeret er ikke det som BIOS eller FDISK finder, men noget som NTLDR har regnet sig frem til. NTLDR nummererer dem dem sekventielt startende med nummer 1, og den finder først alle Primære partitioner, og efterfølgende extended partitioner, men kun den første på en disk, hvis der skulle være flere. Så det nummer som en partition har i en partition table, er ikke nødvendigvis det samme som NTLDR finder.
NTLDR er operativ system afhængig, men filsystem uafhængig, og derfor vil NTLDR også kunne boote en Linux eller en DOS, med den rigtige boot.ini

Det var lidt baggrund.

Når du så har flyttet XP til en anden disk, og en anden partition, så er det ikke nok at blot ændre part.nr 1 til nr. 3. Du skal også fortælle den disknummeret, og Fdisk kan hjælpe dig med dette, for du har af åbenlyse årsager ikke tilgang til diskhåndteringen. Om den ligger på partition 3 kan jeg ikke overskue med den til rådighed værende information.
Du kan også blot være fræk, og prøve dig frem, men husk at den starter med at tælle fra 1 når der er tale om NTLDR partitioner.

Jeg ved ikke om dette hjælper, men således virker NTLDR og boot.ini.
Avatar billede p38 Nybegynder
02. juni 2006 - 14:59 #7
Når jeg tester har jeg kun 1 harddisk i computeren. Og den har kun 1 primary partition og 1 extended partition. Og i Boot.ini står der part (1)
Så efter læsning af Dragonknights kommentar tror jeg at
Problemet ligger i den der BIOS parameter blok.
Kan man gøre noget ved det?

Ellers opgiver jeg kampen og sletter C og geninstallerer XP .
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2006 - 15:07 #8
Den finder jo NTLDR, eller ville den skrive "Could not find NTLDR".

Der hvor der bliver peget, kan NTLDR ikke finde noget bootbart.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2006 - 15:12 #9
Så burde rdisk(0)partition(1) være et godt bud, og det er jo også det du har prøvet.

Det er sku' ikke blevet nemmere med XP  :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 15:55 #10
Prøv som beskrevet på http://www.it-knowlegde.dk/start_xp_fra_diskette.html hvis der findes eninstallation på c: vil den starte op så
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2006 - 17:32 #11
Stadig problemer ??