Avatar billede quark1970 Nybegynder
16. maj 2006 - 08:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Alternative til min Hp Laserjet 6p

Min gode gamle fortrolige laser printer er langsom begyndt og skrænte, den laver sort pletter hist og her. Og jeg prøvet med ny toner og rensning hvor jeg kan komme til.

Hvis jeg skal ud og købe mig en ny alternativ, hvad skulle jeg vælge.

Behovet er kun s/h jeg har en blækprinter ved siden af.
Hastigheden kunne måske godt forbedres lidt.
Jeg udskriver også fra et gammel dos program, så det ville være rart hvis jeg ikke skulle ind og ændre esc koder.

Lad mig høre hvad i har af forslag?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2006 - 08:38 #1
Dit DOS problem er nok det største. De fleste nyere "billigprintere" er kun udstyret med USB port - men det kan trods alt løses ved at "dele" printern og så på den lokale maskien lave en " Net Use LPT1: \\pc-navn\printer-navn /Persistent: YES "

Den direkte afløser er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167821
Storebror, der primært har mere krudt i røven er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105387

Og vil du have højere opløsning kan det være denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185354

De to sidstnævnte har stadig parallelporten, så der skal du ikke ud i "hekserier".

Men alternativt kan du kigge på f.eks.: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168880
Her har du også parallelport, og for rigtig god kvalitet for pengene. Den var mit personlige valg, hvis jeg skulle udskifte min gamle LaserJet 5...

Den helt lille HP MENER jeg kører en afart af PCL - men jeg er ikke 100% sikker. Så det er kun en du skal vælge, hvis det kniber med økonomien.

Resten af de nævnte modeller kører som minimum PCL5 - den store HP og Lexmark oven i købet også PostScript. Så disse vil du ikke få problemer med dine PCL-Esc koder på...
Avatar billede quark1970 Nybegynder
16. maj 2006 - 09:10 #2
Hej Ole

Du er godt nok hurtig

En af fordelene ved min gamle 6p er også at der er en bakke som man kan slå ud og have nogle ark liggende der.

På de printer du forslår kan jeg se en bakke til 250 ark og en til 1 ark er det forstået korrekt?

Jeg ved ikke om du forstår det jeg skriver det kan være lidt svært og forklarer. Hvad med hastigheden på dem du har forslået er de hurtiger end den jeg har.

Når du skriver PCL5 er det så koderne???. Dvs at når de køre pcl5 så skal jeg ikke ændre printer koder i mit dos program??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2006 - 20:23 #3
Din gamle printer kører PCL5e - og vistnok også PCL6. Det står for "Printer Command Language", og er opfundet af HP.

Og det er identisk med de ESC koder du sender - og dermed er printerne kompatible med dine "dos" programmer.

De mindste HP printere har KUN papirbakke til 50 ark, mens de to store har en fast bakke til 250 ark, og en "kuvert"indgang til brevpapir o.s.v.

Og på de genveje der ligger, kan du også se hastigheden. Din gamle 6p´er mener jeg ligger på 4 eller 6 sider pr. minut.

Den lille HP printer ligger på 14 sider i minuttet, mens Lexmark printeren er på 28. Så de er da lidt hurtigere...
Avatar billede quark1970 Nybegynder
17. maj 2006 - 06:44 #4
tusinde tak for hjælpen.

giver du et svar så jeg kan give dig point
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2006 - 08:04 #5
Der kommer svar her...