Avatar billede nyside Nybegynder
01. juni 2006 - 15:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Intel processor

intel = 3,0 mhz med hybertrading
intel = 3,0 mhz d core
Hvilken er bedst/hurtigst
Avatar billede pullerien Nybegynder
01. juni 2006 - 16:05 #1
De arbejder på hver sin måde :D

Med dual core har du TO kerner, hvor ved du kan dedikere hver sin kerne til en given operation. Dette kan du ikke med single core med HT. HT giver dig bare en "fiktiv" hjælpe processor
Avatar billede pullerien Nybegynder
01. juni 2006 - 16:12 #2
For at kunne gøre det lidt mere simpelt når vi snakker om Dual core vs. singel core, så er der få ting man få skrive sig bag øret :D

Single core en CPU med 1 fysisk kerne, og CPU’en placeres i en sokkel på bundkortet.

Når vi snakker om Dual processor, så er en dual CPU computer er udstyret med to separate CPU’er. Disse sidder i hver sin sokkel på bundkortet, og kommunikerer med hinanden via en bus på samme. Denne bus kommunikation har givet en lille forsinkelse i CPU-kommunikationen, f.eks. når de to CPU’er skulle løse Cache Coherency problemer, som du kan læse mere om senere i testen. Dual CPU systemer har længe været brugt på servermarkedet og af folk med stort behov for regnekraft. Det har været en forholdsvis dyr løsning, da den tit krævede dyrere ECC RAM, et specielt bundkort, og ikke mindst fordi man skulle købe 2 (ofte identiske) CPU’er. Endvidere har det meste software hidtil ikke kunnet udnytte fordelen i at have 2 CPU’er, og derfor har dual CPU aldrig for alvor slået igennem på desktopmarkedet.

X2, dobbeltkerne, dual core – kært barn har mange navne. Definitionen siger, at dual core er en CPU med 2 kerner i samme indpakning, der kan sidde i en enkelt sokkel på bundkortet. ”X2” er betegnelsen som AMD påklistrer deres dual core CPU’er. Både AMD og Intel har lanceret dual core CPU’er, men deres tilgang til emnet har været noget forskellig. Integrationen af 2 kerner i én CPU fjerner i AMD’s tilfælde stort set kommunikationsforsinkelsen imellem kernerne da de kan kommunikere med hinanden direkte inde i CPU’en, uden brug af ekstern bus. Intel har valgt en anden løsning til dual core, nemlig at tage to stort set komplette CPU’er og pakke ned i samme indpakning. Dette bevirker at de kun kan kommunikere med hinanden via den eksterne FSB på 800 MHz, og at kommunikationen mellem de to kerner derfor bliver væsentligt langsommere. Da denne test ikke omfatter en Intel dual core CPU, vil vi dog ikke redegøre yderligere for Intels dual core teknologi her.

Hyperthreading må ikke sammenlignes med dual cores processors. HT er en teknologi baseret 110% på singel core.I HT teknologien laves der en slags kopi af processorens interne registre, og her under EAX, EBX osv osv.. Hertil kommer kopier af tilstandregistre og kontrolregistre.

Den egentlige beregningsenhed ændres dog ikke, men da man har kopieret registrene er det muligt at ”snyde” operativsystemets scheduler til at tro, at der er to kerner i systemet. Dermed vil denne scheduler forsøge at sende to tråde til afvikling samtidigt, hvilket i nogle situationer kan give bedre performance i multitasking. Men hvordan kan det nu lade sig gøre, når selve beregningsenheden er uændret? En af de typiske grunde er forholdsvis simpel, men kræver at vi kort kigger på cache hits, cache miss og stalls.
Avatar billede nyside Nybegynder
25. august 2006 - 19:31 #3
hej pullerien læg lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2006 - 19:38 #4
han er deaktiveret
Avatar billede nyside Nybegynder
22. september 2006 - 20:10 #5
slutter
Avatar billede nyside Nybegynder
22. september 2006 - 20:11 #6
fjerner lige point's