Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
17. maj 2006 - 22:38 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Fotoalbum i Dreamweaver, Hvordan og hvorledes?

Hejsa
Jeg er ved at lave min hjemmeside om, fra Frontpage til Dreamweaver. Jeg har mange billeder i forskellige kategorier, og ville gerne kunne lave forskellige fotoalbums, Kan det lade sig gøre i DW? (Jeg ved nemlig at der er sådan en funktion i FP...

Kig evt her og se hvordan det ser ud nu; http://www.kwj.dk/billeder.htm

Det skal gerne være noget lignende?!

help please :o)

Heidi
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2006 - 22:56 #1
Det er nemmest hvis du henter dette Album det er gratis og det er simpelthen fantastisk der er et hav af layout og der må også være et du kan bruge, der er i hvert fald flere hvor man kan vedhæfte kommentarer og så er det ikke afhængig af Frontpage - Dreamweaver eller andet 'skod-program' -

http://jalbum.net/
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
18. maj 2006 - 09:39 #2
Hvis du henter en trial af Fireworks på www.macromedia.com så kan du fåe dreamweaver til at lave albummet for dig.

Den tager og laver alle billederne til miniature vha Fireworks, derefter laver den side(r) med billederne i stor format, etc.

Menupubktet finder du under:
Commands>> Create Web Photo Album.

Ved ikke hvad version af DW du har, men her kan du finde den i DW8
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
18. maj 2006 - 09:40 #3
PS. Hvis du trykker på: Commands>> Create Web Photo Album tjekker den først om du har Fireworks, hvis ikke kommer der en knap frem som hedder download Trial....
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2006 - 09:48 #4
.....elvstine> Hvorfor bruge Trial når der findes freewareprogrammer der i mange tilfælde er langt bedre og som regel fleksible - som i det forslag du kommer med, hvor det er frit i en begrænset periode og så er det pengepungen op - og fremover er man 'låst'

Men det er jo enhver frit at vælge !!!!
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
18. maj 2006 - 10:09 #5
Hvad er forskellen på "Source image folders" Og "Destinations folder"???
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
18. maj 2006 - 10:13 #6
.....Ibtage; Ve du om man kan få albummet integretet på en pågældende side i DW? Så fotoalbumet ikke skal åbnes i et nyt vindue?
(Jeg er ved at downloade det)
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
18. maj 2006 - 14:00 #7
Jeg har lige prøvet http://jalbum.net/

Lever ikke helt op til mine forventninger.

For at kunne bruge det gennem DW, så skal man have fireworks og før hun funder ud af om det lever op til hendes forventninger så kan hun nøjes med Trial indtil videre.

JAlbum gør det samme som funktionen i DW - men i JAlbum skal man vælge layout. I DW integrer den bare albummet på den side du selv har oprettet.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2006 - 15:17 #8
Sv.:heidi7-9-13 spørger:

"Source image folders" er den mappe hvor originalbillederne ligger
"Destinations folder" er den mappe hvor resultatet bliver lagt
heidi7-9-13 spørger:
.....Ibtage; Ved du om man kan få albummet integretet på en pågældende side i DW? Så fotoalbumet ikke skal åbnes i et nyt vindue?
Sv.:heidi7-9-13
I DW laver du blot et link til den mappe hvor dit album starter , og du kan så vælge et layout, hvor det hele foregår fra - der er så mange muligheder i det program så det er svært at udpege eet der passer dig, så giv dig lidt tid til at prøve de forskellige muligheder, før du som ...>elvstine skrotter og siger det ikke du'er sammen med DW - det er noget 'sludder' Jeg har selv DW - og som jeg også startede med som nybegynder -
Fordelen ved at bruge Jalbum er at det ikke er afhængig af et andet program, men kan integreres i i hvilken som helst webscript - Bruger du DW/Fireworks er du låst til disse programmer ligesom andre combi-programmer bl. MS-Frontpage - Adobe GoLive o.s.v.
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
18. maj 2006 - 15:26 #9
Vil det sige at:
Source image folders" ... så skal hedde http://www.kwj.dk/billeder- hvis det nu er der hvor alle billederne ligger?
"Destinations folder" ... Den side hvor de pågældende billeder skal vises? F.eks. http://www.kwj.dk/skitur eller lign.?
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
18. maj 2006 - 15:28 #10
Tillægsspørgsmål...
Hvordan laver jeg et alm. tekstfelt i DW?
Jeg kan ikke få det til at være der hvor jeg gerne vil have det, det bliver placeret i en bar ovenover det sted hvor jeg vil have det...
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2006 - 15:58 #11
Jeg er ikke lige klar over hvor du har  "Source image folders" ... og "Destinations folder" ...fra

Lav en mappe på din computer der hedder billeder som du har på din web http://www.kwj.dk/ i den mappe lægger du alle dine originale billeder i mapper som du ønsker dem vist i mappen billeder lægger du aå alle undermapperne "Niklas" "Niklas-0-3- mdr" o.s.v. (det kaldes Sourcemappen) som vælges i første linie i Jalbum -2.(anden) linie vælger du mappen hvor det færdige album skal ligge (du opretter en mappe til det og klikker dig frem til denne.
er skal være v (flueben) i mappen ..medtag undermapper og daan diasbilleder.

Nederst til højre kan du så vælge layout (klik på eksempel for at se)
Tryk Dan Album og se resultatet
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2006 - 14:13 #12
Hvordan går det - har du opgivet projectet - elle holder du bare week-end ???
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
21. maj 2006 - 12:00 #13
Jeg har holdt weekend- Men har ikke opgivet endnu :o)
Skal have prøvet een gang til... det ville ikke virke sidst jeg prøvede!
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2006 - 14:42 #14
Jeg kan lave et eksempel til dig - og vender tilbage med link
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
21. maj 2006 - 17:27 #15
Det må du meget gerne!
Og gerne sammen med DW?
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2006 - 22:15 #16
Der er gået en mail afsted til dig med link
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
22. maj 2006 - 09:20 #17
Bare til orientering så laver JAalbum en CSS/image mappe for hvert billed album.
Ved Exhibit layout laver den en mappe der heder res. Så hvis du ikke har meget plads på dit webhotel skal du huske at placere mappen (eks res) et centralt sted og rette stierne på dine undersider.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2006 - 16:38 #18
Kan vi afslutte her ???
Avatar billede heidi7-9-13 Nybegynder
12. juni 2006 - 21:04 #19
Selvfølgelig, har bare ikke været på nettet! :o)
Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2006 - 22:59 #20
Tak for point