Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 15:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ram opgradering

Jeg sidder her med mit Motherboard Navn Shuttle MV42(N)  (2 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio, Video)

jeg har i øjeblikket 2* 256mb sdr ram siddende i.
jeg har for nyligt købt 2* 1GB DDR ram men når jeg skifter fra de gamle til de nye begynder den at bippe og skærmen tænder ikke.

hvad kan der være galt.??
Avatar billede smikkel Nybegynder
01. juni 2006 - 16:12 #1
har du tjekket at de passer til dit bundkort ??

Hvis du har købt pc 3200 ram og dit bundkort kun kan kører pc 2100 og pc 2700, så virker det ikke....
Avatar billede egr_sli Nybegynder
01. juni 2006 - 16:12 #2
så vidt jeg kan se, er der to sockets til sdr dimm ram, og to sockets til ddr dimm ram.
har du prøvet at installere de to nye ram blokke i alle sockets ?

de sockets med ens farve "plejer" at være dem der passer sammen, fx rød og rød
blå og blå osv.

Hvis du satte en ddr ram i en forkert sdr socket, og den anden ddr ram blok i en rigtig ddr socket, kunne jeg forestille mig, at den gjorde vrøvl
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 16:14 #3
Jeg var inde på crusial system scanner og kontrollere hvilke ramblokke jeg kunne bruge og de skulle være gode nok.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
01. juni 2006 - 16:14 #4
måske virker min ide alligevel ikke :S
sdr ram, og ddr ram kan ikke side i ens socket, pga. at sdr ram har et ekstra "hak"

Men prøv at bare sætte en en ram blok i ad gangen, og se hvad den siger
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 16:16 #5
der sidder en lille plastik stift nede i slot'et der gør at man kun kan sætte dem i på en måde og kun i de slot's der passer.
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 16:17 #6
jeg har prøvet at sætte dem i et af gangen hvis der nu skulle være noget galt med en af blokkene.
Avatar billede pullerien Nybegynder
01. juni 2006 - 16:19 #7
prøv at reset din BIOS til default
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 16:25 #8
Hvordan reset'er man bios'en??
Avatar billede pullerien Nybegynder
01. juni 2006 - 16:28 #9
Tryk DEL under opstart. Her vælger du reset BIOS til default eller load optimized settings. Gem og genstart
Avatar billede pullerien Nybegynder
01. juni 2006 - 16:29 #10
Men nok svært med sort skærm :D

Tjek du ikke er kommet til at skubbe til grafikkortet så det ikke sidder korrekt.
Tæl evt antallet af BIP maskinen kommer med
Avatar billede egr_sli Nybegynder
01. juni 2006 - 16:35 #11
hvad hedder de ram du har købt, helt præcist ?
går ud fra at dette er dit bundkort:
http://www.shuttle.com/share/product_data/spec/MV42%20DM.pdf (kræver acrobat reader)

under memory står der:
"Support PC1600/2100 compliant DDR SDRAM"

og hvis du har købt pc3200, tror jeg ikke at de passer!
Avatar billede smikkel Nybegynder
01. juni 2006 - 16:37 #12
http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=MV42N

Du cheche ang. jumper  jp1 til  2,5v DDR eller 3v SDR ram
Avatar billede allanfo Praktikant
01. juni 2006 - 16:38 #13
DDR3200 er bagudkompatibel, så den skulle gerne fungere. Men problemet kan meget vel skyldes, at du ikke tager de gamle SDram ud først. De vil IKKE virke sammen med DDR-ram.
Avatar billede smikkel Nybegynder
01. juni 2006 - 16:40 #14
3.3 System Memory Configuration
The MV42/MV42N mainboard has two 184-pin and two 168-pin DIMM
slots that allow you to install from 64MB up to 2GB of system memory.
Each 184-pin DIMM (Dual In-line Memory Module) slot can accommodate
64MB, 128MB, 256MB, 512MB, and 1GB of PC1600/PC2100 compliant
2.5V single or double side 64-bit wide data path DDR SDRAM
modules.
Each 168-pin DIMM (Dual In-line Memory Module) Slot can accommodate
64MB, 128MB, 256MB, 512MB, and 1GB of PC100/PC133 compliant
3.3V single or double side 64-bit wide data path SDRAM modules.
Install Memory:
Install memory in any or all of the slots and in any combination shown as
follows.
SDR SDRAM
DDR SDRAM
Important:You can choose 168-pin SDR SDRAM or 184-pin DDR
SDRAM to boot, but the system doesn't start if you use
both of them at the same time!
Note: You need to set jumpers to configure memory by jumper J2A/B/C/D &
J3A/B/C/D & JP1. Please refer to the details page 28-29. You can check
the total system memory value in the BIOS Standard CMOS Setup menu.
Upgrade Memory:
You can easily upgrade the system memory by inserting additional DRAM
modules in available DIMM slots. The total system memory is calculated
by simply adding up the memory in all DIMM slots. After upgrade, the
new system memory value will automatically be computed and displayed
in the field " Standard CMOS Setup" of BIOS setup program.
DIMM Slot Memory Modules
Module
Quantity
DIMM 1
64MB, 128MB, 256MB, 512MB and 1GB 168-
pin 3.3V SDR SDRAM DIMM
x 1
DIMM 2
64MB, 128MB, 256MB, 512MB and 1GB 168-
pin 3.3V SDR SDRAM DIMM
x 1
DIMM Slot Memory Modules
Module
Quantity
DDR 1
64MB, 128MB, 256MB, 512MB and 1GB
184-pin 2.5V DDR SDRAM DIMM
x 1
DDR 2
64MB, 128MB, 256MB, 512MB and 1GB
184-pin 2.5V DDR SDRAM DIMM
x 1
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 16:43 #15
DDRRAM PC2700 : Crucial 1GB PC2700 184-pin DDR

Manufacturer: Crucial Technology
Module Size: 1GB
Package: 184-pin DIMM
Feature: DDR PC2700
Configuration: 128Meg x 64
DIMM Type: Unbuffered
Error Checking: Non-parity
Speed: DDR333
Voltage: 2.5V
Memory Timings: CL=2.5
Avatar billede smikkel Nybegynder
01. juni 2006 - 16:53 #16
Efter hvad jeg kan læse mig til så bruger den PC1600 eller PC2100 DDR SDRAM i to af dine slot
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 17:37 #17
jeg har lige prøvet at have begge sæt ram i og det virkede delvist.
den kørte fint nok men de nye blev ikke registreret.

jeg har prøvet at finde ud af om det muligvis var en eller flere af jumperne der skulle gøres noget ved men der er jeg ikke helt sikker.
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 17:41 #18
Der er en jumper du skal flytte... http://eu.shuttle.com/archive/en/mv42_faq.htm
Avatar billede zinner Nybegynder
01. juni 2006 - 18:23 #19
Tak for hjælpen Kenp jeg ville give dig 10000 point hvis jeg kunne
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 18:28 #20
Takker for point... så håber jeg bare at du har jumpere nok.. kan se at der skal bruges mange....