Avatar billede ml Nybegynder
09. maj 2006 - 09:49 Der er 8 kommentarer

Storageløsning

Vi arbejder på en webprojekt, hvor vi skal bruge en masse storage, til at starte med mindst 1 TB.

Jeg har kigget lidt på Dell's nye PowerVault MD1000:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pvaul_md1000?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd#tabtop

Konfigureret med 6 300 GB diske i RAID 5 har vi 1,5 TB og mulighed for at få doublet så meget.

Jeg har ikke tidligere arbejder med storageløsninger, så er der nogle der kan forklarer mig hvordan man sætter et sådan system op?

Man skal vel have en host-server som står for håndtering og levering af de data som gemmes og læses fra storageserveren, eller? Og hvad er vigtigt omkring en sådan host-server? Evt. et eksempel på en Dell konfiguration.

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede carlos123 Nybegynder
09. maj 2006 - 09:53 #1
lukker
Avatar billede carlos123 Nybegynder
09. maj 2006 - 09:53 #2
ups, kom ind på et forkert spg. sorry
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 09:56 #3
ok ? men så vil du ikke have svaret eller ?
Avatar billede ml Nybegynder
09. maj 2006 - 09:58 #4
carlos123 har skrevet på det forkerte indlæg!
Jeg vil MEGET gerne have et svar :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 10:06 #5
arhh ;)

en storage løsning som den du linker til, er stort set bare at betragte som et eksternt kabinet med diske i, hvordan den forbindes til maskinen kan jeg ikke lige læse ud fra dit link (men er ret sikekr på den kan fåes med SAS eller FC  interface), har selv 4 storage racks af lignende type, men dog kun 160MB interface og med 80 pins SCSI diske, og i disse sidder der et print med 68pin LDV tilslutning som forbindes på normal vis til en SCSI controllers externe port.

sådan er de 3 af 4 racks lavet, den sidste kan køre i cluster mode, og er derfor lidt mere acenceret, men det kan jeg ikek se skulle være tilfældet med den du linker til.
Avatar billede ml Nybegynder
09. maj 2006 - 10:39 #6
Den bruger hvis SAS:

Back-Panel Connectors
SAS connectors (per EMM)  1 12.0 Gbps SAS (SFF 8470) "IN" connector for connection to the host.

Hvad er det vigtigste i den server man så sætter på foran og smækker man den bare direkte på via SAS, eller?

Det skal bruges til en webløsning med en hel del downloads.
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 10:48 #7
ja du forbinder det bare med dit SAS controller kort i serveren, skal den kun stå som fil server, behøver den ikke være pokkers kraftig igen, da data bare skal fra en PCI-X port til en anden (går ud fra i skal have data ud via et eller 2 1GB netkort, eller via FC)
Avatar billede ml Nybegynder
09. maj 2006 - 11:08 #8
Ja så var ideen at den host-server storageserveren er forbundet til virker som up- og download server, som brugeren får "direkte" adgang til via HTTP.

Når host-serveren skal levere en fil fra storageserveren til en bruger, gemmes den så i host-serverens hukommelse, eller bliver den bare læst løbende. Det har vel ret meget betydning for hvor meget hukommelse man skal smide i host-serveren?