Avatar billede anderskristensen Nybegynder
12. maj 2006 - 14:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilke processorer er bedst

Jeg overvejer at købe ny processor samt bundkort.
Problemet er bare, at jeg synes det er lidt af en jungle, at skulle finde de den rigtige.
Jeg har en Athlon XP 2200+. Den har kørt stabilt lige siden jeg fik den, men er efterhånden ved at falde lidt bagefter.
Jeg har kigget på en Athlon XP 3200+.. men hvis jeg sammenligner med f.eks. en Celeron eller pentium synes den at være dyrere, hvilket ellers er det modsatte af hvad jeg har hørt.

Der findes også Opteron og Septeron (samt et hav af andre modeller også). Hvad er fordele og ulemper ved dem, i forhold til hinanden.
Formålet er ikke kun at finde den rigtige processor, men også at få noget viden om de forskellige slags.
F.eks. kunne nogle gode links. være rare, der forklarede forskellen mellem de forskellige teknologier, og også de forskellige fagudtryk der findes (L1 og L2, som lige er de eneste jeg kan)
Avatar billede huset Praktikant
12. maj 2006 - 14:45 #1
Hvad skal dne bruges til?
Hvilket Bundkort har du og skal dette også skiftes?
Hvad siger budgettet?
Kan du selv samle?
Hvad er dine krav til udstyret?

Septeron = den hedder Sempron
Avatar billede huset Praktikant
12. maj 2006 - 14:49 #2
Avatar billede huset Praktikant
12. maj 2006 - 14:51 #3
Såe r der også chipsettet

Chipset er kort sagt chips, som er bestemmende for hvilke funktioner, og features der er på en bundkort. Hver chipset har hver deres funktioner, og lavet af forskellige producenter. Selve chipsettet består basalt af en nord og sydbro som igen udgør chipsettet.
Chipsettet bestemmer  hvor meget hukommelse der kan installeres på bundkortet, og hvilken prosessor der kan sætte I bundkortet. Selvfølgelig er det såkaldte fysiske connectors på et bundkort, som også sætter disse begrænsninger, men bundkorts producenten bruger chipsettet som basic for hvilken type af connectors forbrugeren kan installere på bundkortet.

Buffer:
Et midlertidigt datalager, der normalt bruges til at kompensere for den forskel i behandlingshastighed, der er mellem to enheder i et edb-system. En buffer kan være bygget ind i en ydre enhed, f.eks. en printer, eller være en del af computerens arbejdslager. Benyttelse af buffer betyder, at den hurtige enhed fylder/tømmer bufferen, hvorefter enheden frigøres til andet arbejde. Modsat kan der opstå flaskehalse, hvis buffere ikke benyttes. Ordet er beslægtet med begrebet "puffer" fra kemien og med en buffer mellem to jernbanevogne.
Avatar billede huset Praktikant
16. maj 2006 - 08:46 #4
Tid til feedback eller lukning?
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
20. maj 2006 - 08:40 #5
Det var et par gode links. Tak for informationerne.