Avatar billede harkamp Nybegynder
14. maj 2006 - 23:52 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Skal jeg have ny processor eller hva?

Hej Eksperter

Jeg har for 1 år siden købt mig en bærbar Dell Inspiron 5160 - Pentium 4, 3,06GHz,1,83GHz, 768MB ram, 60GB harddisk - i troen på at jeg fik mig en ok bærbar til en nogenlunde billig penge. Og den er også ok i mange henseender. Men jeg er ved at gå amok over hvor meget ventilationen larmer. Den kører hele tiden og lyder, som om man er ved at starte en DVD op hele tiden.
Jeg har efterhånden pløjet mig igennem diverse communities og lugter lunten ... det er processerens skyld (Pentium 4 HT)!?

Hvad gør jeg nu?

Jeg må af med den larm. Alle bærbare jeg kigger på hos venner osv. larmer overhovedet ikke ...

Hvis ovenstående er rigtigt, skal jeg så ud og have en ny processer? Hvis ja - hvad er det bedste til min dell og hvad larmer mindst. Og hvad koster det mon?

Eller er det andet jeg kan gøre uden det skal koste mig penge?

Har altså brug for et par gode råd om teknik og indkøb.

På forhånd tak!
Avatar billede speedytech Nybegynder
14. maj 2006 - 23:57 #1
Du kan i første omgang koble HT teknogi fra i bios.
Avatar billede harkamp Nybegynder
14. maj 2006 - 23:58 #2
Betyder det noget for hastigheden?
Avatar billede backside Nybegynder
15. maj 2006 - 00:00 #3
Den er klassisk, støv i køleprofilen. Ser fin ud udefra når man lyser ind, men den er garanteret fyldt med møg på bagsiden.
Skil den ad hvis du har styr på det, eller få en til det.
Ligger dette som et svar da jeg er ret sikker. ;)
Avatar billede backside Nybegynder
15. maj 2006 - 00:05 #4
Avatar billede harkamp Nybegynder
15. maj 2006 - 00:14 #5
speedytech - jeg har lige ændret i bios'en og disablet HyperTread teknologien. Det har ikke hjulpet - nærmere tværtimod!

backside - du kunne desværre ikke være længere fra svaret. Jeg renser køleren ofte, da jeg i min frustration har været forbi dell's support sider. Køleren har det fint. den er ren.

Min maskine har lydt, som den gør ALTID. Fra første dag. Jeg har ikke bidt, specielt mærke til det, før jeg opdagede hvor lidt andre maskiner larmer. Mange er jo næsten lydløse, med mindre man lægger øret til dem. Min kan man sgu dårligt tage med på et bibliotek, så meget larmer køleren.
Avatar billede backside Nybegynder
15. maj 2006 - 00:26 #6
Ok, har du haft køleprofilen ude?
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. maj 2006 - 01:15 #7
da det er en P4 genererer den en pokkers masse varme og der skal derfor også en pokkers masse køling til. Vil du have en der er støjfri som dine venners (sandsynligvis centrino maskiner) skal du desværre have en ny maskine :)
Avatar billede harkamp Nybegynder
15. maj 2006 - 22:10 #8
Er det ikke muligt at skifte processoren?
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. maj 2006 - 22:14 #9
jo til en anden P4 = samme problem
Avatar billede harkamp Nybegynder
15. maj 2006 - 22:22 #10
Er det ikke muligt at skifte til en centrino eller noget andet som ikke bruger så meget strøm?
Avatar billede harkamp Nybegynder
15. maj 2006 - 22:42 #11
Backside, jeg har haft skilt pc'en ad og der var intet i køleren (støv). Min del har altid støjet så meget.

Gad vide om man kan skifte processor? Pentium M lader vist til at være støj-svag. Men kan man skifte processor og hvis ja, hvad koster det?
Avatar billede backside Nybegynder
15. maj 2006 - 22:46 #12
Har ledt lidt, men det er ikke lykkedes mig at finde en ZIF-socket cpu i den størrelse. Kan godt forstå du vil ha larmen lidt ned, det er til at blive sindsyg af at høre på. ;)
Men held og lykke med den da.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. maj 2006 - 06:55 #13
du kan ikke skifte til en pentium-m da den bruger en anden socket en P4. De bruger vist begge en slags socket 478 men det manglende ben under cpu sidder forskellige steder på de 2, så skal du have pentium-m skal du både have nyt bundkort, ny cpu og en til at montere det. Igen vil en ny com være den bedste løsning
Avatar billede harkamp Nybegynder
16. maj 2006 - 11:15 #14
Crap.

Men tak for informationen. Det var jo det jeg ledte efter. Så ved jeg det til om nogle år, når min nuværende skal udskiftes. Til den tid er der sikkert kommet andre typer af prosessorer, som man skal være opmærksomme på. Så må jeg lade være med at gå efter det nyeste og i stedet gå efter det som passer til bærbare og droppe dell. Det stinker at man ikke lige kan se pc'en inden man køber den.

Jeg vil gerne dele points ud til drgonzo og backside. Kan I ikke lige give et svar.
Avatar billede backside Nybegynder
16. maj 2006 - 12:01 #15
Svar.  ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. maj 2006 - 14:01 #16
her :)
Avatar billede harkamp Nybegynder
16. maj 2006 - 14:57 #17
Tak for svarene.
Avatar billede backside Nybegynder
16. maj 2006 - 16:53 #18
Tak for point.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. maj 2006 - 20:11 #19
gracias amigo