Avatar billede larholm Nybegynder
15. maj 2006 - 21:13 Der er 11 kommentarer

opsætning af lan/wan

Hej kære eksperter
Jeg har et grande problem.......
Jeg bor i et stort hus, hvor jeg har målt op at der er dækning hvis jeg kobler to access point sammen. Jeg har et accesspoint på 1 sal, hvor kabel modem går i wan. Heroppe er der ingen problemer, med hverken trådløst eller almindeligt lan. På access pointet har jeg sat et netkabel på ca 7 m i lan port 1 (har også prøvet 2), der så går ind i et access point i stueplan i wan porten. Mit problem er at der i stueplan kun er sporadisk net. Dvs. hvis der ikke er net (både trådløst og lan), så er der bare ikke net. Hvis jeg resetter access point hvirker nettet igen i stueplan. Det skal siges at 3 ud af 4 gange hvor access point i stueplan ikke hvirker er der begrænset forbindelse til net. Andre gange hvor det ikke virker, er der forbindelse til lan men ikke hvor jeg kan komme på internet. Når jeg så er på nettet er jeg det en ½ til en 1 times tid så smider den mig af igen.

Hvad fanden gør jeg galt ????????
Avatar billede lablo Nybegynder
15. maj 2006 - 21:52 #1
Det lyder som en størrer omgang du har gang i :-)

skulle du have en router blandet ind et sted, som måske kunne drille med DHCP.
normalt ville man placere accesspoints i lan portene ud fra en router så der et sted der sørger for ip addresserne.

det er lidt et vildt skud, men de access points du refere til har de router i sig eller lign. ?
Avatar billede lablo Nybegynder
15. maj 2006 - 21:57 #2
det virkede måske ikke lige helt forståeligt det jeg fik skrevet, men det jeg mener er det som er vist her

http://common.ziffdavisinternet.com/encyclopedia_images/WLAN.GIF

håber det gav mere mening :-)
Avatar billede larholm Nybegynder
15. maj 2006 - 21:58 #3
begge accesspoint har router; der går et kabel fra accesspoint 1 i lan 1 til router 2 i wan. Mener du jeg skal koble fra lan på access 1 til lan på access to ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. maj 2006 - 22:00 #4
ja og slå DHCP fra ihvertfald på den ene (og den du disabler det i, skal du forbinde med en lan port IKKE wan porten)
Avatar billede larholm Nybegynder
15. maj 2006 - 22:07 #5
hej lablo/never_mind
Jeg har lige forbundet mit accesspoint 1 med lan port i accesspoint 2, og det virker umiddelbart. Jeg resatte mit accesspoint 2, og nu kører det. Det er dog ingen (umiddelbart) garanti, men det ser lovende ud. Nu kører jeg med det i dag, og hvis det virker i morgen er der point afsted. Takk for hjælpen.

p.s. det er vel mest hensigtsmæssigt at slå dhcp fra i mit access 2 ?
Avatar billede larholm Nybegynder
15. maj 2006 - 22:08 #6
hvordan med det trådløse, burde problemet så også være løst ?
Avatar billede lablo Nybegynder
15. maj 2006 - 22:08 #7
ja, men som nevermind skriver så skal det i lan porten. du kan sætte router 1 til at køre netværk 192.168.1.1 og router 2 køre netværk 192.168.2.1

på den måde undgår du at de 2 DHCP servere konflikter (med mindre du slår den ene fra)
Avatar billede lablo Nybegynder
15. maj 2006 - 22:11 #8
ja det skulle løse problemet med det trådløse :-)
WAN porten er kun udgangen til internettet.
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. maj 2006 - 22:11 #9
hvor du slår DHCP fra er som sådan ligegyldigt, sålænge du kun har en DHCP server aktiveret (og opsat så den giver de rigtige adresser)
Avatar billede zinuss Nybegynder
16. maj 2006 - 21:13 #10
Et skud... Står begge AP'er på samme frekvens? Ellers så stil kanalen så lang fra hinanden så muligt (1 og 11) og se om det hjælper
Avatar billede lablo Nybegynder
18. maj 2006 - 20:23 #11
Har du fået det til at køre ?