Avatar billede shanghoj Nybegynder
08. maj 2001 - 23:07 Der er 15 kommentarer

Master / slave

Hallo alle sammen.
Jeg har lige et spørgsmål angående w2k/IDE harddisk. Jeg har haft det problem at opstarten tog en helvedes lang tid (den blå indikatoren gik i stå ca. halvvejs). Forleden købte jeg en brænder og tilsluttede den som slave på cd-rom kablet, dette virkede kun uregelmæssig. Herefter tilsluttede jeg brænderen som Master i ATA 66 slottet ved siden af cd-rommen slottet, og så var opstarten lige pludselig blevet meget hurtigt og brænderen virker korrekt. Mit spørgsmål lyder vil det have nogen effekt hvis jeg tilslutter begge mine harddiske som master, i hver sin ATA 100 slot? For resten hvorfor går min skærm i sort/grå hver 3. gang Windows starter op?

Konfiguration:
Asus A7V
1000MHz k7 Thunderbird
Live player 1024
20-30Gb IBM harddisk
Asus 50x speed
Plextor 16/10/40
Geforce 2 MX /tv out
HP 950C (USB tilslutning)
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 23:13 #1
Ja, det vil have den effekt, at dine accesstiden til dine harddiske vil blive forøget... :(

CD-ROM drev (incl. brænder) er langsomme drev - de bør sidder på den sekundære IDE kanal, og HD\'erne bør sidde på den primære IDE kanal.

Mht. til din skærm - \"går i sort\" ? Har du prøvet at trykke dit grafikkort på plads? Du må beskrive fejlen lidt mere præcist..
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. maj 2001 - 23:18 #2
kan det være derfor at win2k starter så langsomt hos mig, min hd sidder som slave på primary, ingen andre drev på den kanal!
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. maj 2001 - 23:19 #3
til mortenka >>
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. maj 2001 - 23:25 #4
shanghoj:> Når du har et A7V og win2k ta\'r det en krig at starte med mindre du har den ritige driver og en bios version over 1006! Biosen opdaterer nemlig også biosen på din ata/100 controller!
Hvilken bios verison bruger du nu?
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 23:32 #5
Det er en rigtig dårlig ide at gøre det på den måde, så ja - det er sandsynligvis derfor.

Du skal KUN sætte en HD til at være slave, såfremt der sidder en anden HD som master på samme kanal.
Dit setup må blive:

IDE-PRIMÆR  : M - HD, (evt. S - HD2)

IDE-SEKUNDÆR: M - CD, S - Brænder

(muligvis skal du bytte rundt på CD drevene - men det burde ikke være nødvendigt.)
Det er smartest at have sit CDROM drev som master, mht. boot, og da det generelt bruges mere og kører med højere hastighed end brænderen.

Jeg er sikker på at det vil øge tempoet på dit system..
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. maj 2001 - 23:34 #6
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. maj 2001 - 23:35 #7
Du skal kopiére hele linket (inklusiv ftp://) :-)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
09. maj 2001 - 06:12 #8
Hejsa....

Ganske som Mortenka siger.......sæt begge HDD som M/S på den primære, og dine cd-drev som M/S på den sekundære.......du får langt bedre ydelse ud af dine HDD, hvis de sidder sammen. Sidder de på hver sin controller med et cd-drev kan de blive/virke temmelig langsomme......Det vil også være en god ide, at hente en driver til ATA 100 controlleren, som jdaugaard siger......En Via 4in1 driver vil heller ikke være af vejen til chipsettet på dit bundkort........
Den kan du evt. hente her....
http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
09. maj 2001 - 06:14 #9
PS: Servicepack 1 til Win2K er heller ikke at foragte......den ligger her, både Dansk og Engelsk
http://www.supportweb.dk/download/microsoft/windows2000/
Avatar billede shanghoj Nybegynder
09. maj 2001 - 16:48 #10
Jeg har jo 2 stk. ATA 100 og to ATA 66
Avatar billede mortenka Nybegynder
09. maj 2001 - 17:02 #11
2 stk hvad og 2 stk. hvad?

Snakker du om kanaler eller enheder?

Hvis du snakker om enheder, hvilke er det så?

Hvis du snakker om kanaler, så går jeg ud fra at du har to controllere?

Hvilke enheder er det du har, og kører din(e) harddisk(e) ATA100, ATA66 eller ATA33 ?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
09. maj 2001 - 17:06 #12
mortenka:> På et A7V sidder der 2 ata/100 kanaler og 2 ata/66 kanaler! Der er en indbygget promise ata/100 controller på bundkortet!
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
09. maj 2001 - 17:06 #13
shanghoj:> prøv nu at gøre hvad jeg skrev! Du vil ikke blive skufftet :-)
Avatar billede mortenka Nybegynder
09. maj 2001 - 17:22 #14
Oki - jamen så er det jo bare at samle skidtet således:

ATA100/1 - HD-0
ATA100/2 - HD-1
ATA66/1  - CD-0
ATA66/2  - CD-1

Alle enheder skal således være master
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
09. maj 2001 - 17:33 #15
Det kræver så at du har fire ide-kabler og to af dem er ata/100 kabler!
Jeg ville sætte HD1 og 2 på primary ata/100! Og dine cd-rom drev ligesom mortenka har skrevet det!