Avatar billede mulder Nybegynder
18. maj 2006 - 11:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

webcam - frames pr. sekund

Jeg har erhvervet mig et Trust WB-3100P Portable Webcam og installeret de medfølgende drivere, (som så vidt jeg kan se på Trust's hjemmeside, er de nyeste), og når jeg starter cameraet op, starter det default med 14.99 frames/sek.
Ifølge Trust skulle det dog kunne klare op til 30 frames/sek., men uanset hvordan jeg indstiller det, (i både det medfølgende program og i Irfanview og GIMP2.2), kan jeg ikke få flere frames/sek. Softwaren skriver godtnok at der er flere frames, men der er ikke visuel forskel i forhold til de 14.99 f/sek. (billedet hakker og er uskarpt ved selv meget langsomme bevægelser).
Hvad gør jeg galt? Og hvordan får jeg de 30 f/sek, som kameraet lover?
Avatar billede jacob_waino Nybegynder
18. maj 2006 - 11:20 #1
Der må være en instilling i den software som du har installeret, hvor programmet selv styre hvor mange frames den skal bruge. Det lyder til at det er en automatisk indstilling, som bare skal slåes fra.

Har dog ikke selv samme webcam, men jeg ved fra mit Philips, at der er sådan en indstilling - og hvis min står på auto benytter den sig også af 15 fps.

God fornøjelse...
Avatar billede mulder Nybegynder
18. maj 2006 - 11:35 #2
Programmet der fulgte med hedder AMCap og er meget begrænset i antallet af muligheder. Det eneste jeg har fundet omkring antallet af frames, er menupunktet "Set Frame Rate" under menuen "Capture" og dér har jeg sat tallet til 30.00 (jeg har forsøgt både med og uden fluben i "Use Frame Rate" boxen, ingen forskel).
Og heler ikke i Irfanview eller GIMP, kan jeg få et vedre resultat, uanset hvad jeg sætter framerate options til...
Avatar billede nva Praktikant
18. maj 2006 - 11:42 #3
Fandt dette:

12. I'd like to capture some video in PAL 60Hz at 30fps but AMCap does not allow me to set a frame rate above 25fps. Is there a workaround?

By default, PAL is a video standard at 50Hz and 25 frames per second (fps). To capture at 30 fps, you have to select PAL_60 in the Video Standard drop-down list from the Options > Video Capture Filter... menu. You can then go to Options > Video Capture Pin... and set Frame Rate to 30. If PAL_60 is not available in the list, the driver of your video capture source or the hardware itself may not support it.

Læs mere her http://noeld.com/amfaq.htm
Avatar billede nva Praktikant
18. maj 2006 - 11:44 #4
Avatar billede mulder Nybegynder
18. maj 2006 - 12:45 #5
Jeg har ikke PAL_60 muligheden i Video Capture Filter, men problemet er jo heller ikke, at jeg ikke kan sætte frameraten til 30fps, for det kan jeg jo godt, jeg får bare ikke de 30fps...(og fik jeg bare de 25 den artikel beklager sig over, ville jeg være lykkelig).
Og det er endnu værre, når jeg optager video, for så droppes 2/3 af frames'ene, så jeg ender med en video med lige knap 5fps...?
Jeg har et GeeForce4 MX-420 grafikkort og en skørm med refreshrate på 85Hz, det burde da kunne understøtte sølle 30fps?
Avatar billede nva Praktikant
18. maj 2006 - 14:23 #6
Hvis du kigger i manualen som jeg lagde et link til ser det ud til at størrelsen er afgørende. CIF-size 320 x 240 pixels up to 30 fps - VGA-size 640 x 480 up to 12 fps.
Ved ikke om det siger dig noget?
Avatar billede mulder Nybegynder
18. maj 2006 - 14:27 #7
Jo men jeg har hele tiden kørt med 320 x 240, så det er heller ikke dér problemet ligger... Faktisk får jeg ikke engang en bedre framerate, hvis jeg sætter størrelsen helt ned til 160 x 120!
Avatar billede mulder Nybegynder
18. maj 2006 - 15:55 #8
Nu har jeg installeret et andet webcam, og det kan uden problemer filme med 35 fps, så min konklussion er, at det må være driveren til Trust kameraet, som er problemet... Jeg vil hermed lukke dette spørgsmål, uden at uddele point... Jeg vil dog stadig takke nva for de ihærdige men desværre forgæves forsøg på at løse problemet ;o)
Derefter vil jeg klage til Trust, som ikke leverer en ordentlig driver! Det så ellers lovende ud, et webcam med inbygget mikrofon og op til 30fps... Men når de ikke kan levere mere end 5-15 fps så er mikrofonen ikke meget bevendt, hellere god billedkvalitet uden lyd, end god lyd med en meget skidt billedkvalitet, (så må jeg bare finde mig en stand-alone mikrofon også)...
Avatar billede nva Praktikant
19. maj 2006 - 07:47 #9
Velbekomme :-)