Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2006 - 19:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til parameterkurver.

Hejsa.

Jeg har en ogp. som hedder sig, at et punkt P(x,y) bevæger sig, således at der til tidspunktet t gælder at:

x = t^2 - 1
y = t^3 - 12t

t E R

Skal bestemme begge dets skæringspunkter med y-aksen.

Men hvis man nu sætter x = 0 og så bestemmer t, sætter begge løsninger t ind på y = t^3 - 12 så får man to løsninger, men er det den rigtige metode?
Avatar billede discowarp9 Nybegynder
17. maj 2006 - 20:00 #1
Ja, det er helt korrekt.
Bare du husker både den positive og negative løsning når du tager kvadratroden.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2006 - 20:10 #2
Du mener når jeg bestemmer t? Så t = ½ og t = -.5?

Og så bliver skæringspunkterne (0, 5,875) og (0, -5.875), ikke?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
18. maj 2006 - 01:12 #3
Hmm...prøv lige at beregne de skæringspunkter en gang til. :)

Hvorn er det nu lige man isolerer t i, t²=1? -og nej, det er ikke at dividere med 2! ;)
Avatar billede rynke10 Novice
18. maj 2006 - 03:32 #4
når t er en tid, er det måske ikke så relevant at tale om negativ værdi.
Men du kan jo bare udregne x og y for forskellige værdier af t. Bare smid en række tal ind i Excel og beregn x og y for værdierne. Så kan du lave en graf og se det meget tydeligere.
Du skal ikke sætte x=0, det er netop x og y du skal beregne ved forskellige tider.