Avatar billede n-emy Nybegynder
16. maj 2006 - 15:36 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Et spørgsmål om ophavsret

Hej,

Jeg ejer en hjemmeside og er ved at lave nyt design på den, til det har jeg haft en grafiker der har lavet udkast til det på billeder og så har jeg så kodet siden ud fra det.

Men nu har han sagt op, og han skriver:

Jeg har tænkt lidt over det, og i må få alt til det nye design så, i kan gå videre med det - dog undtagen forummet og dets tilbehør

Når jeg allerede har lavet forummet og han har givet mig det kan han så trække det tilbage, eller har jeg også retten til det?

Håber på hurtig hjælp:)
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. maj 2006 - 15:53 #1
>>...og han har givet mig det...<<
Altså at han har sendt dig, eller uploadet grafikken betyder ikke nødvendigvis at han har givet dig det.
Og ellers synes jeg du skal tilbyde ham nogle penge for det eller lign.

Det kan bedst betale sig at holde sig gode venner med folk -- så snak med ham om det.
Avatar billede n-emy Nybegynder
16. maj 2006 - 15:54 #2
Jep selvfølgelig, vi er stadig venner osv.

Men ville bare vide om jeg også havde retten til det eller ej:)
Avatar billede killifish Nybegynder
16. maj 2006 - 15:57 #3
Hvad stod der i kontrakten? Stod der at grafikeren overdragede ophavretten til dig? Hvis ikke, eller hvis der ingen kontrakt er så ejer han retten til det materiale han har udarbejdet (altså han ejer design, du ejer programkode).

Og så er jeg da i øvrigt enig med doggy. Det kan altid betale sig at holde sig gode venner med folk. Så sover man også meget bedre om natten. :o)
Avatar billede danskov Nybegynder
16. maj 2006 - 16:05 #4
Jeg er lidt i tvivl om hvordan forholdet mellem dig og grafikeren rent professionelt er. Var han ansat hos dig? I så fald er rettigheder til alt hvad han har lavet under alle omstændigheder dine.
Hvis han er ekstern (konsulent eller leverandør) kommer det helt an på hvad der findes på skrift. Hvis der ikke findes noget kan ingen af jer gøre krav på rettighederne til det og derfor kan han ikke juridisk forhindre dig i at bruge det.

At man føler man har en moralsk forpligtigelse overfor manden er selvfølgelig op til ens egen samvittighed.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. maj 2006 - 21:09 #5
"Hvis der ikke findes noget kan ingen af jer gøre krav på rettighederne til det og derfor kan han ikke juridisk forhindre dig i at bruge det."

sikke engang vås!

ingen kontrakt/skriftlig aftale = retighederne er hans 100% (pr automatik)
og han kan sagsøge dig og VIL vinde.

(hvis han "giver dig det" skal der udfærdiges et dokument hvor i han overdrager dig ophavs og brugsretten til det. (dato, beskrivelse, navne, underskrifter, klausuler (fx at du ikke må sælge det men bruge det i dit navn/firma regi) mv.
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. maj 2006 - 08:46 #6
Ja, den som har lavet det har jo netop ophavsretten -- og det er oftest ophavsrettighedshaveren der vinder en evt. retsag.
Avatar billede n-emy Nybegynder
17. maj 2006 - 23:41 #7
Okay tak for hjælpen allesammen:)