Avatar billede deejay_steel Nybegynder
30. maj 2006 - 21:40 Der er 5 kommentarer

Ændring af dpi uden at ændre stærelsen

Hey jeg har et problem jeg skal havde løst. Jeg har nogen billeder en trykker skal bruge og trykke efter, men han vil ha dem i 300x300 dpi men ændre jeg det går mine billeder da helt amog og ændre størelse........ hva gør jeg ????
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. maj 2006 - 02:21 #1
Hmm billederne skal jo ændre størrelse i pixels.
Du skal sørge for at målene er rigtige i mm, og så skal opløsningen være 300ppi.

Størrelsen er pixels er irrelevant når det skal til tryk.

Men det er jo mening at man laver det i 300ppi fra starten. At forstørre noget op giver jo en ringere kvalitet.

I praksis:
Enten lav skidtet forfra -- ta nye fotos eller hvad ved jeg -- i den rigtige opløsning.
Eller hvis du vælger at gå udfra hvad du har nu, så sæt hak i Resample og skriv 300ppi i opløsning.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
31. maj 2006 - 09:01 #2
Det er meget enkelt, faktisk.

Hvis dit billede skal trykkes så det er 10 cm gange 10 cm, og opløsningen skal være 300 dpi (dots per inch, eller "prikker pr tomme"), så er 10 cm jo omtrent 4 tommer. Da der skal være 300 prikker pr tomme, skal billedet altså være 1200 pixels på hver led.

Jeg forstår ikke hvad du mener med at billederne går amok. Hvordan ændrer de størrelse? Det er klart at de tilsyneladende bliver større når du ser på dem i Photoshop, men hvis dimensionerne i cm er de rigtige, så betyder det ikke noget.
Avatar billede rolflagoni Nybegynder
18. juni 2006 - 00:17 #3
Hvis du ændrer dpi til 300 kan der ske to ting:
1 - Du ændrer pixeldimensionerne således de kommer til at passe til dit ønske (kan have en meget negativ effekt hvis billedet er for lille til at kunne klare den ønskede størrelse.
2- du kan finde ud af præcis hvor stort billedet kan holde til at blive printet i hvis du fjerner markeringen i "resample image"

Hvis trykkeren ønsker at få billedet leveret  300 dpi og en bestemt størrelse, ja så er du nødt til at ændre pixeldimensioner. Hvis han bare ønsker at have dem i 300 dpi således han ved du er klar over hvor stort billedet kan blive - ja så kan du jo næhes med at ændre opløsningen.

Jeg kunne forestille mig at det er det sidste. Han vil have det sådan fordi du ikke skal sende ham et billede som du ønsker printet i 40*60cm når du nu engang kun kan holde til 10*15 eksempelvis.
Avatar billede k33p Nybegynder
11. juli 2006 - 04:58 #4
Et pixelbaseret ( beregnet til visning paa skærm ) billedes ( ppi ) fysiske størrelse udregnes saaledes;
bredde x højde ( i pixels ) divideret med dpi!

Et billede til tryk skal laves i dpi -dots per inch, som er de korn printer/tryk kører ud paa papiret.

Jo højere opløsning ( dpi )- des mindre bliver billedets fysiske størrelse.

Men formlen til at finde det pixelbaserede billedes fysiske størrelse ( altsaa trykt ) er som sagt f.eks;
1280x1024:180 (dpi)
saa har du arealet i tommer.
for at omregne til cm ganger du med 2,54cm - som svarer til en tomme :)

Hvis du har et billede paa f.eks 800x600 72dpi - og han vil have dét i 300dpi,
saa sig til ham at du skal bruge noget ordentligt materiale at arbejde med,-
medmindre han vil betale for airbrushens picasso....for dét faar du aldrig noget godt ud af :)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. juli 2006 - 12:20 #5
deejay_steel > du skal afslutte dine gamle spørgsmål.

Du har stillet 18 spm, og har fået svar i mange af dem, men der er kun nogle stykker hvor du har accepteret svarene