Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 09:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fildeling (trådløst) mellem laptop og stationær

Hej!

Min laptop har et trådløst neværkskort og deler også Internet med min stationære computer ved hjælp af en router!
Nu vil jeg gerne have det sådan at jeg hurtigt kan overføre filer fra min laptop til min stationære. (Laptopen har ingen CD/DVD brænder, så et trådløst netværk må være løsningen).

Er der nogen der kan give mig en god og rimelig let forståelig forklaring på hvordan jeg laver simpel fildeling mellem disse to computere??

Min laptop bruger XP Pro og den stationære bruger XP Home, hvis det skulle have nogen betydning.. Desuden er routeren af mærket LevelOne. Er der brug for mere info før det er muligt at hjælpe mig?!?
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 20:46 #1
Højreklik på den/de mapper du vil dele, klik på fanen "sharing" og flueben i "share this folder on the network", og evt. "allow network users to change my files". Dette gør på begge pc'er. Husk derefter at slå "file and printer sharing" til i xp firewallen på begge maskiner.
Prøv at tilgå maeppen drevet via  start-->run-->skriv \\ip på maskinen du vil tilgå\og mappen, fx. \\10.10.10.10\filer
Jeg er lidt i tvivl om de skal være i samme workgroup, men detee gøres på følgende måde: Højrelik på "my computer"-->"propeties"-->fanen "computer name"-->change, skriv nu en wrokgroup som er ens for begge maskiner.
Ked af jeg ikke kan gøre det på dansk, men kan simpelhen ikke huske hvad det hedder :) Men håber du kan bruge det

/Kenny
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 20:47 #2
Men ellers så søg her på Eksperten, jeg er sikker på at andre har spurt om det samme :)
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 20:52 #3
Tak for hjælpen indtil videre. Det er helt fint med de engelsk betegnelser.. Men computerne deler som sagt Internet forbindelse så de har vel samme ip adresse? Giver det ikke et problem?
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 20:55 #4
Windows firewall er forresten slået fra på både laptop og stationær, men der ligger Norton Internet Security på begge.. såå?
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 20:56 #5
ohh ok.  Sådan forstod jeg ikke spørgsmålet.. Jo, men så tilføj IPX protolkollen og sæt dem i samme workgroup, derved skulle du kunne forbinde dig uden ip'en :) IPX finder du der hvor tcp/ip er konfigureret på netkort
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 20:59 #6
Okay.. kan du forklare hvordan jeg gør de to ting?
1. "tilføj IPX protolkollen"
2. "sæt dem i samme workgroup"
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 21:07 #7
Workgroup: Højrelik på "my computer"-->"propeties"-->fanen "computer name"-->change, skriv nu en wrokgroup som er ens for begge maskiner.

IPX: http://www.3drealms.com/tech/ipx.html
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 21:08 #8
Jeg er dog stadig lidt usikker om du behøver workgroup'en, men den skader ihvertfald ikke :)
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 21:38 #9
VERDENSKLASSE! Nu virker det sgu..!! Filerne flyver frem og tilbage.. Jubii.. Det kunne dog godt gå lidt hurtigere, men så må jeg vil bare skaffe et bedre netkort!

Du skal have mange tak for hjælpen.. smid lige et svar så jeg kan kvitere med point...
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 21:46 #10
Tag pointene selv :) Trådløst kører altid langsommere end kablet, især den gamle standard 802.11b som kun er 11Mbit, den lidt nyere 802.11g kører 54Mbit, men ikke i nærheden af 100 og 1000Mbit via kable :) Der skulle dog være en ny standard på vej med lidt mere fut i... Husk nu at du har filer tilgængeligt på dit netværk, så husk derfor at sikre dit trådløse :)
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 22:00 #11
Sikker på du ik vil ha de point? Jeg skal ikke bruge dem..

Men jeg har lige et bonus spørgsmål.. hehe.. kom lige lidt i tvivl om mit netværkskort er 11b eller 11g. Jeg kiggede i Network Connections og navnet er "LevelOne WPC-0301 11g Wireless PCMCIA Adapter" så det må vel være en af de der "hurtige"..
Der fører sådan et konfigurations program med til netværkskortet og når jeg trykker på fanebladet "Advance" så er det der hedder Wireless mode sat til "802.11 B/G mix", hvilket vel også er fint nok efter som alternativt er B only.. men så er der også en instilling der hedder "Ad hoc wireless mode". Hvad pokker er det??? Og hvorfor er den stillet til "802.11 B only" ??
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 22:19 #12
Dit kort er et 802.11g. 802.11 B/G mix, vil jeg skyde på betyder at den også kan kører 11Mbit. Har endnu ikke set et 802.11g kort som ikke er bagudkompatibelt med 11b. AD-Hoc mode bruges hvis 2 trådløse pc'er skal kommunikere direkte, altså uden en router eller access-punkt, kig her :
http://compnetworking.about.com/cs/wirelessfaqs/f/adhocwireless.htm
Jeg ved ikke hvorfor den står til 802.11b only, men du kan se hvad du kører ved at slå "connection monitor" til som vises nede ved uret: højreklik på my network places-->højreklik på netkort-->propeties-->sæt flueben i "Show in notification area, when connected", derved kan du se hastighed og hvor god forbindelse er. Prøv evt. at stille dig helt tæt på routeren og se hvad den siger..

Jeg er begyndt ikke at samle på point, da jeg syntes det bare er fedt at hjælpe :) Men hvis du insistere
Avatar billede zinuss Nybegynder
18. maj 2006 - 22:20 #13
..
Avatar billede reddevil Nybegynder
18. maj 2006 - 22:22 #14
Det er også rigtig fedt at du gider hjælpe.. mange tak for alle forklaringerne!!
Avatar billede reddevil Nybegynder
27. maj 2006 - 22:25 #15
Jeg ved ikke om der er flere der kigger i denne tråd, men nu prøver jeg..

Når jeg overfører filer fra min laptop til min stationære synes jeg det går utroligt langsomt... 4GB tager mig omkring en time!!! Det kan da ikke passe hvis den overfører med 54Mbit.. Og jeg har placeret laptoppen helt tæt på routeren så den siger at connection er Excellent 100%.. Hvad skal jeg gøre?