Avatar billede emilt Nybegynder
21. maj 2006 - 23:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Deling af internet i 3

Hej eksperter.

Jeg bor i lejlighed med 2 venner og vi deler en webspeed internetforbindelse i 3. Det gør vi gennem et kabelmodem > broadband router > kabelfordelt ud til hvert værelse...

Problemet er, at det ofte sker, at den ene stjæler hele forbindelsen (hvis han er ved at downloade, streame en film etc. eller hvis bare er en masse spyware-skidt på hans system). Det er selvfølgelig træls for de to andre, hvis vi vil bruge nettet samtidigt... Hvordan kan det være, at routeren ikke kan fordele lige meget til hver? Har jeg en indstilling forkert eller skal jeg have saffe mig noget andet netværksudstyr?

Mit kabelmodem er en Motorola og min router hedder ovisling e-live broadband.

Med venlig hilsen Emil T.
Avatar billede emilt Nybegynder
21. maj 2006 - 23:56 #1
Nej, Ovislink (med k! og ikke g...)
Avatar billede emilt Nybegynder
22. maj 2006 - 00:13 #2
Det jeg ikke forstår er i øvrigt, at den router vi bruger skulle være med indbygget 4-delt switch. Så burde det da ikke være noget problem at sørge for at en ikke sluger al forbindelse, oder was?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. maj 2006 - 00:27 #3
Mener ikke routeren kan sættes til at afgive en bestemt mængde fordelt ud til de tre maskiner, løsningen er måske at få sat hastigheden op, både download/upload.:-)
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 00:34 #4
Der findes et program, der hedder netlimiter. Jeg har ikke lige et link. Men det kræver, at du bygger en pc op omkring ialt 4 netkort, hvor det ene modtager internet forbindelsen fra modemmet, og så fordeler det ud til de 3 øvrige netkort, som hver i sær har en pc tilkoblet. Denne pc fungerer så som router.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. maj 2006 - 00:39 #5
Net.Limiter 1.30 bruger det selv, men i dit tilfælde temmelig besværligt at sætte det op, derfor foreslog jeg det ikke.

http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=679
Avatar billede emilt Nybegynder
22. maj 2006 - 00:53 #6
hej, tak for link. Sådan som det fremgår af dit link john, behøver jeg da ikke en 4. computer? Kan programmet ikke bare installeres hos alle 3's systemer?
Avatar billede emilt Nybegynder
22. maj 2006 - 00:54 #7
de fleste p2p-programmer har da vist også indbygget mulighed for begrænsning af upload/download mener jeg...?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. maj 2006 - 01:01 #8
Jo du kan installere det på de tre pcer og begrænse hastighederne begge veje, men dine 2 venner kan jo selv gå ind og omstille programmet.:-)

Mener bare du skal have fat i et program til de tre pcer, pas på ikke at registrere det.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. maj 2006 - 01:05 #9
Angående p2p, Azureus og Utorrent kan indstilles i begge retninger kender ikke andre programmer af den slags.
Avatar billede emilt Nybegynder
22. maj 2006 - 01:05 #10
tak for det, jeg går videre med det...
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. maj 2006 - 01:08 #11
Takker for point:-)