Avatar billede danninielsen Nybegynder
13. maj 2006 - 15:13 Der er 5 kommentarer

Max størrelse på FAT32 partition?

Jeg har købt mig en ekstern harddisk på 300 GB fra Maxtor.
Da jeg har en DVD-afspiller med USB port, er det ret smart jeg bare kan sætte harddisken til og afspille mange forskellige medier direkte derfra.

Problemet er bare, at min DVD (samt win 98 etc) ikke vil godkende NTFS filsystem, og derfor skal harddisken formateres i FAT32.

Dog vil min computer ikke lave en FAT32 partition større end 200gb (196gb), men vælger jeg NTFS er der ingen problemer.

Så mit spørgsmål lyder - er 200 gb max på en fat32 partition? Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. maj 2006 - 15:27 #1
Det er max. størrelsen du er stødt på. Er du sikker på at din dvd ikke vil køre under ntfs? Mig bekendt er optiske drev ikke bundet til bestemte fat typer. På min egen der kører en blanding af fat32 og ntfs brændes der lystigt fra begge slags.
Avatar billede danninielsen Nybegynder
13. maj 2006 - 15:40 #2
Den siger 'intet medie' hvis jeg plugger en NTFS disk i. Men du er sikker på 200gb er max for fat32?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. maj 2006 - 18:11 #3
Jeg kunne ikke få min opsætning op på mere end 200 GB under fat32, men jeg har ikke undersøgt det nærmere. Både fdisk og Partition Magic blev afprøvet.Hvis du søger lidt på Google kan du uden tvivl finde en forklaring.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2006 - 19:02 #4
Der er mange varierende beskrivelser af max volumen size for FAT32, men
den mest gængse er 2 TB.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. maj 2006 - 19:15 #5
Iflg. http://www.pcnineoneone.com/howto/filesystems1.html er max. ganske rigtigt 2TB. Hvorfor min kun vil på 200 GB er ikke lige til at forstå. Måske noget med controller/drev begrænsning.