Avatar billede vesel Juniormester
26. maj 2006 - 21:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DVD-rom vil ikke læse dvd

Hej Eksperter.

Jeg har sat et ældre dvd-rom drev i min maskine. Det er et "Compaq DVD-rom SR-8583".
Jeg har fået en dvd indeholdende nogle programmer, men når jeg sætter den i, siger maskinen, at "Windows kan ikke læse fra denne disk. Disken kan være beskadiget eller bruger et format, som ikke er kompatibelt med windows".
Hmm, disken skulle være ok, så jeg tænkte, om det er fordi driveren er forældet, at jeg mangler et læseprogram, et udpakningsprogram eller noget.
Er der nogle af jer, der kan være behjælpelig?

Vesel
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. maj 2006 - 21:31 #1
Du skriver det er et gammelt dvd-drev, du har sat i. Det kan sagtens være derfor, hvis din dvd-skive samtidig er en, du selv eller en anden har brændt. Prøv evt. med en købeDVD.
Avatar billede vesel Juniormester
26. maj 2006 - 21:48 #2
Jeg satte netop det gamle drev i, for ikke at købe et nyt drev. (jeg vil ikke købe mere nyt til denne maskine) Men burde det ikke kunne læse en dvd aligevel?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
26. maj 2006 - 21:52 #3
Den burde nok kunne læse almindelige købeDVDer, men hvis drevet er meget gammelt, er det ikke sikkert, at den kan læse hjemmelavede DVD'er - eller de sletbare DVDer.
Avatar billede vesel Juniormester
26. maj 2006 - 21:56 #4
Er der noget, de hedder "læseprogrammer" til dvd-er?
Hvor kan jeg evt finde en opdateret driver?
27. maj 2006 - 10:19 #5
Selvfølgelig kan drevet læse DVD'er ,med mindre det er defekt, eller den pågældende skive er defekt.
Drivere er heller ikke noget problem. IDE DVD drev bruger standard drivere ligesom CD drev. Du bør dog lige chekke i enheds håndtering, at der ikke er nogle gule udråbs tegen. Hvis der er det, så slet enheden, og genstart.
Men du skal have et program for at afspille DVD'er. Den del er jeg ikke nogen ørn til, så der må du have andre til at hjælpe dig.
Håber min kommentar kan hjælpe dig i den rigtige retning.
Avatar billede gargel Nybegynder
28. maj 2006 - 19:35 #6
Jeg vil give norbert ret, det er formentlig for gammelt et drev til at læse hjemmebrændte dvd'er.
Avatar billede vesel Juniormester
28. maj 2006 - 19:45 #7
Øv.
Men.....er min teori om, at der kan være et specielt program, der skal læse og pakke dindholdet ud, helt fhen i vejret?.....selv om det skulle være et nyere drev.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
28. maj 2006 - 19:53 #8
Jeg tvivler på det, hvis det er sådan, at drevet ikke kan læse DVD'en.
Avatar billede vesel Juniormester
29. juni 2006 - 22:55 #9
Nå, men det hele endte med, at jeg købte et nyt drev.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
29. juni 2006 - 23:11 #10
Det var da godt,at du fik løst dit problem :-)