Avatar billede danninielsen Nybegynder
16. maj 2006 - 11:58 Der er 7 kommentarer

Den fotoelektriske effekt - hvad er det?

Jeg er ved at skrive en skoleopgave om solceller og export af samme til USA.

Jeg er stødt på udtrykket 'den fotoelektriske effekt', men jeg syntes ikke det er til at finde noget forståeligt omkring det på nettet.

Er der nogle der kan forklare mig hvad det er? Gerne på en forståelig facon.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2006 - 12:08 #1
Kort og godt er det processen, der afgiver elektroner fra et fast eller flydende stof, når det påvirkes af fotoner i form af lys (/stråling).
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. maj 2006 - 12:09 #2
Avatar billede danninielsen Nybegynder
16. maj 2006 - 12:10 #3
Jeg skrev 'forståelig facon' :-) Jeg ved ikke hvad fotoner er bl.a....

Jeg vil gerne vide hvordan fotodioderne omdanner lys til strøm, og der imellem kommer der udtrykket 'den fotoelektriske effekt'
Avatar billede danninielsen Nybegynder
16. maj 2006 - 12:13 #4
Doggy, jeg har været der, men jeg forstår det ikke..
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2006 - 12:15 #5
Okay... jeg prøver at sige det simplere: Den fotoelektriske effekt er når noget afgiver strøm (elektroner), hvis det modtager lys (fotoner).
Avatar billede danninielsen Nybegynder
16. maj 2006 - 12:20 #6
Så når sollyset rammer en solcelle, så afgiver det elektroner fordi det modtager fotoner? Hvorfor gør det det?
Avatar billede strych9 Praktikant
16. maj 2006 - 12:43 #7
fordi fotoner er ren energi og kan interagere med visse molekyler på en sådan facon  at energien benyttes til at frigøre en elektron i et ellers stabilt molekyle ved at "bringe det ud af balance"... larsholmgaard, korriger mig hvis jeg tager fejl.