Avatar billede antiquado Nybegynder
02. juni 2006 - 00:53 Der er 10 kommentarer

Win 2000 ovenpå Win XP?

Hej med jer!

Pga tilbage-kompatibilitet har jeg brug for en maskine med en dual-boot funktion. Jeg skal bruge:
1) En stand-alone Windows XP prof
2) En Windows 2000 på et domæne

Pt. ligger der en møjsommeligt installeret Win XP-partition. Er det til at installere en Windows 2000-partition til at køre sideløbende med denne? Kan jeg i så fald bruge boot.ini-menu til at skifte mellem de to boot-partitioner?
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 00:59 #1
Ja det kan du.

Jeg ville nok vælge at have 2 HDD (et til hvert styresystem) mere stabilt.

Du kan godt lave dualboot på en disk, XP lægges ind først og når du laver en partition skal den være primæær.

mvh

jan c
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 01:03 #2
Højreklik på denne computer => egenskaber => fanebladet Avanseret og nederst "indstillinger" Der kan du vælge booten.
Avatar billede antiquado Nybegynder
02. juni 2006 - 01:12 #3
Det er på en bærbar, så jeg vil helst nøjes med en enkelt opdelt harddisk. Regner med at det kan lade sig gøre at skabe plads vha Partition Magic, selvom jeg har en lidt ældre version.

Rent praktisk, vil Windows 2000 install selv finde Windows XP-partitionen og lave dual-boot? Eller vil den overskrive boot.ini?
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 01:28 #4
Du vil under opstarten få mulighed at vælge styresystem (standard 30 sekunder)

Men det kan du ændre i Højreklik på denne computer => egenskaber => fanebladet Avanseret og nederst "indstillinger" Der kan du vælge booten

Hvor du kan vælge antal sekunder og hvilket styresystem der skal være default i opstarten. (Hvis du ikke vælger inden x antal sekunder)

mvh

jan c
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 01:35 #5
NB!
Partition magic 5 eller 6 er ganske udemærket
Avatar billede gratis Nybegynder
02. juni 2006 - 02:40 #6
"How do I install Windows 2000 after I've installed XP?" http://www.petri.co.il/install_windows_2000_after_windows_xp.htm
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 03:25 #7
Du booter op med din WIN 2000 og vælger den partition du gerne vil have den på.

Et stykke inde i installatione, får du et overblik over dine drev C: D: etc. Ved hjælp at piltasten vælger du den, og resten er stort set det samme som en almindelig installation.

mvh

jan c
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 03:27 #8
Vil gerne høre om det lykkes for dig
Avatar billede gratis Nybegynder
02. juni 2006 - 04:16 #9
xp's bootloader blir' overskrevet med windows 2000 under installationen af win 2000, derfor skal den repareres bagefter.Det står foklaret i linket, her er et mere; http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips/doug91.mspx
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 06:46 #10
Har nu ikke selv haft dette problem når partitionerne er primær og derfor beregnet til indlæsning af styresystem.

Og man efter installationen går ind i denne computer => egenskaber => fanebladet Avanseret og nederst "indstillinger"

Men Skulle det give problemer, så er er det et godt tip fra gratis.