Avatar billede secuba Nybegynder
09. maj 2006 - 11:43 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Menu i CSS

Hej,

Jeg er ny i CSS og har lidt start vanskligheder. Jeg har forsået så meget at man skal referer tilsit stylesheet.

Nå men til sprøgsmålet.

Jeg vil gerne have den samme menu på alle sider, og samtidig kun have et sted at opdatere/rette den. Er det bare mig eller kan man ikke det?

Altså; når jeg ændre menupunkterne på feks. hoved siden, skal det træde i kraft på alle andre sider også. How?
Avatar billede keysersoze Guru
09. maj 2006 - 12:02 #1
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2006 - 16:39 #2
<ole>

CSS er ikke et sprog med funktionalitet. Du kan ikke importere en menu med CSS ... men du kan klæde den ud med CSS  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede secuba Nybegynder
09. maj 2006 - 21:19 #3
Tak for input....

Keysersoze; jeg skal lige være sikker her, for at lave en "dynamisk side hvor man hele tiden kan opdatere flere sider skal man altså "tilplastre" sin side med include kommandoer...er der virkelig ikke en anden vej?
Olebole; Ikke forstået?
Avatar billede roenving Novice
10. maj 2006 - 14:51 #4
An kommentar til Keysersoze: Ikke andre end at bruge frames (eller andre serverside teknikker !-)

-- CSS er en mulighed for at style html-elementer, så disse html-elementer skal findes i dokumentet, og så kan man lægge f.eks. tekst-farve og baggrund på, altså klæde dem ud !o]
Avatar billede secuba Nybegynder
10. maj 2006 - 16:46 #5
Roenving; Ok....point taken

Hvad vil i så foreslå man gør....Jeg syntes at have læst at frames var fy fy. og man istedet skulle bruge CSS "floating", hvan det så end betyder?

Prøv evt. at kigge her http://www.malling-nielsen.dk, hvad vil i syntes er den bedste løsning til den konkrete side. I kan se hvad siden skal indeholde (der kommer nok lidt mere senere) til venstre.
Altså hvordan forslå i den opbygget?
Avatar billede roenving Novice
11. maj 2006 - 12:17 #6
(i)frames har en række egenskaber, der gør, at man skal vide hvad man gør, så i nogle sammenhænge er de bare irriterende (hvis man f.eks. skifter flere frames samtidig og benytter sig af tilbage-funktioner !-)

-- ellers er der nogle problemer specielt i forhold til adressering i søgemaskiner, som gør dem meget lidt benyttet (men det kan dog også løses)

-- og på den side ville jeg nok tænke i ssi som keysersoze foreslår eller php/asp !o]
Avatar billede secuba Nybegynder
11. maj 2006 - 15:46 #7
Roenvig; det er modtaget, nu har jeg også prøvet med lidt ssi og synes faktisk det virker rigtig godt. Læg iøvrigt et svar så du kan få lidt point...
Avatar billede roenving Novice
12. maj 2006 - 13:58 #8
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
15. maj 2006 - 00:39 #9
-- og tak for point ;~}